افزایش چشمگیر درآمدهای نفتی ایران در سال ۲۰۱۷

RadioFarda

شرکت ملی نفت ایران در گزارشی آمارهای صادرات نفت، میعانات گازی و محصولات نفتی کشور طی سال گذشته میلادی را منتشر کرد.

بر اساس گزارش سایت رسمی شرکت ملی نفت، ایران در سال ۲۰۱۷، روزانه دو میلیون و ۱۳۰ هزار بشکه نفت خام صادر کرده است که ۶۲ درصد آن به آسیا و بقیه راهی اروپا شده است. متوسط قیمت نفت خام ایران نیز ۵۲ دلار بوده است.

این در حالی است که بر اساس گزارش سالانه اوپک، ایران در سال ۲۰۱۶ روزانه یک میلیون و ۹۲۱ هزار بشکه صادرات نفت خام داشت و متوسط قیمت آن نیز نزدیک ۴۰ دلار بود.

بدین ترتیب، میزان و ارزش صادرات نفت خام ایران در سال گذشته میلادی نسبت به سال ۲۰۱۶ حدود ۱۱ درصد و بیش از ۳۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس آمارهای ارائه شده توسط شرکت ملی نفت، ارزش صادرات نفت خام ایران در سال گذشته ۴۰.۴ میلیارد دلار بوده است. آمارهای اوپک حاکی است که این رقم در سال ۲۰۱۶ حدود ۲۷.۷ میلیارد دلار بوده است. بدین ترتیب ایران از محل صادرات نفت خام، نزدیک ۱۳ میلیارد دلار درآمد بیشتری کسب کرده است.

میعانات گازی

شرکت ملی نفت ایران می‌گوید که در سال گذشته میلادی روزانه ۴۹۳ هزار بشکه میعانات گازی صادر شده است. میعانات گازی نوعی نفت خام فوق سبک است که از میادین گازی تولید می‌شود و قیمتی بالاتر از نفت خام دارد.

این گزارش می‌افزاید که میزان صادرات میعانات گازی ایران به خاطر راه‌اندازی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس مقداری کاهش نشان می‌دهد.

ایران در سال گذشته خورشیدی روزانه نزدیک ۵۶۵ هزار بشکه صادرات میعانات گازی داشت که بخشی از آن محموله‌های بدون مشتری ذخیره شده در تانکرهای نفتی در دوران تحریم‌ها بود. این گزارش اشاره‌ای به ارزش صادرات میعانات گازی در سال ۲۰۱۷ نداشته، اما ارزش کل صادرات میعانات گازی ایران در سال گذشته خورشیدی بیش از ۷.۳ میلیارد دلار بود.

محصولات نفتی

گزارش شرکت ملی نفت ایران می‌گوید که در سال گذشته میلادی دو میلیون تن گازوئیل و ۱۷ میلیون تن نفت کوره صادر شده است. این گزارش اشاره‌ای به آمارهای سال قبل آن یا میزان درآمدهای حاصل از صادرات این دو محصول نفتی نکرده است، اما آمارهای ماهانه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نشان می‌دهد که در سال گذشته خورشیدی میزان صادرات گازوئیل حدود ۳.۶۵ میلیون تن و میزان صادرات نفت کوره نیز ۱۴.۷۷ میلیون تن بوده است.

بدین ترتیب در مجموع صادرات نفت کوره و گازوئیل ایران نباید تغییر چندانی داشته باشد، اما با توجه به افزایش چشمگیر قیمت نفت در سال ۲۰۱۷، انتظار می‌رود درآمدهای صادرات دو محصول نفتی ایران نیز افزایش یافته باشد.

البته ایران محصولات نفتی دیگری مانند پروپان، بوتان و دیگر گازهای هیدروکربوری مایع شده صادر می‌کند که ارزش سالانه این اقلام نیز بنا به آمارهای گمرک، به بیش از سه میلیارد دلار می‌رسد.

کل درآمد نفتی

بر اساس برآوردهای اوپک، ایران در سال ۲۰۱۶ کلا روزانه ۲ میلیون و ۸۲۰ هزار بشکه صادرات نفت خام، کل محصولات نفتی و میعانات گازی داشت که ارزش آنها روی هم رفته ۴۱.۲ میلیارد دلار بود که نسبت به سال ۲۰۱۵ نزدیک ۵۳ درصد افزایش یافته بود. با توجه به آمارهای ارائه شده توسط شرکت ملی نفت ایران، انتظار می‌رود این رقم در سال گذشته میلادی به حدود ۵۷ تا ۵۸ میلیارد دلار رسیده باشد.

اینرا هم بخوانید

ادعای دولت رئیسی: تاکنون ۲.۵ میلیون “فرصت شغلی” ایجاد کرده ایم!

*محمد چکشیان، معاون وزیر کار رژیم اخیرا درباره افزایش آمار اشتغال در کشور مدعی شده …