بازداشت ده‌ها تن در خرمشهر و آبادان در جریان اعتراضات اخیر

العربیه:منابع خبری حقوق بشر روز جمعه از بازداشت هاى ده‍ها تن از فعلان عرب در اهواز، خرمشهر و آبادان در پی اعتراض به بى آبى و شورى آب در این شهرها خبر دادند.

این منابع همچنین از نامعلومی سرنوشت یکی از بازداشت شدگان که در حین تظاهرات با گلوله نیروهای انتظامی زخمی شده بود، خبر دادند.

مردم دو شهر خرمشهر آبادان هفته گذشته در اعتراض به کم آبی و شورى آب در مقابل سازمان آب، فرماندارى و مسجد جامع خرشهر تجمع کرده و سپس در خیابان‎ها تظاهرات کردند.

طبق گزارش منابع حقوق بشر در اهواز، شب 8 تيرماه نيروهاى وزارت اطلاعات سپاه و لباس شخصى ها به تجمعات مسالمت آميز مردم خرمشهر هجوم كرده و شمارى از شهروندان را مجروح كردند. مردم خور موسى، آبادان و شهر اهواز در اعتراض به برخورد با مردم معترض خرمشهر و بازداشت و مجروح كردن چندين نَفَر از اين شهر تظاهرات كردند.

در شهر اهواز نیز پس از تظاهرات مردم این شهر در بازار مركزى، 6 نَفَر از معترضين بازداشت شدند.

تظاهرات در اهواز برای حمایت از مردم خرمشهر برگزار شد . برخی منابع از آزاد کردن 6 بازداشتی در اهواز خبر دادند.اما در منطقه خور موسی شمار زیادی از جوانان بازداشت شده اما تاکنون از سرنوشت آنها اطلاعى در دست نيست.

به گفته شاهدان عینی در خرمشهر و آبادان بعد از مستقر شدن بازرسى هاى در محله ها و خيابان ها و ميادين و همچنين بررسى دوربين‌هاى مدار بسته در بازار‌‎ها و خيابان‌ها ده‌ها نَفَر بازداشت شدند.

مقامات امنیتی با فراخواندن نيروهاى يگان ويژه از شهرهاى ديگر، خيابان‌هاى دو شهر خرمشهر و آبادان را پر از نيرو امنیتی كرد بطوری که فضای امنيتى شدید بر این دو شهر حکمفرما شده است.

فعالان حقوق بشر یک لیست 25 نفره ای با تمام مشخصات افراد نام نام خانوادگی سن و شهر محل سکونت و تاریخ بازداشت تهیه کرده و آن را در شبکه های اجتماعی و سایت‌ها نهادهای و سازمان‌های حقوق بشری منتشر کردند.

منابع رسانه‌ای جمهوری اسلامی از بازداشت بیش از 10 نفر اعتراق کردند اما فعالان حقوق بشر به نقل منابع داخلی می گویند 160 نفر در خرمشهر و 40 نفر در آبادان بازداشت شدند این منابع لیست 24 نفر را با مشخصات کامل منتشر کردند.

اینرا هم بخوانید

ادامه اعتراض کارگران ابنیه فنی راه آهن ناحیه شمال دو در محورهای ریلی رشت، قزوین، ابیک، زیاران، کوهین، کوهندژ

اعتراض کارگران ابنیه فنی راه آهن ناحیه شمال دو که در محور ریلی رشت، قزوین، …