اقدام “نظامی دفاعی” درایران جزو اختیارات ترامپ است

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا گفته است که اقدام نظامی در خاک ایران اگر اقدامی دفاعی باشد در حوزه اختیارات قانون اساسی رئیس جمهوری آمریکا قرار می گیرد.

وزیر دفاع آمریکا که درباره ایران با رادیوی ملی عمومی این کشور، ان.پی.آر صحبت می کرد گفته است دهه‌هاست که روسای جمهوری آمریکا از ماده دوم قانون اساسی این کشور استفاده کرده اند تا از مردم، نیروهای نظامی و منافع این کشور محافظت کنند.

او در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا مجوز قانونی حمله به ایران برای اقدامات شبه نظامیان در عراق را دارد گفت: “اگر این با اختیارات فرمانده کل قوا براساس ماده دوم برای دفاع از کشور، مردم و منافع ما سازگار باشد، بله.”او جای دیگری افزود: “رئیس جمهور همیشه حق استفاده از نیروی نظامی براساس ماده دوم قانون اساسی برای دفاع از کشور را دارد.”

به گفته اسپر مجوز کنگره در سال ۲۰۰۲ به پنتاگون اجازه می‌دهد که در خاک عراق علیه گروه‌های شبه نظامی که به نیابت از ایران با آمریکا می‌جنگند عملیات نظامی انجام دهد.

در همین مصاحبه خبرنگار ان.پی.آر از وزیر دفاع آمریکا درباره هدف گرفتن عبدالرضا شهلایی یکی دیگر از فرماندهان سپاه قدس در یمن پرسیده است و گفته آیا عملیات حاکی از سیاست آمریکا برای هدف گرفتن کادر رهبری سپاه قدس و از میان بردن آن است؟

وزیر دفاع آمریکا حاضر به اظهار نظر درباره این عملیات نمی‌شود اما می‌گوید آمریکا برای حفاظت از منافع و مردمش هر عملیات موثری را که در حوزه اختیارات قانونی آن باشد انجام خواهد داد.

به گفته مقام‌های وزارت دفاع، تصمیم برای قتل هدفمند عبدالرضا شهلایی از آنجا گرفته شده بوده که آمریکا او را دارای سابقه طولانی در طراحی عملیات علیه نیروهای آمریکایی در عراق می‌داند و همچنین معتقد است که این فرمانده سپاه پاسداران مسئولیت تامین تسلیحات برای گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در منطقه را دارد.

اینرا هم بخوانید

دو جایزه سینمای آلمان برای مستند در باره ریحانه جباری

در مراسم اهدای جوایز سینمای آلمان که شامگاه جمعه ۳ ماه مه (۱۴ اردیبهشت) برگزار …