اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران تا هفته آینده

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت،گفت، در راستای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، دولت آمریکا علاوه برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های تعلیق شده، در حال آماده شدن برای اعمال تحریم های جدید تا هفته آینده است.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا روز گذشته اعلام کرد که واشینگتن از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به «برجام» خارج خواهد شد و علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های تعلیق شده ایران، مجازات‌های تازه‌ای علیه تهران وضع می‌کند.

به گزارش رویترز، سارا سندرز در کنفرانس خبری خود گفته است: ما ۱۰۰ درصد متعهد هستیم اطمینان حاصل کنیم ایران سلاح هسته‌ای ندارد.

سخنگوی کاخ سفید اضافه کرده است: مابه اعمال فشار حداکثری ادامه می دهیم و و تحریم های گسترده علیه آنها اعمال می کنیم. تمامی تحریم هایی که قبل از توافق (برجام) برقرار بودند بازگردانده خواهند شد و در حال آماده شدن برای اعمال تحریم های جدید تا هفته آینده هستیم .

در حالی سخنگوی کاخ سفید از احتمال تحریم های تازه علیه ایران تا هفته آینده خبر داده که اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد تا زمانی که ایران به این توافق پایبند باشد این اتحادیه تحریم‌های خود را باز نمی‌گرداند.

اتحادیه اروپا در بیانیه خود از برجام که به اتفاق آرا توسط اعضای شورای امنیت سازمان ملل درقطعنامه ۲۲۳۱ مورد تایید قرار گرفت به عنوان مولفه‌ای کلیدی در معماری نظام جهانی عدم اشاعه هسته‌ای یاد کرد که برای امنیت منطقه عامل حیاتی است.

با این حال کشورهایی که با ایران رابطه اقتصادی دارند ، به ویژه خریداران نفت، نگران پیامدهای بازگشت تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی هستند.

به گزارش رویترز، کره جنوبی روز چهارشنبه اعلام کرده است، به دنبال دریافت معافیت از تحریم های آمریکا علیه ایران است، راهی که دیگر کشورهای خریدار نفت ایران احتمالا در پیش خواهند گرفت.

وزارت خارجه آمریکا می گوید، تحریم های تازه ایالات متحده آمریکا از جمله بخش های نفت و کشتیرانی ایران را هدف قرار می دهند ، ولی کشورهای طرف روابط تجاری با ایران شش ماه فرصت دارند با دریافت پول خود به همکاری با تهران پایان دهند.

رویترز می گوید، ایران اکنون سومین تولید کننده نفت عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، است. در دوران تحریم های هسته ای، صادرات نفت ایران به زیر یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت. اما با برداشتن این تحریم ها در سال ۱۳۹۴ در چارچوب توافق هسته ای، ایران توانست باردیگر تولید خود را افزایش دهد و سال گذشته در حدود سه میلیون هشتضد هزار بشکه نفت در روز تولید و بیش از دومیلیون بشکه نفت در روز صادر کرد.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …