بایدن، جنگ غزه: برقراری ثبات در خاورمیانه به معنای مهار کردن تهدیدها از جانب جمهوری اسلامی است

جو بایدن در سخنرانی امسال «وضعیت عمومی کشور» در برابر نشست مشترک اعضای دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در باره وضعت در خاورمیانه و تهدیدهای جمهوری اسلامی پرداخته و گفت: «برقراری ثبات در خاورمیانه همچنین به معنای مهار کردن تهدیدها از جانب ایران است. برای همین من ائتلافی با بیش از ده کشور تشکیل دادم تا از کشتیرانی بین‌المللی و آزادی آبرا‌ه‌ها در دریای سرخ دفاع کنیم. من فرمان رشته حملاتی علیه حوثی‌ها را برای کاهش توانایی‌شان و دفاع از نیروهای آمریکایی در منطقه دادم.»

وی در ادامه به وضعیت منطقه خاورمیانه، به‌ویژه جنگ اسرائیل و گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس، و نیز حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ اشاره کرد.راه‌حل دو کشوری برای پایان دادن به اختلاف دیرینه اسرائیل و فلسطینی‌ها، به‌ویژه جنگ جاری در نوار غزه که در پی حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل آغاز شد، تاکید کرد. حماس و حوثی‌ها، هر دو از حمایت حکومت ایران برخوردارند.

بایدن از حق اسرائیل برای دفاع از خود دفاع کرد، اما در عین حال گفت اسرائیل باید روند ارائه کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان فلسطینی را تسهیل کند و خطاب به رهبران اسرائیل گفت، «کمک‌های بشردوستانه نباید اولویت دوم یا ابزاری برای اعمال فشار باشد.»برگرفته از وب سایت رادیو آمریکا

او گفت،

جو بایدن با اشاره به جنگ غزه گفت «در حالی که چشم به آینده داریم، تنها راه حل واقعی پیش رو، راه حل دو کشوری است. من این را به عنوان یک حامی مادام العمر اسرائیل و تنها رئیس جمهوری آمریکا که در زمان جنگ از اسرائیل بازدید می‌کند می‌گویم.»

تداوم تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و لزوم حمایت از کی‌یف در برابر مسکو گفت، اگر کسی فکر می‌کند که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه کارش را در اوکراین متوقف خواهد کرد، به او اطمینان می‌دهم که چنین نخواهد بود. اوکراین برای جنگیدن در برابر روسیه خواهان کمک نظامی و تسلیحاتی است، نه نیروی نظامی آمریکا، و افزود «در واقع هیچ سرباز آمریکایی در جنگ اوکراین حضور ندارد و من مصمم هستم که این روسیه را حفظ کنم.»

اینرا هم بخوانید

اول ماه مه امسال در ایران، یک ارزیابی – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۷۲۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …