اعتصاب ٣٥٠٠ کارگر معدن زغال سنگ کرمان

روز ١٥ اردیبهشت سه هزار و پانصد کارگر شرکت زغال‌سنگ کرمان دست به اعتصاب زدند. این اعتصاب در ادامه اعتراضات کارگران زغال سنگ به فروش سهام معدن و خطر بیکار شدنشان از کار و تعویق پرداخت دستمزدها و عدم پاسخگویی به دیگر مطالباتشان صورت میگیرد. کارگران اعتصابی در مقابل محل کار خود تجمع کردند و برخواستهای خود تاکید نمودند. قبلا نیز در همین رابطه کارگران این معدن در سه شهرستان راور، کوهبنان و زرند اعتصاب داشتند و با برپایی تجمع در مقابل دفاتر امام جمعه های این سه شهرستان تجمع کردند. در این تجمعات به کارگران وعده داده شد که تا ١٠ اردیبهشت به مشکلات آنها رسیدگی خواهد شد و کارگران اولتیماتوم داده بودند که اگر پاسخی نگیرند اعتراضات خود را از سر خواهند گرفت. امروز در ادامه این اعتراضات کارگران متحدانه وارد اعتصاب شده اند و اعلام کرده اند که تا رسیدن به خواستهای خود به اعتراض ادامه خواهند داد.
کارگران معدن زغال سنگ کرمان به سطح نازل دستمزدها اعتراض دارند و بعنوان یک قدم فوری خواستار اجرای طرح طبقه بندی مشاغل با اعمال دقیق ضرائب سختی کار، افزایش دستمزد متناسب با عنوان شغلی و سابقه کار و پرداخت دیگر مزایای شغلی خود هستند. به گفته کارگران بسیاری از آنها بعد از ٢٠ سال سابقه کار در زیر زمین و شرایط مرگبار و اسفناک کاری تنها دو میلیون و هفتصد هزار تومان مزد میگیرند که چندین بار زیر خط فقر است.
این کارگران در تجمع قبلی خود روز اول اردیبهشت طی نامه ای خواستهای خود را اعلام کرده و از جمله بر خواستهای زیر تاکید کرده بودند: تبدیل وضعیت قرارداد کارگران از انجام کار معین به قرارداد دائم، پرداخت حق بیمه و تامین حقوق فروردین ۱۳۹۹کارگران که کار به دلیل کرونا تعطیل بوده، اجرای صحیح، کامل و بدون نقص طرح طبقه‌بندی مشاغل، احتساب ضریب شغلی بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور، پرداخت حق اضافه کاری مقرری ، افزایش دستمزد متناسب با سایر مشاغل و افزایش‌های سالیانه برای کارگران معادن زغال‌سنگ کل استان و داشتن امنیت شغلی
اعتراض کارگران زغال سنگ کرمان به دزدی های پشت برده و بالاکشیدن سهام معدن و به خطر افتادن کار و معیشتشان، به طور واقعی محور مشترکی با اعتراضات کارگران آذر آب، هپکو، نیشکر هفت تپه ، فولاد اهواز و بسیاری مراکز دیگر کارگری دارد که در آنها دزدی و چپاول و قراردادهای برده وار کاری بیداد میکنند و همه این مراکز همواره کانون های داغ اعتراض بوده اند و این موضوع اعتراضی سراسری در سطح جامعه است. امروز کارگران زغال سنگ کرمان در برابر این بساط چپاول و دزدی به میدان آمده اند. حزب کمونیست کارگری ضمن اعلام حمایت قاطع خود از مبارزات کارگران زغال سنگ بر نقش خانواده ها در تقویت این مبارزات و اطلاع رسانی گسترده و جلب همبستگی مردم کرمان که بسیاری از آنها خانواده ها و وابستگان همین کارگران هستند و کارگران در دیگر مراکز کارگری تاکید دارد. ما همه کارگران و مردم را به حمایت از کارگران زغال سنگ کرمان فرا میخوانیم.

حزب کمونیست کارگری ایران
١٤ اردیبهشت ۱۳۹۹، ٣ مه ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …