اعضای شورای امنیت: ترکیه عملیات سوریه را متوقف کند

مایندگان کشورهای اروپایی عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد از عملیات ارتش ترکیه در مناطق کردنشین شمال شرقی سوریه اظهار “نگرانی” کرده و از دولت ترکیه خواسته اند که به این اقدام “یکجانبه” خاتمه بدهد.

در دومین روز این عملیات، ده ها هزار کرد از خانه های خود فرار کرده اند و چند شهر و آبادی مرزی خالی از سکنه شده است؛ بنا بر گزارش ها، حداقل چهار غیرنظامی کشته و ۷۰ نفر زخمی شده اند. این در حالیست که ترکیه می گوید بیش از ۱۰۰ “تروریست” در این عملیات کشته شده‌اند.

آلمان، بلژیک، فرانسه، لهستان، بریتانیا و استونی پس از برگزاری یک جلسه غیرعلنی شورای امنیت در نیویورک در بیانیه روز پنجشنبه، ١٨ مهر (١٠ اکتبر) خود همچنین هشدار دادند که علمیات ترکیه نه فقط دستاوردهای ائتلاف جهانی علیه گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) را تضعیف می کند بلکه “امنیت متحدان محلی ائتلاف از جمله نیروهای دموکراتیک سوریه را به خطر می اندازد.”

این کشورهای غربی در عین حال بعید دانسته اند آنچه ترکیه به عنوان “منطقه امن” برای اسکان پناهجویان سوری مد نظر دارد بتواند با استانداردهای بین المللی تطابق داشته باشد.

کلی کرفت، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، نیز گفت که اگر ترکیه در عملیات خود در خصوص غیرنظامیان و نیز زندانیان داعش قصور کند می تواند با پیامدهایی مواجه شود.

کردهای سوری می گویند که دونالد ترامپ با خارج کردن نظامیان آمریکایی از منطقه مجاور مرز ترکیه در شمال شرق سوریه، در عمل چراغ سبز حمله را به ترکیه داد – اقدامی که با واکنش های گسترده ای در آمریکا مواجه شده از جمله متحدان محافظه کار آقای ترامپ در کنگره که طرح تحریم اقتصادی ترکیه را تهیه کرده اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، هم روز پنجشنبه ترکیه را به تحریم اقتصادی تهدید کرد. او در شبکه توییتر نوشت: “منطقه و آغاز دوباره جنگی تازه. ترکیه عضو ناتو است. دیگران می‌گویند بیرون بایست و بگذار کردها ولو با کمک‌های مالی ما جنگ خود را بکنند. من می‌گویم اگر ترکیه قوانین بازی را رعایت نمی‌کند باید با آن به شدت از نظر مالی و با تحریم‌ها مقابله کرد. من از نزدیک در حال مشاهده هستم.”

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نیز حمله نظامی ترکیه را محکوم کرد و درباره “احتمال پاکسازی قومی” هشدار داد. او گفت: “اسرائیل به شدت تجاوز ترکیه را به مناطق کردنشین محکوم می‌کند و پاکسازی قومی را توسط ترکیه و وابستگانشان را هشدار می‌دهد.”

از طرف دیگر، رهبران کرد سوریه خواهان بازگشتن ‘سفیران اروپا در ترکیه’ به کشورهایشان شدند. هیاتی از نمایندگان شورای دموکراتیک سوریه که شاخه سیاسی نیروهای دموکراتیک سوریه است با سفر به بروکسل از اتحادیه اروپا خواستند تا سفیرانشان را از آنکارا فرا بخوانند.

در همین رابطه، ایتالیا سفیرش را از ترکیه فراخوانده است. ایتالیا پیش از این اقدام، حمله نظامی ترکیه را “غیرقابل قبول” دانسته بود و خواستار”توقف فوری” آن شده بود.

اینرا هم بخوانید

آیت الله فاضل لنکرانی: «امید» در میان اساتید حوزه در حال از بین رفتن است! معیشت اساتید را تامین کنید!

وبسایت حکومتی« شفقنا» به نقل از آیت الله فاضل لنکرانی: «امید» در میان اساتید حوزه …