باز هم ترفند، بازهم دستمزد & لشکری که در راه است!

یادداشت روز

لشکری که در راه است!  

همه ساله در روزهای پایانی سال، به علت خرید سور و سات عید، قیمت ها به طرز سرسام آوری بالا می رود. این افزایش قیمت ها، علیرغم شعارهای دولت مبنی بر کنترل بازار، همه اجناس اعم از خوراک و پوشاک و حمل و نقل را دربر می گیرد.

درسال ۱۳۹۶ به ویژه  دی ماه به خاطر اعتراضات سراسری مردم، وزیر بازرگانی و برخی از نمایندگان مجلس اعلام کرده بودند که در سال آینده( ۱۳۹۷) بنزین و ارزاق عمومی و. . . گران نمی شود. تا بلکه با این وعده وعیدها بتوانند شعله های فروزان آتش اعتراضات را خاموش کنند.

اما هنوز چند روز مانده به فرارسیدن سال ۱۳۹۷،خبرگزاری های جمهوری اسلامی از افزایش ۳۰درصدی برخی از اقلام شوینده و بهداشتی صحبت می کنند. این پیشدرامد هجوم لشکر گرانی است.

از لحاظ روانی هم، اقلامی را اعلام کرده اند که مانند نان و گوشت و مرغ و روغن و لبنیات، اساسی نیستند و به گمان آن ها شاید حساسیت مردم را برنینگیزند اما این یک پیام است. پیام ناخوشایند موج گرانی که در راه است.

جالب است که امروز ۲۷ اسفند قیمت گوشت مرغ به ۸۸۰۰ تومان رسیده است. و نرخ های دیگری در راه است.

این حمله به زندگی مردم است. این حمله باید از هم اکنون افشا شود.

۲۷اسفند ۱۳۹۶

……………………….

 

یادداشت روز

باز هم ترفند، بازهم دستمزد

جلسات شورای عالی کار برای تعیین دستمزد سال ۱۳۹۷ در اسفند ماه امسال با حرارت هر ساله تشکیل نشد.

تجمع های بازنشستگان در ۲ و  ۸ اسفند و تجمع زنان در ۱۷ اسفند مقابل وزارت کار، اعتصابات کارگران گروه ملی فولاد و کارگران نیشکرهفت تپه  و استیضاح علی ربیعی- وزیر کار- جلسات تعیین دستمزد را به تعویق و تاخیر انداخته است.

اما یک نکته را نباید فراموش کرد که حاکمیت از آنجا که نمی خواهد دستمزد ها را بنا به خواست کارگران افزایش دهد،از پار و پیرار این ترفند را به کار گرفته است که اعلام دستمزد را به ساعات پایانی سال موکول کند تا انعکاس آن در تعطیلات نوروزی و در سکوت خبرگزاری ها، از تب و تاب آن بکاهد.

خبرها حاکی از آن است که فعلا رقم ۱۸ درصد افزایش مطرح است ولی دولت و کارفرمایان می گویند که زیربار این افزایش نخواهند رفت و ممکن است به همان ۱۰درصد پارسال رضایت دهند. حتی اگر فرض را بر ۱۸ در صد هم بگذاریم، مبلغ مزد سال آینده بازهم نزدیک به ۵ برابر زیر خط فقر خواهد بود. و باز هم این مبلغ به مثابه اعلام جنگ سرمایه داری و حاکمیت پشتیبان آن علیه کارگران است.

سرمایه داری می داند که باید خود را برای جنگ تمام عیار طبقه ی کارگر با این تحمیل ظالمانه آماده کند.

جنگ و جدال مردم و حاکمیت بر سر مزد، سابقه ای به درازای نضج سرمایه داری ایران دارد و تا زمانی که نظام سرمایه داری  سر پاست، این رویارویی ادامه خواهد داشت.

۲۷اسفند ۱۳۹۶

اینرا هم بخوانید

سیل و زلزله: خانه خرابی برای مردم، سود برای دزدان حاکم

انترناسیونال 809 چند روز  پس از فروکش کردن سیلاب ها، روحانی و اطرافیان دولتی اش …