افطاری روحانی و پاسخ رد هنرمندان

امسال هم حسن روحانی بروال معمول هرساله گروهی از هنرمندان داخل کشور را به مراسم افطار دعوت کرده بود. اما جوابی که گرفت معمول نبود. بسیاری از هنرمندان عکس دعوتنامه روحانی را در صفحاتشان به اشتراک گذاشتند و با هشتگ ما به افطاری نخواهیم رفت، به روحانی جواب رد دادند. در جوابها اعتراض به سفره خالی مردم، اعتراض به شرایط کشور و اعتراض به خلف وعده های روحانی جلب نظر میکرد.

مهناز افشار، بازیگرفیلم “آتش‌بس” که این روزها سریال گلشیفته را در شبکه سینمای خانگی دارد کار بسیار جالب و شجاعانه ای کرد. او در اینستاگرام و توییتر خود عکس دعوتنامه‌اش را در کنار عکس آتنا دائمی، زندانی سیاسی منتشر کرد و نوشت:”با تشکر از دعوت حضرتعالی از شما می‌خواهم به جای من آتنا دائمی فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی را که به تازگی در زندان قرچک ورامین ۳۰ ساله شده و اکنون در زندان اوین به سر می‌برد را دعوت کنید. او جنایتکار نیست فقط برای حقوق انسان‌ها در این سرزمین تلاش کرده”.

یکی دیگر از هنرماندان به کل اوضاع جامعه و بویژه کشتار کولبران در کردستان اعتراض کرد و در صفحه اینستاگرامش اینطور جواب داد: “آقای رئیس‌جمهور من به افطاری شما نخواهم آمد….سفره ما مردم ایران روز به روز خالی تر میشود… بیماری و فقر در استان های سیستان و بلوچستان روز به روز بیشتر میشود…. وضعیت زلزله زده ها، سالهای سال به همین منوال باقی مانده است (زلزله بم و حالا کرمانشاه) آب و هوایی که در بیشتر استان ها غبار آلوده است و هموطنان کوردمان روزی نیست که عذاب نکشند، کوله برانی که با شلیک کشته میشوند. حتی اسب هایشان تیرباران میشوند. وضعیت زنان در هر حوزه ای که فکرش رو بکنید، روز به روز اسفبار تر میشود….‌وضعیت اسید پاشی و قوانین عقب افتاده درست نشده…‌بیماریهایی که خانواده ها برای پول دارو به هر جایی التماس میکنن و حاضرن تن به فروختن اعضای بدن خود بدهند… هنرمندانی که ممنوع هستند، هنری که سانسور میشود، آدم هایی که حذف میشوند. سرپنجه آهنینی گلویمان را سالهاست که سخت میفشارد، در حال خفه شدنیم .واقعا در چنین شرایطی که من و مردم با فقر دست و پنجه نرم‌ میکنیم، در حالیکه کوچکترین اعتراضی هم سرکوب میشود ، برای خودم حضور در چنین مکانی را جایز نمیدانم.”

پرستو گلستانی،یکی دیگر از بازیگران سینما در اینستاگرامش نوشته است: “”وقتی مردم ما به سختی زندگی میکنند و حتی دسته ای از مردم سفره سحریشان خالی است ؛این افطاری ها از گلویم پایین نمیرود، پس نخواهم آمد.دور هم میل بفرمایید،شاید کمی هم در دلتان هنگام اذان به فکر افطاری دردمندان افتادید.”

جمع شدن عده ای از چهره های رنگارنگ داخل کشور به بهانه ها و دلایل مختلف بر سر سفره روحانی چندان عجیب نیست. اما پاسخ های رد این هنرمندان در روزهای جاری گویای حال و هوای امروز جامعه ایران است که دیگر با افطار و رئیس جمهور اسلامی و”تعامل” کذایی و وعده های توخالی کنار نمی آید. این بازیگران سینما که امسال دست رد بر سینه روحانی زدند برخی همانها هستند که چند سال پیش به روحانی و قبلا به خاتمی رای داده بودند. اما مثل خیلی های دیگر اکنون بدرست متوجه شده اند که اوضاع جامعه دیگر مماشات با روحانی و خاتمی و امثالهم را قبول نمیکند. فهمیده اند که دوره کنونی دوره ای است که باید صدای آتنا دائمی و زندانیان سیاسی و کولبران و مردم معترض به فقر باشند. آنها که این صدا را نمایندگی کردند، مستقل از کارنامه گذشته شان از جانب مردمی که میخواهند از شر کل جمهوری اسلامی و سنت عزا و افطار و روضه خوانیش و چپاولش خلاص شوند، به دیده اغماض و احترام نگریسته میشوند. و آنها که هنوز هم نفمینده اند که اوضاع به کدام سمت میرود و همچنان بدنبال افطار روحانی و عبای خاتمی روان هستند، شاید دیگر فرصتی برای جبران مافات پیدا نکنند.

انترناسیونال 766

اینرا هم بخوانید

زندان و شلاق برای نوجوان کولبر- کاظم نیکخواه

حکومت اسلامی را همه مردم به عنوان حکومت رکورددار جنایت، شکنجه، اعدام، تجاوز و ترور …