اعتصاب کارگران کاغذ پارس و خط دورود و تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی اهواز

خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۴۰۲:اعتصاب کارگران کاغذ پارس و خط دورود و تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی اهواز

امروز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ کارگران بخش‌های باگاس، فضای سبز و خدمات شرکت کاغذ پارس هفت‌تپه، در اعتراض به دستمزدهای نازل، بلاتکلیفی شغلی و خطر هر روزه اخراج ، ساعات طولانی کار دو شیفته و‌ بدون استراحت و نداشتن مرخصی، و دیگر خواسته‌هایشان  دست به اعتصاب زدند. موذنی مدیر پیشین این شرکت وعده قراردادی شدن کارگران را داده بود. در سال گذشته صد نفر از کارگران پیمانی بخش های تکمیل و مکانیک، استخدامشان قراردادی شد اما گلپایگانی مدیر جدید مانع از قراردادی شدن باقی کارگران شد.

در این روز همچنین کارگران نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌ آهن  شاغل در شرکت رضوان دورود کرمان که از بافق تا بم مشغول به کار هستند در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان و سطح نازل حقوقها دست به اعتصاب زدند و  در ایستگاه زرند تجمع کردند. بنا برخبرها سنوات این کارگران از سال ۹۲ پرداخت نشده است. بر اساس محاسبه کارگران هر کدام حدود ۱۲۰ میلیون تومان از این بابت طلبکارند. همچنین آنها حدود ده میلیون بن کارگری طلب دارند. بعلاوه  طرح طبقه بندی مشاغل که چندرغازی به حقوقشان اضافه میشود اجرایی نشده است.

اهواز یک کانون داغ اعتراضات بازنشستگان تامین اجتماعی است. مدتی است که این کارگران برای پیگیری خواسته هایشان در اعتراضند. تجمع اعتراضی کارگران تامین اجتماعی در روز اول ماه مه با بنر گرامیداشت روز جهانی کار جایگاه اعتراضات این کارگران را به نمایش میگذارد.  این کارگران در روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه نیز در اعتراض به شرایط بد معیشتی و برای پیگیری مطالباتشان تجمع داشتند و با فریاد “گرانی تورم بلای جان مردم” صدای اعتراضشان را بلند کردند.  افزایش حقوقها به بالای سبد هزینه ۲۵ میلیونی، درمان رایگان، پایان دادن به اختلاسها و دزدی ها ، و پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات از جمله خواستهایی است که بارها در اعتراضات بازنشستگان طرج شده است. مصوبه مزدی شورایعالی کار یک موضوع اعتراضی این کارگران است.

آخرین خبر اینکه عطا باباخانی، از اعضای قدیمی و بازرس سندیکای کارگران شرکت واحد، که صبح روز اا اردیبهشت ۱۴۰۲ مصادف با اول ماه مه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، روز ۱۲ اردیبهشت پس از انتقال از دادسرای کرج به دادسرای اوین آزاد گردید. آزادی عطا باباخانی را به وی و به همگان شادباش میگوییم. از سوی دیگر بازداشت شدگان روز هشتم فروردین ریحانه انصاری‌نژاد، آنیشا اسدالهی، ژاله روحزاد، عسل محمدی، سروناز احمدی، هیراد پیربداقی، کامیار فکور، حسن ابراهیمی و الدوز هاشمی که در منزل محمد حبیبی معلم زندانی دستگیر شده بودند همچنان در زندانند. همه آنها و تمامی زندانیان سیاسی بدون قید و شرط و پرونده سازی باید آزاد شوند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۴ اردیبهشت  ۱۴۰۲،  ۴ مه  ۲۰۲۳

اینرا هم بخوانید

نامه‌ کارگران زندانی، رضا شهابی و داود رضوی به‌ نمایندگان تشکلات‌ کارگری جهان در سازمان بین المللی کار

نامه‌ کارگران زندانی، رضا شهابی و داود رضوی به‌ نمایندگان تشکلات‌ کارگری جهان در سازمان …