مطالب: شکست مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی در آلمان

رادیو آلمان:بهت آلمان ازمطالب: شکست مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی • تفسیر

کمتر کسی فکرش را می‌کرد که مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی در آلمان به شکست بینجامد. روند تشکیل دولت ناروشن است. همه گزینه‌ها از تشکیل دولت اقلیت گرفته تا انتخابات مجدد محتمل هستند. تفسیری از اینس پوهل، سردبیر دویچه وله.

پس از برکسیت و دونالد ترامپ اینک شوک شکست مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی در آلمان. امکان تشکیل دولت ائتلافی، دست‌کم فعلا، از آنگلا مرکل گرفته شده است. در آلمان با ثبات و از لحاظ اقتصادی چنین موفق، در قلب اروپا، در کشوری که موتور محرک اتحادیه اروپاست، پس از گذشت ۸ هفته از انتخابات پارلمانی، هنوز هم وضعیت تشکیل دولت کاملا ناروشن است. کریستیان لیندنر، رئیس حزب لیبرال دمکرات‌های آزاد، لحظاتی پیش از نیمه‌شب گذشته (یکشنبه ۱۹ نوامبر/ ۲۸ آبان) این خبر را اعلام کرد. به گفته او، نبود دولت ائتلافی، بهتر از تشکیل یک دولت ائتلافی بد است.

پیش از اعلام این کلمات پرطنین، مذاکراتی نفس‌گیر بر سر یک دولت احتمالی ائتلافی در جریان بود که از همان آغاز بیشتر به پیوندی اجباری می‌مانست تا عقدی عاشقانه؛ مذاکراتی که تا پایان تلخ‌اش نتوانست از اختلافات موجود میان طرفین گفت‌وگو، چیزی درخور بیرون بکشد.

محافظه‌کاران راست‌گرای “آلترناتیو برای آلمان” در پارلمان

در انتخابات پارلمانی اخیر حزب محافظه‌کار راست‌گرای “آلترناتیو برای آلمان” برای نخستین بار وارد مجلس نمایندگان (بوندس‌تاگ) شد و تمام معادلات و امکانات معمول تشکیل دولت را به هم ریخت. حال در مجلسی با هفت حزب، راه حلی ساده برای تشکیل دولت وجود ندارد.

صدراعظم آنگلا مرکل با وجود اینکه نماینده قوی‌ترین حزب آلمان است، با وجود مخالفت صریح حزب سوسیال دمکرات با تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ، پس از ۱۲ سال مجبور به ورود به مذاکراتی بر سر دولتی ائتلافی شد که از همان آغاز هم در آن عملا از موقعیتی قدرتمند برخوردار نبود.

در این میان نقش مرکل که موقعیت‌اش به خاطر ریزش آرای حزب او در جریان انتخابات اخیر تضعیف شده، تنها وساطت بوده است. حال او در این نقش هم شکست خورده است. گویا در نهایت این حزب دمکرات‌های آزاد بود که سد راه مرکل برای یافتن روایتی جدید یا ایده‌ای تازه برای تشکیل دولتی ائتلافی شد؛ ایده‌ای که بر یقین‌های قابل اتکا استوار نباشد، بلکه جسورانه و با ایده‌هایی جدید بتواند بر شرایط تازه سیاسی سوار شود.

سیاست مهاجرتی همچون موضوع کانونی

برخورد با بحران پناهجویی در کانون مناقشه قرار داشته و دارد. سیاست مهاجرتی لیبرالِ مرکل به قدرتمند شدن حزب آلترناتیو برای آلمان کمک کرد؛ امری که در نهایت به شکست تلاش‌ها برای تشکیل دولت ائتلافی نیز انجامید.

این البته به هیچ وجه به معنای اشتباه بودن کمک به انسان‌های محروم و گرفتار نیست. بدین معنا اما هست که مقدور نشده که حمایت از دیگران، تبدیل به تهدید خودی‌ها نشود.

شکست تشکیل دولت نشان می‌دهد که آلمان نیز در برابر یک نقطه عطف قرار گرفته است. این شکست نشان می‌دهد که موفقیت اقتصادی نیز نمی‌تواند ترس از آینده را از مردم بگیرد؛ آینده‌ای که پناهجویان می‌توانند در آن، با توجه به ابهام‌های جهان درهم تنیده‌ی امروز، به سرعت به موضوعی برای فرافکنی تبدیل شوند.

شکست مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی شوک و ضربه‌ای نه تنها برای آلمان، بلکه برای تمام اروپا بود، زیرا ابهامی چندین هفته‌ای و شاید هم چندین ماهه را در برابرمان قرار می‌دهد.

——————

رادیو آلمان:تداوم بحران تشکیل دولت در آلمان

پس از شکست مذاکرات احزاب مسیحی، لیبرال و سبز برای تشکیل دولت ائتلافی در آلمان همه‌ی نگاه‌ها متوجه حزب سوسیال دموکرات و رئیس جمهوری شده بود. اکنون رهبر سوسیال‌دموکرات‌ها ‌و رئیس جمهوری اشتاین مایر نیز اظهار نظر کردند.

در پی شکست مذاکرات برای تشکیل دولت جدید آلمان انتظار می‌رفت که حزب سوسیال دموکرات برای تشکیل دولت ائتلافی با اتحاد احزاب مسیحی اعلام آمادگی کند. اما روز دوشنبه (۲۰ نوامبر / ۲۹ آبان) مارتین شولتس، رهبر این حزب اعلام کرد که مایل نیست در شرایط فعلی در ائتلاف دولتی شرکت کند.

تقریبا هم‌زمان با اظهار نظر شولتس، آنگلا مرکل صدراعظم (موقت) آلمان با رئیس جمهوری فرانک والتر اشتاین مایر ملاقات کرد. او گفته بود که تصمیم نهایی در باره‌ی تشکیل دولت آینده با اشتاین مایر است.

رئیس جمهوری نیز پس از دیدار و گفت‌وگو با مرکل اعلام کرد که احزاب “اتحاد” (دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی)، دموکرات‌های آزاد (لیبرال) و سبزها باید به وظیفه خود در قبال شهروندان آگاه باشند. او گفت: «انتظار من این است که احزابی که در انتخابات شرکت می‌کنند، بتوانند دولت را هم تشکیل دهند».

اشتاین مایر اظهار داشت که در روزها‌ی آینده با رهبران احزاب نام‌برده گفت‌وگو خواهد کرد.

“عقب‌نشینی” لیبرا‌ل‌ها

کریستیان لیندنر، رئیس حزب دمکرات‌های آزاد، در آخرین دقایق روز یکشنبه (۱۹ نوامبر/ ۲۸ آبان) اعلام کرد که حاضر نیست در ائتلاف دولتی شرکت کند. به این ترتیب مذاکرات احزاب مسیحی با لیبرال‌ها و سبزها به پایان رسید.

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باعث شکست مذاکرات شد، برخورد با بحران پناهجویی بود.

در حالی که اتاق صنایع و بازرگانی آلمان نسبت به “فاز طولانی ناامنی” و تاخیر در تشکیل دولت هشدار می‌دهد، یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا معتقد است که شکست مذاکرات در آلمان برای اروپا مشکلی ایجاد نمی‌کند. او گفت: «ما معتقدیم که ثبات سیاسی در آلمان تضمین‌‌شده است».

————-

یورونیوز:بحران سیاسی در آلمان؛ شکست تشکیل دولت ائتلافی به رهبری آنگلا مرکل.مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی در آلمان به رهبری آنگلا مرکل صدر اعظم شکست خورد. این بحران سیاسی هنگامی آغاز شد که حزب دموکرات های آزاد آلمان بطور غیر منتظره ای از مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی خارج شدند. این مذاکرات به مدت چهار هفته ادامه داشت و حزب دموکرات های آزاد و حزب محافظه کار آنگلا مرکل و همچنین سبزهای اکولوژیست در این مذاکرات شرکت داشتند.

این سه حزب که برای تشکیل دولت ائتلافی تلاش می کردند در ارتباط با نظام مالیاتی در آلمان، مسائل مربوط به پناهندگی و سیاست های زیست محیطی اختلاف نظر دارند.آنگلا مرکل روز دوشنبه به رئیس جمهوری این کشور اعلام خواهد کرد که ناتوان از تشکیل دولت ائتلافی است.

کریستین لیندر رهبر حزب دموکرات های آزاد گفته است که آنها قادر نبودند چارچوبی مبتنی بر اعتماد شکل دهند.

او افزود: «ما مجبور بودیم اصولمان و همه آن چیزهایی که سالها برایش کار کرده ایم را زیر پا بگذاریم. ما با حمایت از سیاست هایی که واقعا به آنها اطمینان نداریم، رای دهندگانمان را رها نخواهیم کرد. حکومت نکردن بهتر از اشتباه حکومت کردن است.»

حزب آنگلا مرکل در حالی در انتخابات گذشته آلمان پیروز شد که تعداد کرسی های پارلمانی کمتری را به خود اختصاص داد و ضعیف تر از گذشته در صحنه سیاسی آلمان ظاهر شد.

خانم مرکل در سخنانی گفت: «ما معتقدیم در مسیری بودیم که می توانستیم به توافق برسیم. با در نظر گرفتن تمام احترامات برای حزب دموکرات های آزاد، من متاسفم که نتوانستیم راه حل مشترکی پیدا کنیم.»

شکست تشکیل دولت ائتلافی در بزرگترین اقتصاد اروپا می تواند پیامدهای برای دیگر کشورهای این منطقه داشته باشند.

از جمله نگرانی های برگزاری انتخابات مجدد در آلمان این است که برگزاری دوباره انتخابات باعث افزایش آرای حزب راستگرای افراطی «آلترناتیو برای آلمان» شود. حزبی که در انتخابات ماه سپتامبر توانست ۱۳ درصد آراء را کسب کند و بعنوان نخستین حزب راستگرای آلمان بعد از جنگ جهانی دوم وارد بوندستاگ شود.

حزب آلترناتیو برای آلمان با حربه ترساندن جامعه از پناهجویان رای خود را افزایش داد و اکنون یکی از اختلاف نظرها برای تشکیل دولت ائتلافی به رهبری آنگلا مرکل مسئله پیوستن خانواده های پناهجویان سوری به آنهاست. موضوعی که آنگلا مرکل را محافظه کارتر کرده است زیر از افزایش آرای حزب آلترناتیو برای آلمان نگران است.

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …