افغانستان:انفجار معدن، 8 کشته و 10 کارگر ناپدید

مقام‌های محلی ولایت سمنگان در شمال افغانستان می‌گویند که بعد از انفجار روز گذشته در یک معدن زغال سنگ، کارمندان نجات موفق شدند امروز جسد شش کارگر را بیرون بیاورند و هنوز از سرنوشت ۱۰ کارگر دیگر خبری در دست نیست.

ریاض‌الدین شریفی، رئیس تصدی زغال سنگ شمال به حمید فهیم خبرنگار بی‌بی‌سی گفته که این حادثه به دلیل انفجار گاز در یکی از تونل‌های “غیرقانونی و خودسر” معدن شباشک ولسوالی دره صوف بالا رخ داده است.

او گفت که انفجار حوالی ۱۲روز سه‌شنبه (۲۰ جوزا/ خرداد) اتفاق افتاد. به گفته او شدت انفجار بحدی زیاد بوده که سقف تونلی که کارگران در آن مشغول کار بودند و دو تونل نزدیک به آن فروریخته است.

آقای شریفی با اشاره به میزان بالای تخریب گفت که مقدار زیادی گاز متان در فضای تونل پخش شده که کار را برای گروه‌های نجات مشکل کرده است.

او افزود که تیم نجات دیروز تا ساعت ۱۱ شب کار کردن و در نتیجه یک جسد پیدا شد. به گفته او به دلیل رها شدن مقدار زیادی گازمتان در فضای معدن، دو کارمند نجات دچار گاز گرفتگی شدند ولی اکنون وضعیت آنان خوب است.

آقای شریفی می‌گوید که صبح امروز نیز پنج جسد از داخل تونل به بیرون انتفال داده شد. او گفت یک کارگر هم همان ابتدا در ورودی معدن به دلیل انفجار کشته شد و یک تن دیگر زخمی شده بود که او هم شب جان داد و بدین ترتیب شمار کشته شدگان به هشت تن رسیده است.

او گفت که معلومات ابتدایی حاکی از این است که ۱۸ نفر در این معدن کار می‌کردند که تاکنون از سرنوشت ۱۰ نفر آنان اطلاعی در دست نیست.

او گفته که براساس بررسی مهندسان ممکن تا چند ساعت دیگر نیروهای امداد به محل گیرماندگان در این معدن برسند، ولی گاز منتشر شده در فضای تونل، امکان زنده ماندن کارگران را به حد اقل رسانده است.

آقای شریفی گفت که احتمال بسیار کم وجود دارد گیرماندگان به قسمت‌های از معدن که دارای مجراهای هوای طبیعی است، خود را رسانده باشند.

عبدالقدیر مطفی، سخنگوی وزارت معدن افغانستان در صفحه توییتر خود نوشته که در ولایت سمنگان بیشتر معادن زغال سنگ به صورت “غیرقانونی توسط نیروهای مخالف دولت، مافیایی معدن و مردم عادی استخراج می‌شود.”

به گفته مسئولان حدود ۵۰۰ معدن زغال سنگ به صورت غیر قانونی در ولایت سمنگان و سایر ولایت‌های شمالی افغانستان استخراح می‌شود، به گفته آقای شریفی با ادامه این روند، حوادث بیشتری را باید انتظار داشت.

او گفت که بارها موضوع استخراج غیر قانونی معدن را به مسئولان دولتی اطلاع داده است که باید جلو این کار گرفته شود و عاملین این کار محاکمه شوند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

تنش وخط و نشان کشیدن باندهای حکومتی در جریان بررسی اعتبارنامه‌ نمایندگان در مجلس دوازدهم

رسانه های رژیم گزارش داده اند در جریان بررسی اعتبازنامه نمایندگان مجلس حکومت، بین باندهای …