اوکراین شلیک به هواپیما را تروریستی اعلام کرد

تروریستی اعلام کردن شلیک به هواپیما بیان دقیق تری برای تعمدی بودن شلیک به هواپیماست. هیچ چیز به اندازه این فاجعه این حقیقت را که حکومت اسلامی یک حکومت تروریست است بر ملا نمیکند. سخنان الکسی دانیلوف دبیر شورای عالی امنیت اوکراین در سالروز شلیک به هواپیمای اوکراینی پرواز ۷۵۲ یک کیفرخواست روشن و تمام عیار علیه جمهوری اسلامی و سران سپاه پاسداران است و از این نظر نکات بسیار مهم و تاریخی ای را در بردارد. این سخنان نشان میدهد که تلاش جمهوری اسلامی برای ساخت و پاخت با دولتها و زیر فرش کردن جنایت عامدانه و عظیمی که صورت گرفت، به جایی نرسیده است و روند اوضاع به سمتی میرود که برای جمهوری اسلامی مهلک و سرنوشت ساز است.  دبیر شورای عالی امنیت اوکراین میگوید “این اقدامی تروریستی‌ بود که علیه هواپیمای متعلق به خطوط هوایی اوکراین انجام شد. می‌دانیم چه اتفاقی رخ داده، مسئول آن کیست و با چه منظوری این کار را انجام داده‌اند…پیشنهادهایی که ایران برای پرداخت غرامت می‌دهد به هیچ عنوان با شرایط این سانحه مطابقت ندارد. پرداخت غرامت یک موضوع است و موضوع دیگر این است که چه کسی و با چه هدفی این اقدام تروریستی را انجام داده است…” او وعده داد این پرونده به زودی به دادگاه نظامی ارسال و متهمین که به گفتهٔ وی ده نفر هستند که برخی از آن‌ها فرماندهان عالی نظامی هستند، محاکمه خواهند شد. رئیس جمهور اوکراین نیز روز جمعه گذشته گفت “مسلم است که ایران می‌دانست موشک پدافند هوایی به سوی هدفی غیرنظامی پرتاب می‌شود”.

این سخنان برای بازماندگان قربانیان و برای همه ما مردمی که قلبمان از این جنایت عمیقا بدرد آمده است، بسیار امید بخش و مهم است. چون یک مقام دولتی و کارشناس رسمی امور امنیتی یک دولت دارد در روز روشن تایید میکند که شلیک به هواپیمای مسافربری با نقشه از قبل طراحی شده انجام گرفت و سران حکومت در آن نقش داشته اند و میدانیم کدام فرماندهان دستور شلیک داده اند و غیره. این سخنان نشان میدهد که پرونده هواپیمای اوکراینی دارد تازه باز میشود و کیفرخواست علیه حکومت اسلامی بدون تردید به دادگاههای بین المللی کشیده خواهد شد. سرعت عمل در این زمینه بسیار کندتر از آنست که انتظار داریم اما اوضاع دارد به همان سمتی میرود که ما مردم میخواهیم. با توجه به اینکه پای بازماندگان ۱۷۶ قربانی این جنایت نیز که با قاطعیت دادخواه هستند در میان است، دیگر جای زیادی برای زیر خاک کردن این پرونده برای حکومت اسلامی و حتی دیگر دولتها باقی نمیماند. بنابرین ماههای آینده از این زاویه ماههای مهمی است و جمهوری اسلامی زیر فشار خرد کننده ای برای معرفی عاملین و آمرین این فاجعه و این جنایت قرار خواهد گرفت.  بطور خلاصه نکات اصلی سخنان دبیر شورای امنیت عالی اوکراین اینها بود:

۱- شلیک به هواپیما یک اقدام عمدی و تروریستی بود.

۲- مقامات جمهوری اسلامی از روزهای قبل برای این اقدام نقشه کشیده بودند.

۳-  حکومت اسلامی حقیقت را از ابتدا میدانسته و کتمان کرده است و هنوز هم دروغ میگوید.

۴- میدانیم چه اتقاقی افتاده و با چه هدفی این جنایت صورت گرفته و مسئول آن چه کسانی هستند

۵- غرامت مساله را حل نمیکند باید اعلام شود که چه کسانی با چه هدفی این جنایت را مرتکب شده اند.

۶- اگر بحث غرامت باشد حداقل ده برابر آن میزانی است که حکومت پیشنهاد داده است.

۷- این پرونده به زودی به دادگاه نظامی ارسال و متهمین که ده نفرهستند، که برخی از آن‌ها فرماندهان عالی نظامی هستند، محاکمه خواهند شد.

 اینها ادعاهای بسیار مهم و تاریخی ای است. با این کیفرخواست میشود سران یک حکومت را به محاکمه کشید و به زندان افکند. چنین جنایت فجیع و تکان دهنده ای توسط یک دولت در دنیا مطلقا سابقه ندارد. میدانیم که همه دیکتاتورها مخالفین و منتقدینشان را میکشند و جمهوری اسلامی از این نظر هم پرونده قطوری دارد و هزاران و ده ها هزار نفر را اعدام و کشتار کرده است. میدانیم که تروریستها دست به انفجار و ادمکشی میزنند و هواپیمای مسافربری هم منفجر کرده اند. اما تروریستها دولت نیستند که مردم بتوانند بعد از جنایت سراغ آنها بروند و بازخواستشان کنند و بر سرشان فریاد بزنند آنجا هم که سرنخی از ارتباطشان با دولتی روشن شده آن دولت در مخمصه جدی قرار گرفته است. شبیه معمر قذافی در لیبی و داستان انفجار هواپیمای پان ام در سال ۱۹۸۸ بر فراز اسکاتلند. اما اینجا جمهوری اسلامی یک هواپیمای مسافربری را که از خاک خودش یک دقیقه پیش پرواز کرده بدون هیچ بهانه و دلیل و تحریکی با توطئه گری و نقشه از پیشی با شلیک موشک سرنگون کرده و ۱۷۶ مسافر بی گناه و بی خبر را به قتل رسانده است. دقیقا مثل اینست که یک قاتل زنجیره ای را همه بشناسند و بدانند در کدام آدرس زندگی میکند. کاری که منطقا باید کرد دستیگری قاتل و سپردن او به دادگاه است. بنظر میرسد روند اوضاع اکنون در رابطه با این پرونده وارد چنین فازی شده است.

براستی در مخیله بشر نمیگنجد و با عقل بشر جور در نمی آید که حکومتی اینچنین بیرحم و ضد انسان و ضد همه شئون و نرمها و قواعد جامعه بشری باشد. حتی برای ما که چهل سال است جمهوری اسلامی و جنایاتش را میشناختیم تصور چنین جنایت و چنین توطئه شوکه آور و تکان دهنده ای در وهله او ساده نبود. ما مردم در ایران ظرفیتهای جنایتکارانه این حکومت را تا حد زیادی میشناختیم. اما اکنون دنیا با ماهیت این حکومت روبرو شده است. و این مهم است. این یک رویداد تاریخی است. این کمر حکومت را خواهد شکست و باید تلاش کنیم که بشکند.

وقتی میگوییم “دنیا” با ماهیت این حکومت روبرو شده این را هم میدانیم که دنیا در دست دولتهاست و دولتهای دنیا بدرجات مختلفی ارتجاعی و اهل مماشات و سازش و ساخت و پاخت هستند. اما این دولتها در عین حال با مردمی طرفند که یک جنایت جلوی چشمشان اتفاق افتاده و هرروز ابعاد تازه ای از آن افشا و بر ملا میشود. بویژه اگر بازماندگان این جنایت و ما مردم در ایران فشار را بر گلوی جمهوری اسلامی محکم نگه داریم و اجازه ندهیم که قتل فجیع ۱۷۶ انسان شامل مروز زمان شود، یا دستمایه ساخت و پاختها قرار گیرد، قطعا روزی شاهد دادگاهی شدن قاتلین عزیزانمان خواهیم بود. روزی که آشکارا دور نخواهد بود.

جمهوری اسلامی زیر فشار جدی بین المللی است و برای اینکه از این فشار خود را خلاص کند دست به توطئه های مختلفی زده و میزند. ازجمله فشار بر بعضی خانواده ها که آنها را به همراهی با پروپاگاند حکومت یا حداقل به سکوت بکشاند، تلاش برای اختلاف انداختن در میان بازماندگان و آنها را علیه هم تحریک کردن نیز یک تلاش و توطُئه آشکار و نهان جمهوری اسلامی است. به همین دلیل این مهم است که حتی المقدور بازماندگان قربانیان پرواز 752 متحدانه کنار هم بایستند و بدون هیچ تردید و تزلزلی بر دادخواهی تاکید کنند. عزیزانی که جانشان با این جنایت از دست رفت متاسفانه دیگر باز نخواهند گشت. اما میتوان کاری کرد که قاتلین این عزیزان تاوان این جنایت را آنچنان سنگین بپردازند که دیگر به مخیله شان تکرار چنین جنایاتی خطور نکند یا امکان چنین جنایاتی را نداشته باشند. از نظر ما محاکمه سران جمهوری اسلامی پاسخ درخور چنین جنایتی است. اما حتی اگر بقول الکسی دانیلوف همان ده نفر از فرماندهان بلند پایه ای که فرمان چنین جنایتی را داده اند نیز روزی به محاکمه کشیده شوند، یک دستاورد مهم و تاریخی در این راستا و یک نقطه عطف در جامعه بشری است. به کمتر از این نباید رضایت داد. و باید مطمئن بود که میتوان کاری کرد که این پرونده به چنین سرانجامی برسد. 

کاظم نیکخواه

انترناسیونال 903

اینرا هم بخوانید

زندان و شلاق برای نوجوان کولبر- کاظم نیکخواه

حکومت اسلامی را همه مردم به عنوان حکومت رکورددار جنایت، شکنجه، اعدام، تجاوز و ترور …