ایران فعالیت گروه‌های نیابتی خود علیه آمریکا را «محدود کرده است»

روزنامه واشینگتن‌پست از قول مقامات منطقه‌ای و غربی گزارش داده است که ایران به‌رغم اشتیاقش به اخلال در منافع آمریکا و اسرائیل در خاورمیانه، نگران رویارویی مستقیم است و از حزب‌الله و دیگر گروه‌های نیابتی خود خواسته است در برابر نیروهای آمریکایی خویشتن‌داری کنند.

مقامات لبنانی و عراقی که نامشان ذکر نشده به این روزنامه گفته‌اند جمهوری اسلامی اگرچه ظاهراً بر آمادگی خود برای پاسخ‌گویی به هر تهدید نظامی تأکید می‌کند، اما رهبران این کشور پشت پرده خواهان رفتاری محتاطانه هستند.

این روزنامه با اشاره به خودداری گروه‌های نیابتی ایران در عراق و سوریه از حمله به نیروهای آمریکایی طی دو هفته گذشته، از قول یک مقام آمریکایی می‌نویسد: «ایران ممکن است متوجه شده باشد که با اجازه دادن به نیروهای نیابتی خود برای حمله به نیروهای آمریکایی و ائتلاف، منافع آنها تأمین نمی‌شود.»

این گزارش که روز دوشنبه ۳۰ بهمن منتشر شده، با اشاره به نبود چشم‌انداز آتش‌بس در غزه و دامن زدن این جنگ به رویارویی نیروهای آمریکایی و نیابتی ایران در چندین جبهه، می‌افزاید اکنون جمهوری اسلامی با مهم‌ترین آزمایش توانایی برای اعمال نفوذ بر نیروهای تحت حمایتش در منطقه مواجه است.

پیشتر خبرگزاری رویترز نیز از قول منابعی گزارش داده بود که اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروهای برون‌مرزی سپاه پاسداران، اندکی پس از آنکه آمریکا گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی را مسئول کشته شدن سه نظامی آمریکایی دانست، عازم عراق شده و از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی خواسته بود که حملات به نیروهای آمریکایی را متوقف کنند.

واشینگتن پست می‌نویسد دولت بایدن نیز رویکرد محتاطانه‌ای را در قبال ایران اتخاذ کرده و به‌رغم هدف قرار دادن نیروهای نیابتی ایران در عراق و سوریه بعد از حمله هشتم بهمن، به داخل ایران حمله نکرد.

این گزارش می‌افزاید گروه کتائب حزب‌الله در عراق حتی پس از کشته شدن ابوباقر الساعدی از فرماندهان این گروه در حملات اخیر آمریکا، باز هم حمله‌ای علیه نیروهای آمریکایی انجام نداد.

یک مقام عراقی گفته است گروه یادشده با فشار ایران حتی مجبور به صدور بیانیه‌ای علنی مبنی بر توقف حملات به نیروهای آمریکایی شده است.

کتائب حزب‌الله ۱۱ بهمن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تمام عملیات‌های نظامی خود علیه نیروهای ایالات متحده را متوقف کرده است تا مانع «شرمندگی» دولت عراق بشود.

گزارش واشینگتن‌پست با اشاره به سفر اخیر وزیر خارجه ایران به لبنان و اعلام ادامه حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های نیابتی خود، می‌افزاید به‌رغم اظهارات حسین امیرعبداللهیان، رژیم تهران نمایندگان خود را به عراق، سوریه و لبنان اعزام کرده و در جلسات خصوصی با نیروهای نیابتی لحن «سنجیده‌تری» اتخاذ کرده است: «آنها فداکاری‌های حزب‌الله را ستوده‌اند اما هشدار داده‌اند که جنگ با اسرائیل دستاوردهای ارزشمندی را در منطقه به خطر می‌اندازد».

یک منبع در حزب‌الله لبنان به این روزنامه آمریکایی گفته است ایران نماینده‌ای برای دیدار با حزب‌الله فرستاده و گفته است: «ما مایل نیستیم به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بهانه‌ای برای آغاز جنگ گسترده‌تری علیه لبنان یا هر جای دیگر بدهیم.»از رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در تهران

🔴 آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در #تهران 🔸خوشبختانه آقایان #مهدیفراحیشاندیز و …