افزایش تدابیر امنیتی در کرکوک پس از درگیری در این شهر

بی بی سی:با بالا گرفتن تنش‌های قومی، ساکنان شهر کرکوک در شمال عراق از استقرار شبانه نیروهای امنیتی و پلیس در این شهر خبر داده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها دیروز (دوشنبه ۲۷ شهریور) در درگیری بین گروه‌های قومی در این شهر یک کرد کشته و یک نگهبان ترکمان و دو کرد هم مجروح شده‌اند.

این درگیری زمانی روی داد که کاروان خودروهای کردهایی که اعلام همه‌پرسی استقلال کردستان را جشن گرفته بودند از مقابل دفتر یک گروه سیاسی که ترکمان‌ها از آن حمایت می‌کنند عبور می‌کردند.

پس از این درگیری نیروهای امنیتی و پلیس در شهر ایست‌های بازرسی برقرار کرده و در نقاط مختلف شهر مستقر شده‌اند.

دولت مرکزی عراق با این همه‌پرسی که هفته آینده برگزار می‌شود مخالف است و آن را بر خلاف قانون اساسی دانسته و می‌گوید این رفراندوم پیش‌درآمد تجزیه کشور خواهد بود. دادگاه عالی عراق هم در بیانیه‌ای برگزاری این رفراندوم را در “تضاد با قانون اساسی” تشخیص داده است.

حیدر عبادی نخست وزیر عراق هم تهدید کرده است که اگر رفراندوم کردستان به خشونت منجر شود، بغداد آماده دخالت نظامی در منطقه خواهد بود.

قرار است فردا گروهی از نمایندگان کردها در بغداد با دولت این کشور در باره این همه‌پرسی گفتگو کنند.

با این که کرکوک خارج از اقلیم کردستان عراق است اما در کنترل حکومت اقلیم کردستان قرار دارد و شورای استانی آن هم شرکت در این همه‌پرسی را تصویب کرده، در حالی که به جز کردهای اقلیت‌های قومی دیگر از جمله ترکمن‌ها هم در این شهر زندگی می‌کنند..

کرکوک اما هم کردها و هم دولت مرکزی همواره در باره این منطقه اختلاف نظر داشته و ادعای حاکمیت بر آن را دارند.

استان کرکوک یکی از پر جمعیت‌ترین مناطق عراق است و به طور تاریخی محل زندگی اقوام مختلف کرد، ترکمان، عرب و آسوری بوده و گویش‌های مختلفی در آن رایج است. این استان نفت‌خیز نزدیک به چهل درصد نفت عراق را تولید می‌کند.

پس از آن که ناتوانی ارتش عراق در مقابله با گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) باعث شد داعش این شهر را در سال ۲۰۱۴ محاصره کند، نیروهای پیشمرگ کرد با داعش جنگیدند و مانع از اشغال آن شدند.

از آن پس اقلیم کردستان قسمت اعظم نفت استخراجی از حوزه‌های نفتی کرکوک را مستقل از دولت مرکزی صادر می‌کند و دولت مرکزی هم از آن زمان از ارسال بودجه به کردستان عراق خودداری کرده است.

گزارش شده شبه نظامیان شیعه که از حمایت دولت ایران برخوردارند تهدید کرده‌اند که اگر کردها بر همه‌پرسی و استقلال اصرار کنند کنترل شهر را از دست آنها خارج خواهند کرد.

سازمان ملل، آمریکا و کشورهای غربی نگران این هستند که این همه‌پرسی توجه و تمرکز را از مبارزه با داعش به درگیری های قومی و داخلی منحرف کند و ایران و ترکیه هم نگران این هستند که این استقلال طلبی به مناطق کردنشین آنها هم سرایت کند.

ا وجود فشارهای داخلی و خارجی هنوز نشانه‌ای از اینکه مقامات کرد تسلیم فشارها شده باشند وجود ندارد.

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، به بی‌بی‌سی فارسی گفته است که کردستان عراق نمی‌خواهد بر سر مساله استقلال وارد درگیری نظامی شود، اما در عین حال با کسانی که بخواهند با زور اسلحه بر سر کرکوک بجنگند، مقابله خواهد کرد.

او درباره تهدید احتمالی گروه‌هایی مانند حشد شعبی گفت: “اگر آنها فقط تهدید می کنند بگذار حرف خودشان را بزنند. اما اگر بخواهند وارد عمل شوند فکر کنم بعد از آن وضعیت جدیدی پیش رو خواهیم داشت.”

اینرا هم بخوانید

وزیر کشور رژیم: ۱.۳ میلیون تن از اتباع خارجی در یک سال اخیر «اخراج» شدند

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، از اخراج یک میلیون و ۳۰۰ هزار اتباع خارجی …