People shout slogans during a protest in Basra, Iraq July 19, 2018. REUTERS/Essam al-Sudani

العربیه:آغاز تحرکات برای اعلام بصره عراق به عنوان اقلیم خودمختار

العربیه: یک منبع مسئول در شورای اداری استان بصره عراق از تحرکاتی برای اعلام این استان به عنوان اقلیمی خودمختار خبر داد و گفت امضاهایی جمع شده که ممکن است راه را برای اعلام استان بصره به عنوان اقلیم خودمختار هموار کند.

ولید کیطان جانشین رئیس شورای اداری استان بصره به روزنامه الحیات گفت: «شورا امضای 15 تن از اعضایش را برای برپایی اقلیم بصره به دست آورده است. این درخواست به نخست‌وزیر عراق تحویل داده خواهد شد تا اقدام‌های قانونی برپایه قانون اساسی را انجام دهد».

کیطان در این باره توضیح داد: «برپایه قانون اساسی عراق، یک سوم اعضای شورای اداری هر استان می‌توانند درخواست برپایی اقلیم خودمختار ارائه دهند. اکنون بیش از این نسبت امضا جمع شده است».

پیش از این حسن الراشد وزیر ارتباطات عراق اعلام کرده بود: «تبدیل بصره به اقلیم خودمختار، پروژه مهمی به شمار می‌آید اما نیازمند اداره‌ای سیاسی است».

این اقدام پس از حدود دو هفته تظاهرات اعتراض‌آمیز در استان نفت‌خیز بصره ارائه می‌گیرد. تظاهر کنندگان می‌گویند علیه اوضاع بد اقتصادی و معیشتی و همچنین فساد گسترده معترض هستند. اعتراض‌های بصره به دیگر استان‌های جنوب عراق هم کشیده شد.

استان بصره در ده‌های گذشته با کمبود رسیدگی از سوی دولت‌های مرکزی عراق روبرو بود تا جایی که یکی از معدود مناطق فاقد سیستم تصفیه آب است. همچنین معترضان می‌گویند کارکنان حوزه‌های نفتی این استان، غیر بومی هستند در حالی که استان با بی‌کاری شدید روبرو است. چند روز پس از آغاز اعتراض‌ها در بصره، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق از اختصاص 3 میلیارد دلار برای توسعه این استان خبر داد.

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …