امارات: به دنبال تغییر حکومت در قطر نیستیم، خواهان تغییر رفتار هستیم

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی، روز شنبه گفته است، در صورتی که قطر شروط چهار کشور عرب را نپذیرد، این کشورها راه خود را از قطر جدا خواهند کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، انور قرقاش در خصوص شروط ۱۳ گانه عربستان، امارات،‌ بحرین و مصر برای از سرگیری روابط با قطر و پایان دادن به تحریم ها علیه این کشور در یک کنفرانس خبری گفته است: «درباره تغییر نظام در قطر صحبت نمی‌کنیم، ما خواهان تغییر رفتار هستیم».

به گزارش«العربیه»، وابسته به عربستان، وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی همچنین تاکید کرده است: «در صورتی که قطر در ضرب الاجل مشخص شده به خواسته‌ها عمل نکند، سرنوشتش انزوا خواهد بود.»

قطر پیشتر تایید کرده بود که فهرست درخواست‌‌های عربستان، امارات، بحرین و مصر را از طریق کویت دریافت کرده است. قطر روز گذشته اعلام کرد، به رغم «غیر واقع بینانه» و غیرقابل اجرا بودن این شروط ، آنها را بررسی می‌کند و به آن پاسخ می‌دهد.

این در حالی است که وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی همچنین اظهار داشت، قطر هیچ تلاشی برای رسیدن به زمینه مشترک درباره درخواست‌های مطرح شده، نکرده است.

انور قرقاش روز گذشته «اقدام قطر در افشای» فهرست شروط چهار کشور عرب را گامی در جهت «ناکام کردن روند میانجی‌گری‌ها» ارزیابی کرده بود.

با این حال آقای قرقاش روز شنبه گفته است: «آن‌چه روی می‌دهد تلاشی است برای متوقف کردن حمایتی که قطر از تروریسم و تندروی می‌کند».

وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی اضافه کرده است: «هیچ نیتی برای اقدام نظامی وجود ندارد و همچنان تلاش می‌کنیم بحران را از راه دیپلماتیک حل کنیم».

به گزارش رویترز، انور قرقاش با این حال تاکید کرده است، گام بعدی در مقابل قطر تشدید اقدامات نخواهد بود، بلکه راهمان را جدا خواهیم کرد، چرا که بسیار سخت خواهد بود که به صورت یک جمع در کنار هم باشیم.

وزیر مشاور در امور خارجه امارات همچنین گفته است: «اختلاف بین عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر، بر سر حاکمیت نیست بلکه بر سر حمایت از تروریسم است.»

این در حالی است که روز گذشته شیخ سیف بن احمد آل ثانی، رئیس دفتر روابط عمومی دولت قطر، در بیانیه‌ای در واکنش به شروط عربستان و متحدانش اعلام کرد: «این فهرست نشان می‌دهد آنچه که قطر از آغاز این بحران می‌گفت، درست است؛ محاصره غیرقانونی (قطر) ربطی به مبارزه با تروریسم ندارد، بلکه هدف آن محدود کردن حق حاکمیت قطر و از بین بردن سیاست خارجی آن است.»

گفته می شود، قطع روابط دیپلماتیک با ایران، برچیدن پایگاه نظامی ترکیه و بستن شبکه الجزیره از جمله شروط ۱۳‌ گانه عربستان، امارات و متحدانشان برای از سرگیری روابط با قطر و پایان تحریم اقتصادی است. از قطر خواسته شده است طی ده روز آینده این درخواست‌ها را اجرا کند.

عربستان امارات متحده عربی و بحرین، به همراه مصر ۱۹ روز پیش مناسبات سیاسی و اقتصادی خود را با قطر قطع کردند. قطر متهم است که از گروه‌های تروریستی و افراطی در منطقه و همچنین ایران حمایت می‌کند.

عربستان،‌ امارات و بحرین نیز می‌گویند، تمامی مسیرهای دریایی، زمینی و هوایی با قطر را مسدود کرده‌اند.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

تنش وخط و نشان کشیدن باندهای حکومتی در جریان بررسی اعتبارنامه‌ نمایندگان در مجلس دوازدهم

رسانه های رژیم گزارش داده اند در جریان بررسی اعتبازنامه نمایندگان مجلس حکومت، بین باندهای …