اواسط مارس مذاکرات کشورهای غربی در مورد برجام در برلین

رادییوآلمان:برگزاری مذاکراتی در مورد برجام در برلین

به گفته محافل دیپلماتیک آلمان قرار است که مذاکراتی با شرکت آمریکا و برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اواسط ماه مارس در پایتخت آلمان برگزار شود. آمریکا در پی اصلاح یا تغییراتی در توافق اتمی است.

خبرگزاری رویترز به نقل از محافل دیپلماتیک آلمان در روز چهارشنبه ۲۸ فوریه (۹ اسفند) گزارش داد که قرار است به‌زودی مذاکراتی پیرامون توافق اتمی با ایران (برجام) در برلین صورت گیرد.

بنا به این گزارش قرار است که این مذاکرات با حضور آمریکا و نمایندگانی از کشورهای اتحادیه اروپا در اواسط ماه مارس برپا شود. این خبر از سوی وزارت امورخارجه آلمان نیز تایید شده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بارها اعلام کرده که برجام “بدترین قرارداد” در تاریخ ایالات متحده است و از هم‌پیمانان اروپایی‌اش خواسته که در زمینه اصلاح یا تغییر قرارداد اتمی بکوشند.

برنامه موشکی ایران، “مداخلات” این کشور در منطقه و “حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های تروریستی” از جمله مواردی هستند که آمریکا خواهان حل آنهاست.

مقامات ایرانی همواره هر گونه مذاکره بر سر برنامه موشکی خود را رد کرده‌اند.

به‌رغم تردیدهای اولیه کشورهای اروپایی در مورد طرح این گونه مسائل در قرارداد اتمی، به نظر می‌رسد که بریتانیا، فرانسه و آلمان حال با پذیرش مذاکره در این موارد از خود نرمش نشان داده‌اند، زیرا که خروج آمریکا از برجام به معنای “پایان عملی” این قرارداد است.

در کنفرانس امنیتی مونیخ مقامات آمریکا از آلمان خواستند که حجم معاملات اقتصادی خود با ایران را به‌شدت کاهش دهد. هربرت ریموند مک‌مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا در این کنفرانس گفت: «سرمایه‌گذاری در ایران به معنای سرمایه‌گذاری به سود سپاه پاسداران است.»

مشاور امنیت ملی آمریکا ایران را متهم به دامن زدن به خشونت در منطقه کرد. مک‌مستر گفت: «ایران در منطقه از حزب‌الله لبنان، رژیم بشار اسد در سوریه و شبه‌نظامیان شیعی‌مذهب حوثی یمن ‌در برابر نیروهای ائتلاف پشتیبانی می‌کند.»

مشاور امنیت ملی آمریکا افزود: «معامله با ایران معنایی جز این ندارد که طرف‌های معامله به طور عملی چک‌هایی را امضا می‌کنند که دست سپاه را در استفاده از این پول‌ها برای کشتار بیشتر در خاورمیانه را باز می‌گذارد.»

آلمان در کنار کشورهای چین، روسیه، ژاپن و کره جنوبی از جمله مهم‌ترین طرف‌های تجاری ایران به شمار می‌آید.

در این گزارش تاکید شده که سپاه پاسداران تنها نهادی نظامی امنیتی نیست، بلکه صاحب یک امپراتوری مالی و اقتصادی در ایران است. سپاه در بسیاری از شرکت‌های اقتصادی و موسسات مالی در ایران سهم دارد.

در صورتی که دولت ترامپ سپاه پاسداران را به فهرست گروه‌های تروریستی بیافزاید، این اقدام نتایج مخربی برای اقتصاد ایران خواهد داشت. در این صورت بانک‌های آمریکایی موظفند روابط مالی خود را با شرکت‌ها و افرادی قطع کنند که با سپاه پاسداران معامله می‌کنند.

اینرا هم بخوانید

وزارت خارجه فرانسه جمهوری اسلامی را به «گروگان‌گیری» متهم کرد

فرانسه دولت ایران را به «گروگان‌گیری و باج‌گیری» متهم کرد و خواستار آزادی اتباع فرانسوی …