افغانستان: ایران با استفاده بی‌رویه، آب‌های مشترک را خشکانده است

وزارت آب افغانستان می‌گوید ایران با استفاده بی‌رویه از آب‌های مشترک مرزی با افغانستان سبب خشک شدن این حوزه‌های آبی شده است.

علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب این کشور امروز دوشنبه ۲۶ سرطان/تیر در جلسه پرسش و پاسخ مجلس نمایندگان، گزارشی را در مورد وضعیت آب‌های افغانستان، مدیریت آب و دیپلماسی آب ارائه کرد.

حضور آقای عثمانی در این نشست، چند روز پس از اظهار نگرانی رئیس جمهوری ایران در مورد ساخت و ساز بندهای آب در افغانستان صورت می‌گیرد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در همایش سراسری مقابله با گرد و غبار که در ۳ ژوئیه/۱۲ تیردر تهران برگزار شد، گفت که ۸۰ درصد منشا گردوغبار در این کشور منشا خارجی دارد و از جمله به تلاش‌های سدسازی در افغانستان و ترکیه اشاره کرد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه و معاون وزیر امور خارجه ایران، موضوع آب را “یک بحث اساسی در وضعیت کنونی جهان” خواند و گفت که در سفر اخیر وزیر خارجه ایران به کابل روی موضوع آب بحث صورت گرفت و سپس یک کمیته آب تشکیل شد و قرار است که “در ظرف ۶ ماه درباره آن به جمع‌بندی و نهایتا به یک سند جامع” رسیده شود.

آقای عثمانی در نشست امروز در کابل، ایران را به سوء مدیریت و استفاده بی‌رویه تا مرز خشک شدن آب دریاهای مشترک متهم کرد.

او گفت که ایران بر دریاهای مشترک با افغانستان، ۶۰۰ سد ساخته اما افغانستان تنها در حال ساخت چهار سد بر این آبها است.

ایران و افغانستان دارای چهار حوزه مشترک دریایی هستند؛ حوزه قراقم، خاف، پترگان و هیرمند که به گفته وزیر انرژی و آب افغانستان، تمامی این آب‌ها به سبب اعمار بندهای متعدد خشکیده‌اند.

آقای عثمانی افزود کشورش در حال حاضر دارای آب وافر نیست و تغییرات اقلیمی نیز سبب کاهش بارندگی و آب‌های جاری و زیرزمینی شده است.‌

به گفته او، افغانستان ۹ میلیارد مترمکعب آبهای سطحی خود را از دست داده و در حال حاضر تنها ۴۹ میلیارد مترمکعب آب جاری دارد. آماری که پیش از این بیش از ۵۷ میلیارد متر مکعب اعلام می‌شد.

آقای عثمانی گفت افغانستان در حال حاضر مطالعه و ساخت چهل بند را در سراسر این کشور روی دست دارند. به گفته او، تا این زمان هیچ‌گاه این کشور اینقدر متوجه آبهایش نبوده است.

وزیر آب همچنین گفت پروژه‌هایی که در حوزه مشترک دریایی قرار دارند و یا در مناطق تحت کنترول مخالفان مسلح هستند، با چالش‌های امنیتی روبرو است.

پیش از این مقام‌های افغانستان گفته بودند که مخالفان مسلح به خواست کشورهای همسایه، مانع ساخت بندهای آب در افغانستان می‌شوند.

دولت افغانستان گفته که در حال مهار کردن آبهایش است و از همسایگانش خواسته بود تا نگران ساخت و ساز بند در این کشور نباشند.

هفته قبل نیز رئیس جمهوری اشرف غنی اعلام کرد که آب از منابع عمده افغانستان است و حکومت اساسات قانونی را به خاطر بهره‌برداری از این منبع ایجاد خواهد کرد.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

پلیس سایپری رژیم از برخورد با ۱۰۹ صفحه اینستاگرامی در استان آذربایجان غربی در اجرای “طرح نور” خبر داده

سایت حکومتی خبر آنلاین نوشت:مرکز سایبری سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی، تعداد ۱۰۹ …