باعث وبانی خشک شدن تالاب هورالعظیم حکومت است

باعث و بانی خشک شدن تالاب هورالعظیم در خوزستان حکومت است.حکومت آب رودخانه های خوزستان را به جاهای دیگر انتقال داده و باعث کم آبی و تقربیا خشک شدن تالاب هورالعظیم شده و مشکلات عدیده ای برای مردم منطقه بوجود آورده است.

گزارش مهر:

داستان زندگی آخرین ساکنان هورالعظیم وقتی به پایان نزدیک شد که با کشف و حفر میدان نفتی آزادگان و ساخت سد کرخه، قسمت بزرگی از تالاب «هورالعظیم» واقع در این ناحیه از بین رفت و با خشک شدن این تالاب تنها منبع اقتصادی مردم این منطقه دگرگون و باعث مهاجرت تعداد زیادی از هورنشینان به شهرهای مجاور شد.

مهاجرت به حاشیه شهرها علاوه بر فقر، موجب فقدان فرصت‌های لازم برای افراد و گروه‌ها شده و زندگی را دشوارتر می‌سازد که ازجمله این فرصت‌ها، دسترسی به امکانات آموزشی برای خوداتکایی، خود توانمندسازی، داشتن فرصت‌های شغلی با مزایای بالا و تحرک اجتماعی است؛ بنابراین در سال‌های گذشته شاهد تبعات مهاجرت هورنشینان به حاشیه کلان‌شهر اهواز و اسکان غیررسمی، زاغه‌نشینی و سکونتگاه‌های بی‌ضابطه بودیم.

تصاویر منتشرشده اخیر از بی‌آبی در هورالعظیم و مرگ آبزیان، بسیاری را برانگیخته کرد اما آنچه به‌عنوان مسئله جدی در زمینه تبعات خشک شدنِ تالاب کمتر به آن اشاره‌شده، آسیب جدیِ به دام و دامداران است؛ گاومیش یکی از دام‌هایی است که در فصل تابستان باید ساعات زیادی را در آب به سر ببرد اما کم‌آبی و بی آبی‌های اخیر باعث سقط‌جنین در بین گاومیش‌ها شده است.

تجمع برای هور

با افزایش خبرهای مربوط به از بین رفتن آبزیان و دام‌ها، دوستداران محیط‌زیست با صدور فراخوانی از مردم خواستند که در مقابل سازمان آب و برق خوزستان در اهواز تجمع کنند.

«شبنم قنواتی زاده» فعال محیط زیستی که در این تجمع اعتراضی حضور داشت، گفت: به‌شدت نگران حیات تالاب‌ها و آبزیان آن‌ها در استان خوزستان هستیم.

وی افزود: فعالان محیط‌زیست معتقد هستند که مدیران سازمان آب و برق و وزارت نیرو باید همت بیشتری در نجات این تالاب‌ها داشته باشند تا از خشک شدن این تالاب و به خطر افتادن زندگی احشام و آبزیان و حتی مرگ آن‌ها جلوگیری شود.

این فعال محیط‌زیست تأکید کرد: هرچند مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان در مصاحبه‌ای اعلام کرد که فیلم منتشرشده از مرگ آبزیان در تالاب هورالعظیم مربوط به بخش این تالاب در کشور عراق است ولی اگر حقابه این تالاب کامل تخصیص یابد هیچ آبزی در این تالاب جانش به خطر نخواهد افتاد.

قنواتی زاده افزود: در روزهای اخیر ۱۰۰ مترمکعب آب از سد کرخه برای آب‌رسانی به هورالعظیم رهاسازی شد اما قانع‌کننده نیست زیرا باید وضعیت آب‌رسانی و زندگی این تالاب ثابت شود.

وی گفت: خشک شدن تالاب نه‌تنها برای احشام و آبزیان خطرناک است بلکه باعث ایجاد ریزگردهای خطرناکی می‌شود که عامل قطعی برق گسترده خوزستان در سال ۹۵ به دلیل ایجاد چسبندگی در سیستم برق نیز بود.

فیلمی که ایسنا پخش کرده

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …