انتخاب ما سرنگونی است – سؤال از حمید تقوایی

مندرج در ژورنال شماره ۷۵۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

کیوان جاوید:  درحالی‌که چندین نفر از کابینه ابراهیم رئیسی رد صلاحیت شدند و افرادی همچون علی لاریجانی نیز نتوانستند از فیلتر شورای نگهبان رد شوند، مسعود پزشکیان که در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۴۰۰ رد صلاحیت شده بود، این بار توانست از سد شورای نگهبان گذر کند.

آیا مسعود پزشکیان، کاندید نزدیک به اصلاح‌طلبان حکومتی می‌تواند تنور انتخابات رژیم را داغ کند؟  شرکت در این سیرک انتخاباتی و رأی ندادن به کاندید خامنه‌ای همچون دوران انتخاب خاتمی آیا ممکن است یک‌بار دیگر تکرار شود؟ در این صورت این حرکت باعث مشروعیت داخلی و جهانی رژیم اسلامی نمی‌شود؟

حمید تقوایی: به نظرم هیچ ترفندی نمی‌تواند تنور انتخابات را داغ کند؛ چون مدت‌هاست مردم زمین را زیر پای کل حکومت داغ کرده‌اند. جمهوری اسلامی قاتل مردم ایران است و نه حکومت ایران و این را بعد از  نزدیک به دو سال  جنگ بی‌امان بین‌ مردم و رژیم، همه می‌دانند. حتی کودن‌ترین آخوندهای حکومتی می‌دانند اکثریت عظیم مردم از کل نظام و مقاماتش متنفر هستند و عزم جزم کرده‌اند حکومت این جانیان را به زیر بکشند. آخرین نمونه رقص و شادی مردم ایران بعد از به هلاکت رسیدن ابراهیم رئیسی بود.

کاربرد و نقش ابزاری  دو خردادی‌ها برای حکومت هم مدت‌هاست به پایان رسیده است. حتی اگر روحانی و خاتمی هم کاندید می‌شدند انتخاباتشان رونقی نمی‌گرفت. مردم از هر فرصتی برای تعرض بیشتر به حکومت استفاده می‌کنند و این سیرک انتخاباتی هم یکی از این فرصت‌ها است. به نظر من این انتخابات تنفر مردم از  جمهوری اسلامی را بیش‌ازپیش در برابر چشم جهانیان قرار خواهد داد.

کیوان جاوید: سیاست اصولی در دل این شرایط انقلابی که باعث شده است رژیم بیش از هر زمان دیگر مشروعیتش را از دست بدهد چه باید باشد؟ آیا لازم است به مردم برای اینکه در این سیرک حکومتی شرکت نکنند، هشدار داد؟

حمید تقوائی: به نظر من مردم نیازی به هشدار و رهنمود برای عدم شرکت در انتخابات ندارند. این حکومت است که برای کشیدن مردم بپای صندوق‌های رأی به درودیوار می‌زند و به جایی نمی‌رسد. اگر رهنمودی لازم است فراخوان و سازماندهی راه‌های مختلف گسترش اعتراضات و تعرض به کل حکومت در برخورد به این سیرک انتخاباتی است. فراخوان ما به همه فعالین و دست‌اندرکاران انقلاب زن زندگی آزادی و جنبش‌های اعتراضی و به همه نهادها و تشکل‌ها و نهادهای مبارزاتی اینست که به هر طریق می‌توانید با بیانیه‌ها و طومارها و فراخوان‌ها، و با سازماندهی متحدانه اعتراضات خیابانی از جمله حمایت فعال از تجمعات بازنشستگان به سیرک انتخاباتی حکومت با موج اعتراضی گسترده‌ای پاسخ بدهید. “انتخاب ما سرنگونی است”. این شعار در انتخابات گذشته به‌وسیله مادران دادخواه اعلام شد و جا دارد این بار با صدای بلند از جانب همه مردم فریاد زده شود.

اینرا هم بخوانید

سوسیالیسم در یک نگاه – سؤال از حمید تقوایی

مندرج در ژورنال شماره ۷۲۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …