اوکراین: گزارش پرواز ۷۵۲ را دریافت نکرده‌ایم

وزارت خارجه اوکراین: گزارش نهایی ایران درباره پرواز ۷۵۲ را دریافت نکرده‌ایم

ایران چندین بار گفته که گزارش مربوط به سرنگونی هواپیمای اوکراینی پرواز ۷۵۲ را تحویل داده است؛ اما معاون وزیر خارجه اوکراین می‌گوید که کشور متبوعش هیچ سندی از ایران دریافت نکرده است.

وگنی ینین، معاون وزیر خارجه اوکراین، در گفت‌وگویی با رادیو محلی هرومادسک، که در خبرگزاری اوکراین نقل شده، می‌گوید: «ما چند بار از مقام‌های ایرانی شنیده‌ایم که گزارش نهایی شده و ترجمه آن در مراحل پایانی است. من در ماه‌های اخیر تقریبا هر هفته همین حرف را می‌شنوم، اما هیچ سندی به دست ما نرسیده است. بنا به کنوانسیون شیکاگو ایران موظف است چنانچه تا یک سال پس از فاجعه بررسی‌های فنی تکمیل نباشد، باید یک گزارش نیمه نهایی تحویل دهد».

او افزود که گزارش نهایی مربوط به تحقیقات فنی یادشده هم برای بررسی‌های حقوقی و هم برای معرفی مسئولان، تعیین غرامت‌ها و مسائل دیگر ضرورت تام دارد.

معاون وزیر خارجه اوکراین تصریح کرد: «ما بی‌صبرانه منتظر دریافت گزارش تحقیقات فنی هستیم. تنها پس از دریافت این گزارش است که می‌توان درباره علل واقعی فاجعه نظر داد. من تنها می‌توانم اطمینان بدهم که اوکراین به یک پژوهش عینی و بی‌طرفانه تکیه خواهد کرد. ما بارها به طرف ایرانی تأکید کرده‌ایم که هیچ تلاشی برای تطمیع یا منحرف کردن ما کارساز نخواهد بود». 

در ادامه خبر آمده است که بنا به گزارش رسانه‌های جمهوری اسلامی، سازمان هواپیمایی ایران گزارشی درباره تحقیقات فنی مربوط به سرنگونی هواپیمای پرواز ۷۵۲ فراهم آورده و روز دوشنبه (۲۱ دسامبر) در یک کنفرانس ویدیویی در اختیار کشورهای ذیربط قرار داده است.از دویجه وله

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …