انگلیس، سخت تر کردن شرایط پناهندگی برای متقاضیان

دولت محافظه‌کار بریتانیا طرح سیاست مهاجرتی جدیدی تهیه کرده است که بر اساس آن، افرادی که به طور غیرقانونی برای درخواست پناهندگی وارد این کشور می‌شوند از حقوقی یکسان با افرادی که به طور قانونی وارد می‌شوند، برخوردار نخواهند شد.

پریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا، گفت به کسانی که به طور قانونی وارد می شوند بلافاصله برای مدت نامحدود حق ماندن در بریتانیا داده می شود.او اضافه کرد در یک سیستم “عادلانه” اگر مردم از طریق یک مسیر غیرقانونی بیایند، ماندن آنها “دشوارتر” می‌شوند.

ظرف یکسال گذشته حدود ۳۵ هزار و ۹۹ نفر در بریتانیا تقاضا پناهندگی ثبت کرده‌اند. بیشترین متقاضیان اخذ پناهندگی از ایران، آلبانی و عراق ثبت شده‌اند.

حزب کارگر، اصلی ترین حزب مخالف دولت، می‌گوید این برنامه در عمل هیچ کاری برای مقابله با گرووهای تبهکار انجام نخواد داد.گروه‌های حقوق بشر و مدافع حقوق پناهجویان هم این سیاست دولت را “ناعادلانه” و “غیرواقعی” توصیف کرده‌اند.

وزیر کشور بریتانیا گفت جزئیات بیشتر درباره این برنامه را بعدا اعلام خواهد کرد. دولت این طرح را “بزرگترین بازنگری در سیستم پناهندگی بریتانیا” توصیف کرده است.در این طرح دولت محافظه کار قصد دارد بررسی های سنی دقیقی نیز انجام دهد تا تظاهر افراد بزرگسال به کودک بودن جلوگیری کند.

خانم پاتل گفته متقاضیان پناهندگی که با سوابق کیفری پس از اخراج از کشور به بریتانیا بازگردند، می‌توانند تا سقف پنج سال به زندان محکوم شوند. در قانون فعلی حداکثر مدت حبس برای این موضوع شش ماه در نظر گرفته شده است.

وزیر کشور هشدار داد قاچاقچیان انسان که مسئول انتقال بسیاری از ۸۵۰۰ نفری بودند که سال گذشته با قایق های کوچک از “کانال انگلیس” عبور کردند – ممکن است با حبس ابد مواجه شوند.

او گفت “سود بردن از مهاجرت غیرقانونی به بریتانیا دیگر ارزش خطر کردن نخواهد داشت”.انور سولومون مدیر اجرایی شورای پناهندگان در پاسخ به سخنان خانم پاتل، دولت را متهم کرد که قصد دارد بر اساس چگونگی و مسیر سفر پناهجویان، بین پناهنده مستحق و و غیر مستحق تفاوت قائل شود.

کولباسیا هاوسو از خیریه آزادی از شکنجه گفت “این پیشنهادهای غیرواقعی نشان می‌دهد که این دولت در بهبود زندگی و ایجاد یک سیستم پناهندگی عادلانه جدی نیست.”نیک توماس سیموندز وزیر کشور دولت در سایه نیز گفت “اینکه درخواست پناهندگی کسی معتبر باشد، به مسیری که طی کرده بستگی ندارد.”بی بی سی

اینرا هم بخوانید

زهرا شفیعی، کارگردان، در پی ضربات ماموران به سرش دچار سکته مغزی شد

سعید دهقان، وکیل حقوق بشری، روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه (۱۰ ماه مه) از ابتلای …