امضای توافقنامه‌های همکاری بین آمریکا و عربستان به ارزش 280 میلیارد دلار

ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و ملک سلمان بن عبدالعزیز در دیدار روز شنبه 20 می 2017 خود در کاخ یمامه ریاض، درباره چشم‌انداز همکاری‌های مشترک بین دو کشور گفتگو کرده و توافقنامه‌های به ارزش 280 میلیارد دلار امضاء کردند.

رهبران سعودی و آمریکا در دیدار خود علاوه بر گفتگو و مذاکره در زمینه چشم‌انداز همکاری‌های مشترک، بر روند امضای ده‌ها توافقنامه دیگر میان شرکت‌های آمریکایی و سعودی نظارت کردند. حجم توافقنامه‌های همکاری‌های دو طرف به بین از 280 میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود این توافقات صدها هزار فرصت شغلی جدید در دو کشور ایجاد کند.

صنایع نظامی، تجاری، انرژی و پتروشیمی از مهم‌ترین زمینه‌هاییی است که دو طرف درباره آن به توافق رسیده و توافقنامه‌های همکاری امضاء کردند.

شرکت نفتی آرامکو، غول نفتی سعودی نیز تعداد قابل توجهی توافقنامه همکاری با طرف‌های آمریکایی امضاء کرد. مهم‌ترین این توافق‌ها، سرمایه‎گذاری در زمینه پتروشیمی و توافقنامه تاسیس کارخانه ایتیلین در آمریکا استت.

در زمینه سلامت نیز دو طرف توافق کردند که در زمینه توسعه اپلیکیشن‌های حوزه سلامت از جمله “سیستم بریدکس” همکاری کنند.

همکاری بین وزارت بهداشت و شرکت جنرال الکتریک و همچنین توافق‌های دوجانبه در زمینه انرژی و امضای 3 سند همکاری در زمینه معدن نیز بخش دیگری از توافقات سعودی آمریکایی امروز است.

درباره صنعت هوانوردی نیز دو طرف در زمینه فروش هواپیما و به روزرسانی پیوسته ناوگان هوایی سعودی توافق کردند.

نشست سعودی-آمریکایی یکی از سه نشستی است که در زمان حضور دونالد ترامپ در ریاض برگزار می‌شوند. نشست سران خلیج و آمریکا و همچنین نشست سران کشورهای‌های عربی، اسلامی و آمریکا دو نشست دیگر سفر ترامپ به سعودی هستند. پیش‌بینی می‌شود در دو نشست دیگر نیز تعدادی سند همکاری دو طرفه و یا چند طرفه امضاء شود.

یک مسئول آمریکایی خبر داد که کاخ سفید قصد دارد، توافقنامه‌هایی به ارزش 1100 میلیارد دلار با پادشاهی عربی سعودی امضاء کند. این مسئول عالی‌رتبه آمریکایی ماهیت این قراردادها را تقویت و حمایت از امنیت و ثبات منطقه خلیج عربی از تهدیدات ایران و تروریسم اعلام کرد.

پیش از سفر ترامپ به ریاض، ملک سلمان بن عبدالعزیز، خادم حرمین شریفین خطاب به دونالد ترامپ در توئیتر نوشت: «سفر شما به ریاض، همکاری‌های استراتژیک و ثبات منطقه و جهان را تقویت خواهد کرد.»

امروز، شنبه 20 می 2017، دونالد ترامپ و همسرش ملانیا در فرودگاه بین‌المللی ملک خالد بن عبدالعزیز در ریاض، مورد استقبال رسمی ملک سلمان بن عبدالعزیز قرار گرفتند. این اولین سفر خارجی دونالد ترامپ، پس از انتخاب به عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکاست.العربیه

————-

العربیه:ترامپ در ریاض به سران عرب چه خواهد گفت؟

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا جهان اسلام را به وحدت و یکپارچگی در مقابل دشمنان تمدن، دعوت کرده و التزام آمریکا به تعهداتش در قبال شرکایش در جهان اسلام را نشان خواهد داد.

دونالد ترامپ، روز یک‌شنبه 21 می 2017 در حضور سران کشورهای عربی و اسلامی در ریاض، پایتخت پادشاهی عربی سعودی سخنرانی خواهد کرد. متن این سخنرانی که اطلاعات اندکی درباره آن منتشر شده را یک جوان 31 ساله نوشته است؛ استفان میلر، مشاور سیاسی رئیس‌جمهور آمریکا.

در این سخنرانی ترامپ به چالش‌های مشترک پیش‌روی آمریکا، جهان عرب و جهان اسلام خواهد پرداخت. مبارزه با تروریسم در راس این چالش‌ها خواهد بود.

به گزارش سی‌ان‌ان، استفان میلر، مشاور 31 ساله دونالد ترامپ در امور سیاسی، وظیفه نوشتن متن سخنرانی رئیس‌جمهوری آمریکا در نشست آمریکایی-اسلامی-عربی ریاض را بر عهده دارد. میلر همچنین باید سخنرانی ترامپ در نشست آینده سران سازمان ناتو را نیز تهیه کند.

یک مسئول کاخ سفید که نخواسته نامش فاش شود، به سی‌ان‌ان گفته که سخنرانی ترامپ در حضور بیش از 50 رهبر و مقام عالی‌رتبه عربی اسلامی، مهم‌ترین بخش سفر خارجی 8 روزه او و دیدار با سران 55 کشور جهان است.

استفان میلر در دانشگاه دیوک درس خوانده ودر آن زمان نیز مقالات متعددی از او منتشر شده است. او همچنین در زمینه اطلاع‌رسانی درباره تروریسم نیز فعالیت کرده است.

یکی از مشهورترین نوشته‌های استفان میلر درباره تروریسم و افراط‌گرایی، جمله معروف “آنها همه مردان، زنان و کودکان را در این کشور (آمریکا) به مرگ محکوم کردند” است. او پیش از همکاری با ترامپ به عنوان معاون و نویسنده سخنرانی‌های سناتور جف سیشنز از ایالت آلاباما فعالیت می‌کرد. جف سیشنز نیز از سوی ترامپ به عنوان داستان کل انتخاب شد.

هربرت رایموند مک‌مستر، مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره سخنرانی روز یک‌شنبه ترامپ در نشست ریاض گفت: «او رهبران جهان اسلام را به مبارزه با اندیشه‌های افراط‌گرایی تشویق خواهد کرد.»

به گفته مک‌مستر، دونالد ترامپ امیدوار است که نگاه صلح‌آمیز به اسلام در همه جهان فراگیر شود.

او افزود: « هدف از سخنرانی ترامپ، وحدت جهان اسلام درباره دشمنان تمدن و همچنین نشان دادن التزام آمریکا به تعهداتش در قبال شرکایش در جهان اسلام است.»

وزیر امور خارجه ایالات متحده، پیش از این با تاکید بر اتفاق نظر کشورهای منطقه درباره نقش ایران در بی‌ثباتی و ناامنی خاورمیانه، هدف از سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به پادشاهی سعودی را مقابله با تروریسم ایران اعلام کرده بود.

رکس تیلرسون در مصاحبه با شبکه “ان‌بی‌سی” گفت: « یکی از اهداف اصلی سفر دونالد ترامپ به پادشاهی عربی سعودی، ایجاد ائتلافی برای مقابله با سیاست‌های ایران است.»

تیلرسون افزود: گمان می‌کنم همه کشورهای منطقه درباره نقش و اقدامات ایران در بی‌ثبات‌سازی منطقه اتفاق نظر دارند.»

اینرا هم بخوانید

تلاش آلمان و چند کشور اروپایی برای تروریستی اعلام کردن سپاه

دیپلمات‌های چندین کشور اتحادیه اروپا، از جمله آلمان در تلاش برای قرار دادن سپاه پاسداران …