بازداشت شدگان معدن مس سونگون باید فورا آزاد شوند

کارگران معدن سونگون چندین ماه است که پیگر مطالباتشان هستند. این کارگران در ادامه اعتراضاتی که داشته اند در روز ١٤ تیر در شرکت‌های آهن‌آجین، مبین، نوآوران، زحل و ندای رهاوی برای پیگیری خواستهایشان و در اعتراض به خلف وعده ها و  بازداشت دو ‌نفر از همکارانشان  دست به اعتصاب زدند و در محوطه معدن تجمع کردند. اما نه فقط به کارگران پاسخی داده نشد بلکه در روز سوم نیروهای یگان ویژه را برا ی سرکوب کارگرن گسیل کردند و دست به دستگیری زدند که شمار بازداشت شدگان به ٧ نفر رسید.

 این اعتصاب تا روز هفدهم تیر ادامه داشت.  ساعت ۱ بامداد هفدهم تیر حسین فتحی مدیرکل اداره کار آذربایجان شرقی به همراه مدیر مجتمع و فرمانده انتظامی منطقه به میان کارگران آمدند و سعی کردند اوضاع را آرام کنند. اما  کارگران با اشاره به اظهارات کذب فتحی در شبکه استانی درباره عدم برخورد سرکوبگرانه با کارگران، حاضر به شنیدن صحبتهای او‌ نشدند و اعلام کردند که تا وقتی نمایندگان آنها در بازداشت هستند حاضر به مذاکره نیستند.

این اعتصاب در شامگاه شنبه ۱۸ تیرماه و با وعده‌های مسئولین استان و کارفرمای مجتمع مبنی بر پیگیری مطالبات کارگران از جمله خواست همسان سازی حقوقها و آزادی کارگران بازداشتی خاتمه یافت. اما پس از خاتمه اعتصاب هم تعداد بیشتری از کارگران معترض بازداشت، تعدادی اخراج و تعدادى در لیست اخراج قرار گرفتند.  از جمله  روز یکشنبه ۲۶ تیرماه مدیریت با بستن کارت تردد حدود ۳۰ نفر از کارگران شاغل در شرکت آهن‌آجین مانع از ورود آنان به معدن شده است. این کارگران از ۱۵ تا ۲۵ سال سابقه کار دارند و قراردادشان نیز تمام نشده است. گفتنی است که در  روزهای اعتصاب این کارگران، مدیریت تعدادی کارگر جدید از شهرهای دیگر وارد کار کرده بود و بعدا حدود چهل نفری از آنها را سر کار نگاه داشت تا زمینه را برای اخرجها فراهم کند.  

از سوی دیگر طی روزهای شنبه ٢٥ و ٢٦ تیر حدود ١٥ نفر از کارگران معترض از شرکت‌های پیمانکاری مبین و آهن‌آجین معدن سونگون  توسط نهادهای امنیتی بازداشت شدند.  این کارگران در روز ٢٤ تیر بصورت تلفنی به اداره اطلاعات احضار شده بودند که پس از مراجعه راهی زندان اهر شدند. بدین ترتیب جهانگیر رضوی مدیر مجتمع و نصر نعمت پور رئیس امور اداری شرکت آهن‌آجین و علیپور رئیس کارگاه با همکاری نهادهای امنیتی فضایی از دستگیری و اخراج در شرکت را ایجاد کرده اند. 

اسامی تعدادی ازبازداشت شدگان عبارتند از: ولی‌الله محمودی، ارشد کاظمپور، جعفر عباسپور، مهرداد منفرد، خدایی، فرزاد زالی‌زاده، اسماعیل ایزدخواه ،کاظم شاهی، صالح محمدی، محمد محمودی، اسماعیل عبادی، کریم حضرتی، کریم کریم‌زاده، صالحی و محبوب اسماعیلی از کارگران معدن و حاج زیاد محمودی برادر یکی از کارگران بازداشتی و همچنین بهنام زارعی روزنامه‌نگار ساکن ورزقان. هم اکنون فضایی از خشم و اعتراض در میان کارگران حاکم است. 

نهادهایی کارگری و اجتماعی از جمله شورای بازنشستگان ایران، اتحادیه آزاد کارگران ایران، جمعی از کارگران نیشکر هفت تپه و چهار نهاد سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران، بازنشستگان سندیکای بافنده سوزنی، بازنشستگان صنعت چاپ و بازنشستگان شهاب خودرو  طی بیانیه هایی این دستگیری ها را  محکوم و خواستار آزادی بدون قید و شرط بازداشت شدگان  شده اند. این همبستگی ها ادامه دارد.

كميته آذربايجان حزب كمونيست كارگران بر این همبستگی ها  ارج گذاشته و  بر حمایت وسیع  همه بخش های کارگری از كارگران معترض سونگون ومحكوم كردن سرکوبگری ها و تحت فشار گذآشتن حكومت براى آزادى بازداشت شدگان تاکید دارد. ما همچنین بربه میدان آمدن کارگرن معترض معدن سونگون و شرکت وسیع خانواده هایشان برای آزادی بازداشت شدگان و تحقق مطالبات پاسخ نگرفته خود که در راس آن افزایش فوری حقوق ها و پایان دادن به قراردادهای برده وار پیمانی است، تاكيد ميكنيم. و همينطور کارگران در مراکز مختلف کارگری در این استان و مردم منطقه ورزقان و روستاهای اطراف را، که نان آورانشان و اقوم و خویشان آنها در این معدن شاغل هستند، به حمایت همه جانبه از کارگرن معدن سونگون فرامیخوانيم.  در برابر سرکوبگری های حکومت باید متحد و سراسری ایستاد.

کمیته آذربایجان حزب کمونیست کارگری ایران

٢٩ تير ١٤٠١

اینرا هم بخوانید

ادعای دولت رئیسی: تاکنون ۲.۵ میلیون “فرصت شغلی” ایجاد کرده ایم!

*محمد چکشیان، معاون وزیر کار رژیم اخیرا درباره افزایش آمار اشتغال در کشور مدعی شده …