افت ۱۶ برابری در صادرات ایران به اتحادیه اروپا

(ژانویه و فوریه) نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۱۶ برابر کاهش یافته است.

صادرات اروپا به ایران نیز تقریبا به یک‌سوم کاهش یافته است.

بر اساس آمارهای کمیسیون اروپا که در سایت رسمی مرکز آمار آن، «یورواستات» منتشر شد، ایران در دو ماهه اول سال تنها ۱۳۶ میلیون یورو صادرات به اتحادیه داشته، در حالی که این رقم در دوره مشابه در سال گذشته که هنوز آمریکا از برجام کنار نکشیده بود، حدود دو میلیارد و ۱۵۸ میلیون یورو بود.

البته افت چشمگیر صادرات ایران به اروپا چندان دور از انتظار نیست، چرا که حدود ۹۰ درصد صادرات ایران به اتحادیه شامل نفت خام بود و شرکت‌های اروپایی از نیمه ۲۰۱۸ خرید نفت از ایران را متوقف کردند.

اما نکته اینجاست که صادرات اروپا به ایران نیز در فاصله ژانویه‌-فوریه امسال به ۶۲۱ میلیون یورو رسیده، در حالی که این رقم در دوره مشابه پارسال یک میلیارد و ۵۶۴ میلیون یورو بود.

بر اساس آمارهای رسمی کمیسیون اروپا، ۲۸ عضو اتحادیه سال گذشته میلادی در مجموع ۸.۹ میلیارد یورو صادرات به ایران داشتند که نسبت به سال ۲۰۱۷ کاهشی ۱۷.۶ درصدی نشان می‌دهد.

واردات اتحادیه اروپا از ایران نیز به ۹.۷۲ میلیارد یورو رسیده که نسبت به سال ۲۰۱۷ کاهشی چهار درصدی داشته است.

در میان کشورهای اروپایی، مهم‌ترین همکاران تجاری جمهوری اسلامی عبارتند از آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، بلژیک، هلند، اتریش و یونان.

آمارها نشان می‌دهد که هم صادرات ایران به این کشورها و هم واردات آن طی دو ماهه اول سال به شدت افت کرده است.

جزئیات آمارها نشان می‌دهد که صادرات آلمان، بزرگ‌ترین شریک تجاری اروپایی ایران، در دو ماهه ابتدایی سال تقریبا نصف شده، در حالی که میزان افت صادرات دیگر شرکای بزرگ تجاری ایران بیشتر از افت صادرات آلمان بوده است.

فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و یونان تا نیمه اول سال ۲۰۱۸ مشتری نفتی ایران بودند و آمارها هم نشان می‌دهد تقریبا کل صادرات ایران به این کشورها تقریبا از نفت خام بوده است.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

پلیس سایپری رژیم از برخورد با ۱۰۹ صفحه اینستاگرامی در استان آذربایجان غربی در اجرای “طرح نور” خبر داده

سایت حکومتی خبر آنلاین نوشت:مرکز سایبری سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی، تعداد ۱۰۹ …