انقلاب زن زندگی آزادی در آستانه دومین سالگرد – مصاحبه با حمید تقوائی

مندرج در ژورنال شماره ۸۳۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

آذر پویا: در آستانه دومین سالگرد انقلاب زن زندگی آزادی هستیم. دو سال پیش با مرگ مهسا ژینا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد جمهوری اسلامی موج جدیدی از اعتراضات در شهرهای مختلف ایران و همچنین تظاهرات‌های ده‌ها هزارنفره در کشورهای مختلف در سراسر دنیا بر پا شد. اکنون بعد از دو سال شاهد کم‌شدن موج این اعتراضات و تظاهراتها در داخل و خارج کشور هستیم. به نظر شما آیا جمهوری اسلامی توانسته این انقلاب را سرکوب کند و مردم را مرعوب کرده به خانه‌هایشان برگرداند؟

حمید تقوائی: جمهوری اسلامی همه امکانات جهنمی‌اش را برای درهم‌کوبیدن انقلاب بکار گرفت اما نتوانست آن را سرکوب کند. انقلاب زن زندگی آزادی گرچه از نظر تظاهرات‌ها و برآمد خیابانی در مقایسه با ماه‌های اول انقلاب فروکش کرده است؛ اما در شکل یک جنبش توده‌ای سرنگونی‌طلبانه همچنان ادامه دارد. پیشروی‌های جنبش بی‌حجابی، تجمعات گسترده و مداوم بازنشستگان، اعتصاب پرستاران، اعتصابات و اعتراضات کارگران نفت و پتروشیمی، اعتراض و اعتصاب مستمر زندانیان سیاسی و غیرسیاسی در سه‌شنبه‌های اعتراض، اعتراضات خانواده‌های دادخواه، و غیره و غیره همه نشانه زنده‌بودن و فعال و پویا بودن جنبش انقلابی زن زندگی آزادی است. این اعتراضات و اعتصابات و جنبش‌های اعتراضی از طرح مطالبات صنفی و مدنی فراتر رفته و اهداف و شعارهایی عمومی و فراگیری علیه فقر و فساد، برای آزادی زندانیان سیاسی، در حمایت از خانواده‌های دادخواه و سایر عرصه‌های مبارزاتی مطرح می‌کنند و در واقع شاخه‌های مختلف جنبش انقلابی زن زندگی آزادی علیه کل حکومت محسوب می‌شوند. این جنبش‌ها و اعتراضات زمینه‌های عروج مجدد خیابانی و توده‌ای انقلاب در سطحی گسترده‌تر و پیگیرتر از گذشته را فراهم می‌کنند. ما هم اکنون شاهد انتشار بیانیه‌ها و فراخوان‌های تعرضی و کوبنده‌ای از جانب نهادها و فعالین این جنبش‌ها به مناسبت دومین سالگرد انقلاب هستیم و این می‌تواند نقطه اوجی در سیر جنبش انقلابی جاری باشد.

آذر پویا: شما به اعتصابات و اعتراضات خیابانی اقشار مختلف جامعه اشاره کردید. به نظر شما چطور می‌شود این اعتراضات را به هم وصل کرده، همگانی کرد و انقلاب دیگری از جنس انقلاب مهسا ولی این بار سراسری‌تر و عمومی‌تر را رقم زد؟

حمید تقوائی: انقلاب زن زندگی آزادی دستاوردهای ارزنده‌ای دارد که باید برای پیشروی بیشتر بر آنها متکی شد. مهم‌ترین این دستاوردها شکل‌گیری و سر برآوردن جمع‌ها و تشکل‌ها و نهادها و شبکه‌ها و شوراهای اعتراضی بسیاری است که در دل انقلاب شکل‌گرفته‌اند و در سطوح مختلف، از سازماندهی تجمعات خیابانی تا اعتصابات و از شعارنویسی بر درودیوارهای شهرها تا انتشار بیانیه‌ها و فراخوان‌های مبارزاتی به مناسبت‌های مختلف و از فعالیت گسترده و مداوم در مدیای اجتماعی تا سازماندهی کارزارهای متعددی در داخل و خارج کشور فعال هستند. برای اوج‌گیری مجدد انقلاب باید این تشکل‌ها در سطح هرچه گسترده‌تری هماهنگ و همراه شوند و این اتحاد و هماهنگی اساساً حول یک خط و سیاست رادیکال و پیگیر و سازش‌ناپذیر و با اتکا بر آرمان‌های عمیقاً انسانی انقلاب که در شعار زن زندگی آزادی متجلی است امکان‌پذیر است. فی‌الحال اسناد ارزنده‌ای مثل منشور ۱۲ ماده‌ای بیست تشکل که در سال اول انقلاب منتشر شد و حمایت گسترده‌ای را به دنبال داشت خط و سیاست رادیکال را مطرح کرده است که می‌تواند مبنای همراهی و هماهنگی نهادها و چهره‌های انقلابی باشد. اولین گام شکل‌دهی یک هماهنگی و اتحاد گسترده بین فعالین و نهادهای مبارزاتی حمایت هم‌صدا و یکپارچه از اعتراضات و اعتصابات جاری است.

در خارج کشور فی‌الحال گام‌های مهمی در این جهت به‌پیش برداشته شده که یک نمونه موفق آن کارزار جهانی نه به اعدام در ایران است. تشکل‌ها و فعالین انقلاب زن زندگی آزادی در بسیاری از کشورها در این کارزار گرد هم آمده‌اند و نمونه موفقی از همکاری عملی را به نمایش گذاشته‌اند. این نمونه می‌تواند نه‌تنها در خارج کشور بلکه در خود ایران نیز بسط پیدا کند و تکثیر بشود.

حزب ما می‌کوشد تا با تمام امکانات خود عامل هماهنگی و تشریک‌مساعی همه نهادها و فعالین انقلاب در داخل و خارج کشور حول یک خط و سیاست رادیکال و پیگیر باشد. امیدوارم که سایر احزاب و تشکل‌های انقلابی نیز همین سیاست را در پیش بگیرند. جنبش انقلابی زن زندگی آزادی زنده و پوینده است و می‌تواند از طریق هماهنگی و اتحاد گسترده فعالینش در سطح سازمان‌یافته‌تر و گسترده‌تر و عمیق‌تری از گذشته سر بلند کند و تا درهم‌کوبیدن حکومت و نظام موجود به‌پیش برود.

اینرا هم بخوانید

انتصاب پزشکیان و ادامه کابوس حکومت – حمید تقوایی

مندرج در ژورنال شماره ۷۷۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …