برجام در مذاکرات ماکرون و ترامپ

رادیو آمریکا:مانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه، برای ملاقات و گفتگو با رئیس جمهوری ایالات متحده راهی واشنگتن خواهد شد.

در سفر رئیس جمهوری فرانسه، که روز دوشنبه سوم اردیبشهت صورت می‌گیرد، گفت و گو بر سر موضوع‌هایی چون ایران، وضعیت اورشلیم ومناسبات اقتصادی در دستور مذاکرات است.

فلیپ موریو دفارژ، دیپلمات سابق فرانسوی و تحلیگر امور اروپا درباره این سفر گفت: «وقتی پرزیدنت ترامپ، سال گذشته به پاریس آمد، نقطه آغاز روابط حسنه بود، اما این دیدار در بحبوحه همکاری‌های دو جانبه است و بسیار مشکل تر خواهد بود.»

وضعیت ایران، پیمان ترنس-آتلانتیک و موقعیت اورشلیم در کنار موضوعات پیچیده دیگر، از جمله نارضایتی فرانسه از خروج آمریکا از معاهده گازهای گلخانه‌ای، سرنوشت ملاقات هفته آینده را در هاله ابهام قرار داده است.

امانوئل ماکرون، پیشتر گفته بود که فرانسه به سادگی خروج آمریکا را از معاهده پاریس نمی‌پذیرد.

ماکرون، در حال حاضر، از سوی رهبران اروپایی به عنوان فردی نزدیک به ترامپ، که می‌تواند نظرات او را بفهمد و تفسیر کند، و در عین حال برای منافع اروپا بجنگد، پذیرفته شده است. تحلیلگران سفر آتی او به واشنگتن را آزمون توانایی‌اش برای ایفای این نقش می‌دانند.

الکساندریا هوپ شیفر، مدیر سرمایه گذاری ژرمن مارشال پاریس در این مورد گفت: «اگر او نشانه‌های نزدیکی بسیار به واشنگتن، خصوصا ترامپ را از خود بروز دهد، احتمال مخالفت مردم و واکنش داخلی مقام های فرانسه وجود خواهد داشت، خصوصا اگر تصمیم‌های گرفته شده، با منافع فرانسه و اروپا، همخوانی نداشته باشد.»

با اینهمه، جوان ترین رئیس جمهور فرانسه و مسن ترین رئیس جمهور آمریکا می‌توانند زوج سیاسی عجیب و غیرمنتظره‌ای باشند. ماکرون به همکاری‌های چند جانبه و منافع مشترک معتقد است و ترامپ اولویتش را آمریکا می‌داند.

الکساندریا هوپ شیفر اضافه کرد: «موضوعی که فرانسه و آمریکا را در کنار یکدیگر نگاه داشته، و انجام آن از توان انگلستان و آلمان خارج است، همکاری نظامی و روابط ژنرال‌هاست.»

نمونه بارز این همکاری، مبارزه با گروه‌های تروریستی در صحرای آفریقا و حمله مشترک هفته گذشته به مرکز تسلیحات شیمیایی سوریه است. با اینهمه ترامپ می‌گوید که نیروهای آمریکایی را بزودی از سوریه بیرون خواهد کشید و ماکرون تلاشش را وقف راه های دراز مدت و رسیدن به صلح از طریق گفتگوهای سیاسی می‌کند. موضع این دو درباره توافق اتمی ایران با کشورهای قدرتمند جهان نیز بسیار متفاوت است.

فلیپ موریو دفارژ، دیپلمات سابق فرانسوی و تحلیگر امور اروپا گفت: «امروز یکی از موارد مهم عدم توافق بین آمریکا و فرانسه، سرنوشت توافق اتمی ایران است.»

اغلب تحلیلگران معتقدند ترامپ و ماکرون، دیدگاه‌هایشان را در مورد ایران همسو خواهند کرد و روی سایر مسائل متمرکز می‌شوند با این امید که بتوانند با خوش بینی و لبخند این دیدار را به پایان برسانند.

رئیس جمهوری فرانسه سال گذشته میزبان، دونالد ترامپ رئیس جمهوری و ملانیا ترامپ بانوی اول آمریکا بود.

اینرا هم بخوانید

سازمان ملل غیرنظامیان اسرائیلی را به “تخریب” کمک‌های ارسالی بە غزه متهم کرد

سازمان ملل می‌گوید کە غیرنظامیان اسرائیلی هنگام عبور کمک‌های اردن از کرانه باختری، کە بە …