انتخابات ترکیه، احتمال کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم

یورونیوز،خبرگزاری آناتولی ائتلاف جمهور بیش از ۴۹ درصد و ائتلاف ملت بیش از ۳۵ درصد آرای انتخابات پارلمان را تا کنون کسب کرده‌اند

خبرگزاری آناتولی مدعی است تا کنون بیش از ۹۸ درصد آرای انتخابات پارلمانی ترکیه شمرده شده است. بر اساس نتایج اولیه ائتلاف جمهور متشکل از احزاب عدالت و توسعه (حزب رجب طیب اردوغان)، حرکت ملی، اتحاد بزرگ و رفاه نو تا کنون موفق به کسب ۴۹.۳۱ درصد آرا و همچنین ائتلاف ملت متشکل از احزاب جمهوری خلق ترکیه (حزب کمال قلیچدار اوغلو) و خوب موفق به کسب ۳۵.۱۸ درصد آرا شده‌اند. ائتلاف احزاب کار و آزادی نیز  به کسب ۱۰.۵۲ درصد آرا شد.

در نتیجه، به گزارش خبرگزاری آناتولی تا کنون و بر اساس شمارش ۹۸.۹۳ درصد آرای انتخابات پارلمانی ترکیه کرسی‌های کسب شده توسط احزاب مختلف به این شرح است:

حزب عدالت و توسعه ۲۶۶ کرسی

حزب جمهوری خلق ۱۶۹ کرسی

حزب چپ سبز ۶۲ کرسی

حزب حرکت ملی ۵۰ کرسی

حزب خوب ۴۴ کرسی

حزب رفاه نو ۵ کرسی

حزب کارگران ترکیه ۴ کرسی

*********

*بی بی سی:با گذشت بیش از ۱۲ ساعت از تمام شدن مهلت رای گیری در ترکیه و با شمارش بیش از ۹۰ درصد آرا، هنوز نتیجه انتخابات ریاست جمهوری مشخص نیست.

نتایج اولیه نشان می‌دهد که نه رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور و نه رقیب اصلی او کمال قلیچداراوغلو نتوانسته‌اند اکثریت آرای لازم برای پیروزی را کسب کرده باشند.

نتایج نهایی منتشر نشده است، اما به نظر می رسد انتخابات به دور دوم کشیده شده است.

اردوغان که از سال ۲۰۰۲ قدرت را در دست دارد – با ۴۹.۳۵ درصد آرا پیش است و به حامیان حزب عدالت و توسعه گفته است که معتقد است هنوز می تواند در همان دور اول پیروز شود.

در همین حال، قلیچداراوغلو – که تاکنون ۴۵ درصد را به دست آورده است گفته است که در دور دوم انتخابات پیروز می‌شود.حال انتظار می‌رود که ائتلاف حزب عدالت و توسعه اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست آورند.

*

مردم ترکیه امروز به جز انتخابات ریاست‌جمهوری در انتخابات سراسری برای انتخاب نمایندگان مجلس جدید هم رای دادند.

مجلس ترکیه ۶۰۰ کرسی دارد و حزب حاکم عدالت و توسعه در سال ۲۰۱۸ توانست ۳۴۴ کرسی را از آن خود کند.

این حزب در انتخابات روز گذشته توانسته بیشترین آرا را به دست بیاورد. خبرگزاری دولتی آناتولی می‌گوید حزب عدالت و توسعه با شمارش بیش از ۹۶ درصد آرا، ۳۵ درصد از آرا را به دست آورده است.

این کم ترین میزان رای برای حزب عدالت و توسعه از زمانی است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ وارد عرصه سیاسی ترکیه شد و توانست ۳۴.۲۸ درصد آرا را به دست آورد.

از آن زمان تاکنون، این حزب هرگز کمتر از ۴۰ درصد آرا را کسب نکرده بود.

در سال ۲۰۰۲ حزب عدالت و توسعه ۳۶۳ کرسی به دست آورد. از آن زمان، اگرچه تعداد این کرسی‌ها در هر انتخابات کاهش یافت، اما این حزب هرگز کمتر از ۳۰۰ کرسی نداشته است.

در انتخابات ۲۰۱۸ ، این تعداد به ۲۹۵ کاهش یافت.

نتایج امروز با ۳۵ درصد آرا نشان می‌دهد که حزب عدالت و توسعه ۲۶۷ نماینده مجلس خواهد داشت و ۲۸ کرسی را از دست می دهد. اما از طریق اتحاد با سه حزب دیگر، انتظار می رود که ۵۶ کرسی دیگر را به دست آورد. این امر به ائتلاف اردوغان با ۳۲۳ کرسی اکثریت پارلمان را می دهد.

*

مردم مناطق زلزله زده ترکیه چگونه رای دادند؟

اچه گیوکصدف

بی‌بی‌سی

حدود ۱۱ شهر ترکیه به شدت تحت تاثیر زمین لرزه های فوریه قرار گرفتند و در آن مناطق دولت به دلیل عدم واکنش سریع مورد انتقاد قرار گرفت.

هشت شهر از این شهرها پایگاه حزب عدالت و توسعه هستند و اردوغان در دو انتخابات اخیر ریاست جمهوری بیش از ۶۰ درصد آرا را به دست آورد.

بر اساس نتایج اولیه، آرا مردم در این منطقه تغییر چشمگیری نداشته است. سهم او از آرا در پنج شهر ۲ تا ۳ درصد کاهش یافته است، در حالی که در سه شهر دیگر، حمایت از او نسبت به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ بدون تغییر باقی مانده است.

به جز غازی عینتاب که اردوغان در آن بیش از ۵۹ درصد آرا را به دست آورد، در هیچ یک از دیگر شهرها حمایت او از ۶۰ درصد کمتر نشد.بیش از ۵۰ هزار نفر در دو زلزله فوریه جان باختند و میلیون‌ها نفر دیگر بی خانمان شدند.

*قلیچداراوغلو: «ما قطعاً در دور دوم پیروز خواهیم شد»

آقای قلیچداراوغلو گفت: “ما قطعاً در انتخابات دور دوم پیروز خواهیم شد. همه آن را خواهند دید.”

قلیچداراوغلو گفت: اردوغان با همه تهمت‌ها و توهین‌هایش نتوانست به خواسته هایش برسد، ما قطعاً در دور دوم این انتخابات پیروز خواهیم شد و تمام تلاش خود را می کنیم تا تا ۱۵ روز آینده حق، قانون و عدالت را برای ملت خود به ارمغان بیاوریم.

قلیچداراوغلو گفت: همچنین خوشحال کننده است که میزان مشارکت نزدیک به ۹۰ درصد است و این روند با بلوغ دموکراتیک ادامه می یابد.

اینرا هم بخوانید

ترک تحصیل۳۰ درصد دختران دبیرستانی!

شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس در گفتگو با خبرگزاری حکومتی ایسنا گفته است:۳۰ درصد دختران دبیرستانی مدرسه …