بازگشت فرزندان اعضای آلمانی داعش به کشورشان

بازگشت فرزندان اعضای آلمانی داعش به کشورشان

وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد که نخستین گروه از فرزندان اعضای آلمانی داعش به کشور بازگردانده شدند. هنوز هشت آلمانی در عراق به خاطر احتمال عضویت در گروه داعش در زندان‌های این کشور به سر می‌برند.

دولت آلمان اواخر سال ۲۰۱۷ اعلام کرده بود که قصد دارد فرزندان طرفداران آلمانی داعش را به کشورشان بازگرداند. خبرگزاری آلمان در این ارتباط گزارش داده است که دولت آلمان تعدادی از کودکان اعضای آلمانی داعش را که در عراق در بازداشت بودند به آلمان بازگردانده و به بستگان آنها تحویل داده است.

آخرین مورد مربوط است به همسر یکی از اعضای آلمانی داعش که در فرودگاه اشتوتگارت توسط پلیس آلمان بازداشت شده است. این زن ۳۲ ساله که در رسانه‌های آلمانی نامش ذکر نشده سه فرزند خود را نیز حین بازداشت به همراه داشته است.

به گفته سخنگوی دفتر دادستانی کل آلمان در دوسلدورف این زن بدون اجازه پدر فرزندان خود را به سوریه برده و متهم به “کودک‌ربایی” است. یکی از فرزندان او کشته شده و او در سوریه صاحب یک فرزند دیگر شده است. این زن آلمانی از سال ۲۰۱۷ به عنوان یکی از افراد “خطرناک” داعش شناخته شده است.

وزارت امور خارجه آلمان درباره وضعیت این زن آلمانی توضیحی نداده است. این وزارتخانه همچنین درباره تعداد فرزندان اعضای آلمانی داعش که به آلمان بازگردانده شده‌اند هم معلومات دقیقی نداده اما گفته است که تعداد کودکان بازگردانده شده “تک رقمی بالایی” است.

مقامات آلمانی در نوامبر ۲۰۱۷ اعلام کرده بودند که ده‌ها کودک و نوزاد اعضای آلمانی داعش در عراق به سر می‌برند و دولت تصمیم گرفته است بنا به دلایل بشردوستانه و به منظور دفاع از حقوق شهروندان خود این کودکان را به آلمان بازگرداند. کودکان یاد شده با پدر و مادر خود به مناطق جنگی عراق رفته‌اند یا در عراق متولد شده‌اند و مادران آنها به دلیل عضویت در گروه داعش در عراق دستگیر شده‌اند.

به گفته وزارت امور خارجه آلمان، هشت آلمانی در حال حاضر در زندان‌های عراق تحت بازداشت قرار گرفته‌اند اما این محاکمات روند قانونی را طی نکرده‌اند. در این باره تاکنون رسانه‌های آلمان از جمله شبکه اول رادیو و تلویزیون دولتی آلمان ARD بارها گزارش کرده‌اند.

از جمله یک شهروند آلمانی به نام لونت او.، از شهر گلادبک، در عراق به اعدام محکوم شده است. فاطمه م. بعد از یک سال محکومیت زندان در عراق در ماه فوریه ۲۰۱۹ به آلمان بازگشت. در آلمان هم تحقیق در مورد عضویت او در گروه داعش و احتمال مشارکتش در جنایات جنگی ادامه دارد.

دولت آلمان در دسامبر سال گذشته (۲۰۱۸) مذاکرات با عراق بر سر شهروندان زندانی خودش را آغاز کرد.

بحث بر سر نحوه برخورد با شهروندان آلمانی که به داعش پیوسته‌اند نیز ادامه دارد. به ویژه برای افرادی که تابعیت دوگانه دارند این خطر وجود دارد که  تابعیت آلمانی‌شان را از دست بدهند.

سلب تابعیت از جهادگران آلمانی

کابینه آلمان روز چهارشنبه ۱۴ فروردین (۳ آوریل) لایحه‌ای در باره سلب تابعیت از کسانی که با گروه‌های شبه‌نظامی تروریستی مانند “دولت اسلامی” (داعش) همکاری کنند را تصویب کرد.

طبق این لایحه جدید در آینده افراد دوتابعیتی که به صف گروه‌های تروریستی مانند داعش بپیوندند باید حساب کنند که تابعیت آلمانی خود را از دست خواهند داد.

درباره موضوع اعضای داعش که از کشورهای غربی، از جمله آلمان، به گروه داعش پیوسته‌اند در اجلاس جی ۷ در پاریس هم مذاکره خواهد شد.رادیو آلمان

اینرا هم بخوانید

از رویا ذاکری، مخالف حجاب اجباری پس از انتقال او به بیمارستان اعصاب و روان رازی خبری در دست نیست

‌از ۱۱ فروردین تاکنون؛بی‌خبری از رویا ذاکری، دختر تبریز، پس از انتقال او به بیمارستان …