اولتیماتوم کارگران رسمی نفت، تجمع کارگران داروگر و  پرستاران مشهد

خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۳۷۴:اولتیماتوم کارگران رسمی نفت، تجمع کارگران داروگر و  پرستاران شیراز

کارگران رسمی نفت طی بیانیه ای اولتیماتوم داده اند که اگر تا بیستم فروردین به خواستهای آنها و در راس آن مطالبه اجرای ماده ده پاسخ داده نشود با  استیضاح وزیر نفت دست به اعتراض گسترده تری خواهند زد. این اولتیماتوم از سوی شورای هماهنگی و همبستگی کارکنان رسمی نفت طی بیانیه ای در تاریخ سیزدهم فروردین اعلام شده است. در این بیانیه کارگران خشمگین به اوجی وزیر نفت اولتیماتوم داده و مینویسند:” هشدار می‌دهیم اگر تا ۲۰ فروردین‌ اجرای ماده کذایی به سرانجام نرسد ما کارکنان رسمی صنعت نفت تا آخرین نفس برای درآوردن ردای وزارت از تن شما تلاش و اقدام خواهیم کرد”. ماده ۱۰ مصوبه ای مربوط به شرایط ویژه استخدام و حقوق و مزایای کارکنان بخشهای عملیاتی شرکت نفت است . این مصوبه در سال ۹۱ زیر فشار کارگران مصوب و بر اساس آن قرار بود بهبودهایی در وضع حقوقی و کاری این کارگران ایجاد شود. اعتراض کارگران رسمی نفت به عدم اجرای این مصوبه و سنگ اندازی نهادهای حکومتی است. در این رابطه کارگران رسمی نفت اعتراضات متعددی در سال گذشته داشتند و یک بخش معترض کارگری در دل انقلاب بودند. اعتراضات آنها بر تحرک اعتراضی در بخش های دیگر نفت نیز تاثیر گذار بود.

– صبح روز چهارشنبه ۱۶ فروردین حدود صد نفر از کارگران داروگر تهران در اعتراض به اخراج چهارده نفر از همکاران خود، تعویق پرداخت سه ماه حقوق و شش ماه حق بیمه و نداشتن امنیت شغلی دست از کار کشیده و مقابل ساختمان وزارت کارتجمع کردند. بنا بر خبرها مدیران کارخانه به بهانه‌های مختلف از روز ۲۸ اسفند  تا ۱۵ فروردین  ۱۴ نفر از کارگران این کارخانه را  که سوابق بعضی از آنها به ۱۵ تا ۲۰سال هم می‌رسد، اخراج کرده اند. کارگران این کارخانه به دلیل داشتن قراردادهای موقت یک ماهه هیچگونه امنیت شغلی ای ندارند.  به گفته کارگران بیش از یکسال است که تحت عنوان نبود مواد اولیه، تولید در کارخانه داروگر تهران محدود و کارگران در خطر اخراج قرار دارند.  و به همین دلیل کارگران در محل کار خود تقریبا بیکار هستند. لغو سرویس ایاب و ذهاب، وضعیت نامناسب غذا و مرخصی‌های کارگران از دیگر موضوعات اعتراض این کارگران است.

-روز چهارشنبه ۱۶ فروردین پرستاران و کمک پرستاران بیمارستان رضای مشهد در اعتراض به واریز ناعادلانه تعرفه خدمات پرستاری و سطح نازل حقوقها و فشارهای سنگین کاری دست به تجمع زدند. در همین رابطه در روز قبل نیز پرستاران در بیمارستان روحانی بابل و در اراک  در برابر دانشگاه علوم پزشکی تجمع داشتند. در اراک  پرستاران شعار میدادند: “تعرفه ما کجاست /توی جیبای کیاست؟ “، “تعرفه‌ی عادلانه حق ماست! “، “تنهاترین رسته‌ایم از وعده‌ها خسته‌ایم “، “با کرونا جنگیدیم حمایتی ندیدیم”. سطح نازل حقوقها، فشار سنگین کاری، وضع نابسامان استخدامها، وضع نابسامان مراکز درمانی و استاندارد پایین بهداشتی آنها ا زجمله موضوعات سراسری است که پرستاران بارها بخاطر آن دست به اعتراض زده اند. اعتراض علیه فقر و بی تامینی و اختلاسها  و وخیم تر شدن هر روزه وضع معیشتی و سطح نازل حقوقها یک اعتراض اجتماعی است. از جمله علاوه بر پرستاران در  همین رابطه اعتراضات در میان معلمان، بازنشستگان، کارگران در نفت و بسیاری  از مراکز کارگری گسترش یافته و فضایی برای اعتصابات سراسری را فراهم کرده است. حزب کمونیست کارگران اعتصابات سراسری کارگران را گام موثر و مهمی در مقابله با تعرضات کارفرمایان و حکومت میداند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۶ فروردین ۱۴۰۲،  ۵ آپریل ۲۰۲۳

اینرا هم بخوانید

اختلاف نظر آمریکا و اسرائیل درباره زمان برنامه‌ریزی برای حکومت آینده غزه

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید اسرائیل به برنامه‌ای «دقیق و شفاف» برای آینده نوار غزه نیاز …