با فشار آمریکا دسترسی جمهوری اسلامی به دلار در عراق دشوارتر شد

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق تائید کرده که دسترسی جمهوری اسلامی به دلار در بازار عراق محدود شده است. این محدودیت در پی تشدید فشارهای آمریکا برای مقابله با پولشویی به نفع جمهوری اسلامی و دور زدن تحریم‌ها رخ داده است.

عراق از مهم‌ترین بازارهای صادرات خدمات و کالاهای غیرنفتی جمهوری اسلامی و منبع مهمی برای دسترسی به دلار و دور زدن تحریم‌ها به شمار می‌رود.با تدابیر سخت‌گیرانه ایالات متحده که یکی از محورهای مهم آن تشدید نظارت بر نقل و انتقال‌های مالی به دلار است، بازرگانان و مسافران ایرانی در عراق با مشکلات زیادی روبرو شده‌اند.

یحیی آل‌اسحاق در عین حال روز دوشنبه، ۲۴ بهمن (۱۳ فوریه) در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا اذعان کرد: «با تحریم‌های جدید بانکی از سوی آمریکا، نظارت بر بانک‌ها و نقل و انتقالات این کشور [عراق] در زمینه دلار افزایش یافته که محدودیت‌هایی را به دنبال داشته است.»

مقابله با انتقال دلار با کوله‌پشتی به ایران

خبرگزاری رویترز پنجم بهمن گزارش داد که بانک مرکزی آمریکا از ماه نوامبر سال گذشته میلادی کنترل‌های شدیدتری را بر معاملات بین‌المللی دلار توسط بانک‌های تجاری عراق اعمال کرده تا جلوی انتقال دلار به ایران را بگیرد.رویترز به نقل از یک مقام ارشد مرزبانی عراق مستقر در گذرگاه مرزی شلمچه می‌گوید ده‌ها قاچاقچی، دلار را از بازارهای ارز بغداد می‌خرند و با کوله‌پشتی به ایران منتقل می‌کنند.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال هم در روزهای پایانی تیرماه به نقل از مقام‌های آمریکایی و عراقی گزارش داده بود ایالات متحده برای مقابله با پولشویی در عراق و انتقال دلار به کشورهای تحت تحریم، از جمله جمهوری اسلامی و سوریه ارسال ارز به بغداد را محدود کرده است. دویچه وله

اینرا هم بخوانید

ادعای دولت رئیسی: تاکنون ۲.۵ میلیون “فرصت شغلی” ایجاد کرده ایم!

*محمد چکشیان، معاون وزیر کار رژیم اخیرا درباره افزایش آمار اشتغال در کشور مدعی شده …