ایسنا،250 هزار نفر درسیستان و بلوچستان بی خانمان شده اند

ایسنا/سیستان و بلوچستان پنج روز از وقوع سیلاب سهمگین سیستان و بلوچستان گذشته و وسعت خرابی‌های سیل بیشتر نمایان شده است؛ از نابودی زیرساختهای شهری و روستایی گرفته تا بی‌خانمان شدن حدود 250 هزار نفر در مرکز و جنوب استان، تنها بخشی از گرفتاری‌های ناشی از سیل در استانی است که خود با محرومیت دست و پنجه نرم می‌کند.

خبرنگار اعزامی ایسنا و نیز خبرنگار این خبرگزاری، مستقر در این استان هر دو  به اتفاق اذعان کرده اند، به دلیل وسعت زیاد ویرانی رخ داده و نیز پراکنده بودن 500 روستاهای سیل زده و نیز اصولی نبودن مدیریت بحران از سوی ارگان‌های کمک کننده، به غیر از کمک های مردم بومی به همدیگر، در برخی نقاط هنوز کمک های امدادی نرسیده است و مردم آن نقاط همچنان در محاصره سیل هستند و از آب گل آلود تغذیه می‌کنند.

م اینک نیازمندی‌های ضروری مردم سیل زده شامل سبد غذایی، بسته‌های بهداشتی، آب معدنی، چادر، لوازم خانگی ضروری و وسایل گرم کننده است و از آنجا وضعیت توپوگرافی منطقه به گونه‌ای است که سیلاب تا مدت‌ها در منطقه بخصوص در دشتیاری و باهوکلات ماندگاری دارد، این ماندگاری تبعات بهداشتی عدیده‌ای را برای مردم منطقه به دنبال خواهد داشت و بنابراین لازم است نیازهای بهداشتی مناطق سیل زده بیش از پیش دیده شود.

آسیب دیدگان ناشی از بارش های سنگین و سیلابی خاش فراموش شدند و هم اینک به پلاستیک، چادر امدادی، مواد غذائی، لوازم بهداشتی و سوخت نیاز دارند. ساکنان شهر خاش، نقاط گوهرکوه، ایرندگان، پشتکوه، حاشیه تفتان، نوک آباد، اسماعیل آباد، خان بی بی، تلگزی، شوگه، دشت آبخوان، کارواندر، سرتلاپ، چاه کمال، حوزه چاه احمد، ناصری، کلکوه، سنگان، ناصرآباد، فیروزآباد، تمندان، کوشه، نرون، سنیب، اسکل آباد، برهان آباد، قاسم آباد، ساکنان ارتفاعات بیرک و سیاه بند و الله آباد پنج انگشت، قادرآباد، دشت رباط و غیره در روزهای اخیر بر اثر وقوع بارش های سنگین خسارت دیده اند و شهرها و نقاط روستائی به زیر آب رفتند.

* احمد کریمی از ساکنان ایرندگان خاش گفت: دهها منزل مسکونی مردم این بخش محروم که خشت و گلی هستند بین 70 تا 100 درصدی تخریب شده اند، اما از سوی نهادهای رسمی مانند هلال احمر و ارگان های دولتی برآورد خسارت نشده اند و ایرندگانی ها به مانند سایر مردم خاش مظلوم واقع شده اند.

اینرا هم بخوانید

بدهی ۴۴ هزار میلیاردی آموزش و پرورش به فرهنگیان

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد که آموزش و پرورش ۴۴ هزار میلیارد تومان بدهی به …