بازداشت بیش از 700 نفر در خوزستان در دوماه اخیر، بی خبری خانواده‌ها

رادیو آمریکا:گزارش‌ها حاکی از آن است که بازداشت‌های گسترده فعالان مدنی و شهروندان در خوزستان توسط نهادهای امنیتی همچنان ادامه دارد و حدود ۷۰۰ نفر بعد از حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز، در استان خوزستان بازداشت شده اند.

علی حیدری، فعال عرب، در گفتگو با صدای آمریکا گفت که پس از حمله مسلحانه به رژه نیروهای مسلح در تاریخ ۳۱ شهریور، نزدیک به ۷۰۰ نفر در استان خوزستان بازداشت شده و هیچ نهادی پاسخگوی خانواده بازداشت‌شدگان نیست.

علی حیدری افزود: آخرین بازداشت صورت گرفته مربوط به خانم آمنه ظاهری، فعال فرهنگی است، که روز پنجشنبه ۱۷ آبان ماه توسط نهادهای امنیتی صورت گرفته است.

پدر و برادر خانم ظاهری به نام‌هاى «حطاب ظاهری» و «محمد ظاهری» از بازداشتی‌های اخیر خوزستان هستند که از محل بازداشت آنها نیز اطلاعاتی در دست نیست.

آقای حیدری همچنین یادآور شد که دو تن از افراد بازداشت شده به نام‌های لمیاء حمادى و قیسیه عفراوی به تازگی موفق شده‌اند از محل بازداشت با خانواده‌های خود تماس بگیرند، اما از محل و نهاد امنیتی بازداشت کننده ابراز بی‌اطلاعی کردند.

هاد امنیتی بازداشت کننده ابراز بی‌اطلاعی کردند.

مقام های قوه قضائیه اظهارنظری درباره بازداشت های اخیر نکرده اند.

در روزهای اخیر فیلم هایی منتشر شده هجوم ماموران ایران را به برخی مناطق خوزستان و بازداشت دست جمعی را نشان می دهد.
در روزهای اخیر فیلم هایی منتشر شده هجوم ماموران ایران را به برخی مناطق خوزستان و بازداشت دست جمعی را نشان می دهد.

در جریان رژه نظامی ۳۱ شهریور ماه در شهر اهواز به‌ مناسبت آغاز جنگ ایران و عراق، گروهی اقدام به حمله مسلحانه به این رژه کردند. در این حمله دست‌کم ۲۵ نفر کشته و ۶۰ نفر زخمی شدند، که شهروندان عادی هم در بین کشته‌شدگان بودند.

عصر همان روز گرت مارکیز سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت، ایالات متحده در کنار مردم ایران می‌ایستد و از رژیم تهران می‌خواهد که بر حفظ امنیت مردمش در داخل کشور تمرکز کند.

ساعتی بعد هدر ناوئرت سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده نیز گفت: آمریکا در جریان حمله افراد مسلح به رژه در اهواز قرار دارد. ما با مردم ایران در مقابل آزارهای تروریسم اسلامی تندرو ایستاده ایم و همدردی خود را با آنها در این موقعیت دردناک ابراز می کنیم.

پس از وقوع این حمله، ابتدا گروه حرکت ملی الاحواز مسئولیت آن را به عهده گرفت، اما اندکی بعد گروه داعش اعلام کرد که مهاجمان عضو این گروه بودند.

مسئولان جمهوری اسلامی ابتدا این حمله را به گروه‌های «تجزیه‌طلب» و بعد به داعش نسبت دادند و کشورهای دیگر را به دست داشتن در این حمله متهم کردند.

ربط بازداشت ها به حمله اهواز

علی حیدری به صدای آمریکا گفت، کمیسیون امنیت ملی مجلس به تازگی جلسه‌ای با حضور وزیر اطلاعات، رئیس مجلس و حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برگزار کرده که در آن وزیر اطلاعات بازداشت‌های ماه اخیر را مربوط به حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح دانسته و از وزارت اطلاعات به عنوان مسئول این بازداشت‌ها یاد کرده است.

صدای آمریکا نمی‌تواند بطور مستقل این ادعا را تایید کند.

پیشتر سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که روز جمعه ۱۱ آبان منتشر کرد، خبر داد در هفته‌های اخیر «بیش از ۶۰۰ تن در خوزستان بازداشت شده‌اند و مشخصات نزدیک به ۱۸۰ نفر از افراد بازداشت شده» در اختیار این سازمان قرار گرفته است.

عفو بین‌الملل بازداشت‌های اخیر را «عمیقا نگران کننده» توصیف کرده و اضافه کرده است که روند بازداشت‌ها در خوزستان «تقریبا به صورت روزانه» ادامه دارد. این افراد در شهرهایی چون اهواز، حمیدیه، خرمشهر و شوش رخ داده است.

اینرا هم بخوانید

اختلاف نظر آمریکا و اسرائیل درباره زمان برنامه‌ریزی برای حکومت آینده غزه

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید اسرائیل به برنامه‌ای «دقیق و شفاف» برای آینده نوار غزه نیاز …