برخی رویدادها و اعتراضات در خوزستان


حکم اعدام برای یکی از معترضان ماهشهری را محکوم میکنیم

عباس دریس از بازداشت شدگان آبان ۹۸ در بندر ماهشهر، که در زندان ماهشهر نگهداری می‌شود، با اتهام واهی تیراندازی و قتل یکی از ماموران مسلح حکومتی بنام رضا صیادی در دادگاه جمهوری اسلامی به اعدام محکوم شده است. این حکم در نتیجه گرفتن اعترافات اجباری و تلویزیونی زیر شکنجه، صادر شده است.

یک شاهد عینی بنام ح . ع که در روز دوشنبه ۲۷ آبان ۹۸ در تجمع اعتراضی مسالمت آمیز مردم جراحی در میدان بعثت حضور داشته گفته است: “به دلیل زیاد بودن مردم معترض و هجوم نیروهای بسیج، سپاه و نوپو و تیراندازی مستقیم آنها، مجبور شدیم به طرف شهر عقب نشینی کنیم. نیروهای نوپو از جمله رضا صیادی به طرف مردم تیراندازی می کردند و گلوله از پشت به بدن رضا صیادی اصابت می‌کند و این امر توسط کارشناسی که صحنه حادثه را بررسی کرده است نیز تایید شده است”.

این شاهد از اهالی شهر جراحی افزود: “از عباس دریس اعترافات تلویزیونی دروغین تحت فشار و شکنجه، مبنی بر تیراندازی و کشته شدن یک مامور گرفته شد”.

عباس دریس (شلیشات) ۴۵ ساله، پدر دو بچه‌  ۱۲ و ۱۴ ساله از اهالی جراحی – بندر ماهشهر است که در اوایل آذرماه ۹۸ به همراه برادرش محسن دریس بازداشت شده بود. به گفته منابع محلی بعد از شنیدن خبر صدور حکم اعدام، همسر این زندانی سیاسی سکته و فوت کرده است.

از جمله اتهامات عباس و محسن، محاربه با خدا، اخلال در نظم و مشارکت در قتل یکی از نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی موسوم به نوپو است که بر اساس این احکام عباس به اعدام و برادرش محسن به حبس ابد محکوم شده اند.

بعد از جان سپردن همسر وی، اکنون فرزندان این خانواده نزد مادربزرگشان زندگی می‌کنند.

ماهشهر و شهرک‌های حاشیه‌ای آن از کانون‌های اصلی اعتراضات آبان ۹۸ بود که تا امروز روایت‌های متعددی از شدت سرکوب در آن، به‌خصوص به رگبار بستن معترضان در نیزار، منتشر شده است. شدت سرکوب در ماهشهر به گونه‌ای بوده است که بر پایه برخی روایت‌ها، بین ۴۰ تا ۱۰۰ نفر در این شهر و شهرک‌های حاشیه‌ای آن در یک روز کشته شده‌اند. حکم اعدام عباس دریس ، حکمی علیه همه اعتراضات مردمی و خیزش آبان است. باید وسیعا به این تعرض جمهوری اسلامی پاسخ داد و آنرا محکوم کرد. بازداشت شدگان آبانماه و همه زندانیان سیاسی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند.

اعتراض کشاورزان هویزه

کشاورزان شهرستان هويزه روز شنبه سیزدهم آذر جهت مطالبه حقابه کشت پاییزه خود، مقابل درب ورودی ساختمان استانداری واقع در خیابان فلسطین شهر اهواز تجمع اعتراضی برگزار كردند.

بیش از هشتاد درصد ساکنین شهر هویزه به کشاورزی و دامداری مشغول هستند و معیشت آنها به طور مستقیم وابسته به آب است.

از دو سال پیش تاکنون وضعیت کشاورزان و دامداران این منطقه خصوصا بعد از ممنوعیت کشت های تابستانه بحرانی تر شده است. کشاورزان روستاهای حاج‌بدر، علومی، سمیده، ملحیه، کوت سعد، فردوس۱ و ۲، سعیدیه ۱ و ۲، قیصریه و حومه شهر هویزه بیشترین آسیب و خسارت را به دلیل ممنوعیت کشت متحمل شده اند و هیچ گونه حمایت های بیمه ای از آنها نشده است.

تیرماه امسال نیز این کشاورزان در اعتراض به قطع آب، بی آبی و بنای سدهای متعدد بر رودخانه های کرخه و کارون، خشک شدن هورالعظیم و تلف شدن احشام و خسارات زیاد به کشاورزی و‌ دام هایشان، مقابل استانداری خوزستان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

شرایط اسفبار زندگی در کوی گلدشت اهواز

وضعیت بهداشت کوی گلدشت در ۵ کیلومتری جاده اهواز –خرمشهر که یکی از قدیمی ترین مناطق اهواز محسوب می شود به علت جاری شدن فاضلاب در خیابان‌ها و نبود سیستم آبرسانی و فاضلاب شهری به شدت نامناسب است و این باعث خشم و اعتراض ساکنین این محله شده است.

همه خیابان‌های کوی گلدشت با مشکل قطع آب مواجه هستند و به دلیل  نبود شبکه فاضلاب در منطقه، برخی انشعابات از میان فاضلاب عبور می‌کند که برخی مواقع باعث آلودگی آب منازل می‌شود. شهرداری منطقه نیز رسیدگی مناسبی به این محله ندارد و تنها به جمع آوری زباله بسنده کرده و خدمات دیگری از جمله نظافت خیابان‌ها را انجام نمی‌دهد.

مردم این منطقه سالهاست که نسبت به نبود آب شرب سالم و در رابطه با سیستم فرسوده فاضلاب اعتراض دارند. کمبود بارندگی در این منطقه زندگی مردم را فلج کرده و فقدان زیرساخت های فاضلاب شهری این منطقه سبب شده است که در سالهای اخیر کودکان بسیاری در همین فاضلاب‌های روباز جان خود را از دست بدهند. کمبود آب و جاری شدن فاضلاب آب ها به خیابانهای شهر و ورود آن به آب آشامیدنی از جمله موضوعات خیزش مردم در خوزستان بود.

یک معضل معیشتی دیگر مردم گلدشت کمبود مدرسه و استاندارد بهداشتی بسیار پایین آنست. گلدشت با دارا بودن جمعیتی بالغ بر ۲۰ هزار نفر، تنها یک مدرسه چهار کلاسه دارد که بیش از پانصد دانش آموز در آن به تحصیل مشغول هستند. اين در حالی است كه اين منطقه حداقل دارای یک هزار دانش آموز در مقاطع مختلف است كه تعدادی از آن ها به دليل نبود مدرسه در خارج از منطقه گلدشت به تحصيل مشغول هستند. به گفته مدیر این مدرسه، در هر نوبت حدود ۱۲۰ دانش آموز در اين مدرسه چهار كلاسه حضور دارند اما تنها دو سرويس بهداشتی و يك تانكر آب وجود دارد كه آب موجود در اين مدرسه برای آشامیدن دانش آموزان، از آب لوله کشی مناطق حاشيه نشين و فاقد كيفيت تامين مي شود.

بیستم آبان ۱۳۹۹ اهالی به تنگ آمده شهرک گلدشت در اعتراض به وضعیت آب شرب و فاضلاب، جاده اهواز به خرمشهر را مسدود کردند که نیروهای امنیتی با سرکوب شدید معترضان تعدادی از آنها را بازداشت کرد.

گزارشی از وضعیت زنان زندانی در زندان سپیدار اهواز

اخیرا یک سازمان حقوق بشری گزارشی از وضعیت بند زنان در زندان سپیدار اهواز را منتشر کرده که بسیار نگران کننده و تکان دهنده است. در این گزارش آمده است : “زنان زندانی در زندان سپیدار فشارهای زیادی را تحمل می‌کنند. این زنان در محیطی بسته، بدون امکانات ضروری، در هوای گرم و آلوده محبوس هستند.  بسیاری از این زندانیان بیماری هایی دارند که نیازمند رسیدگی های پزشکی و درمانی است، اما از حداقلهای دارویی نیز محروم هستند و بهداری زندان از اعزام آنها به بیمارستان جلوگیری میکند. از سوی دیگر وضعیت زنان زندانی سیاسی، باز هم سخت تر است. آنها بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در کنار سایر زندانیان با جرایم عادی و جرایم خطرناک نگهداری می شوند. رئیس زندان مردی به نام «ظاهری» و رئیس بند زنان زنی به نام «خانم میرزا» است. حفاظت اطلاعات زندان زنان هم یک زن با فامیلی «نادری» است. گزارشهای دریافتی از منابع مطلع حاکی است که میزان گوشت در غذای زندانیان بسیار کم است، به طوری که گوشت داخل غذا اصلا قابل توزیع و تقسیم بین زندانیان نیست. از جمله برای وعده غذایی شام عموما سوپ (بدون گوشت) یا سیب زمینی آب پز و تخم مرغ، آش و عدسی به زندانیان داده می شود. وضعیت بهداشتی در بند زنان در زندان سپیدار اسفناک است. برای مثال زنان زندانی از داشتن آب گرم برای استحمام محروم هستند. آبگرمکن ها همیشه خراب هستند و تعمیر هم نمی شوند.  اصل تفکیک جرائم در زندان زنان رعایت نمی شود و زندانیان سیاسی زن در کنار سایر زنان زندانی متهم به جرایمی همچون قتل، مواد مخدر و سرقت نگهداری می شوند. در بهداری زندان زنان، فرد بی رحم و سنگدلی تحت عنوان «پزشک» حضور دارد که وی را «خانم حیدری» صدا می زنند و حدود ۴۵ سال سن دارد. این فرد که ظاهرا پزشک است هیچ توجهی به وضعیت زندانیان بیمار ندارد و از دادن دارو به آنان امتناع می کند. وی همچنین مانع اعزام زنان بیمار به بیمارستانهای خارج از زندان می گردد و آنها را تحت عنوان اینکه «تو امنیتی هستی و نمی توانی از زندان بیرون بروی و باید همین جا بمانی»، از رسیدگیهای پزشکی ضروری محروم نگاه داشته است.

در فروشگاه زندان اجناس با پایین ترین کیفیت ولی با قیمت چند برابر بیرون، به زندانیان عرضه می گردد. فروشگاه زندان، محلی برای غارت و چپاول و خالی کردن جیب زندانیان محرومی است که مبلغ ناچیزی پول توسط خانواده‌هایشان دریافت می‌کنند.

سال گذشته با شیوع بیماری کرونا تعداد زیادی از زندانیان زندان سپیدار به این بیماری مبتلا شده و وضعیت زنان زندانی وخیم بود. با این حال هیچگونه رسیدگی و توجهی از طرف عوامل زندان صورت نگرفت. زينب عفراوی، مريم حمادی، فاطمه تونيت زاده، زويده عفراوی، قيسيه عفراوی، مريم زبيدى، معصومه سعیداوی، سكينه سگور، الهه درویشی و نجات انور حمیدی زندانیان سیاسی محبوس در این زندان هستند.

این زندانیان پس از بازداشت مورد بازجویی و شکنجه قرار گرفته اند. برخی از آنان حین بازداشت باردار بوده و در همین وضعیت تحت شکنجه و بازجویی قرار گرفتند.

یکی از این زنان زندانی به نام الهه درویشی که در سن ۱۸ سالگی بازداشت شده بود، فرزندش را در زندان بدنیا آورد. همچنین سکینه صگور پس از شکنجه های وحشیانه در اداره اطلاعات با جسمی خونین، در حالی که دستبند به دست و زنجیر به پا داشت، جهت وضع حمل به بیمارستان منتقل و فرزندش در چنین شرایطی متولد شد. مکیه نیسی از دیگر زندانیان سیاسی این زندان بود که در ۲۴ آذر ۱۳۹۹، به‌علت بیماری به بند قرنطینه زندان منتقل شد اما به‌دلیل عدم توجه مسئولان زندان به مداوای او و رسیدگی درمانی، درگذشت. قبلا نیز سپیده قلیان از وضعیت فاجعه بار این زندان پرده  برداشت و صدای اعتراض زندانیان سپیدار را نمایندگی کرد.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری خرمشهر و کوت عبدالله

 روز ۱۶ آذر کارگران شهرداری کوت عبدالله در اعتراض به خلف وعده ها و تعویق پرداخت دستمزدهایشان دست به اعتصاب زدند. این کارگران حقوق سه ماه شهریور، مهر و آبان خود را طلب دارند. بعلاوه مزد  سه ماه خرداد، تیر و مرداد آنها به صورت علی‌الحساب به آنان پرداخت شده است.  کارگران شهرداری خرمشهر نیز در نهم آذر ماه در اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق خود  و اضافه کاری ها و حق بیمه خود مقابل ساختمان فرمانداری ویژه این شهر تجمع کردند. سطح نازل حقوقها، تعویق پرداخت دستمزدها، نداشتن امنیت شغلی و قراردادهای پیمانی از جمله موضوعات اعتراضات کارگران شهرداری در سطح سراسری است.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی در اهواز

روز دوشنبه ۱۵ آذر جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی با خواست همسان سازی حقوقها و پیگیری سایر مطالبات خود در مقابل اداره کل سازمان تامین اجتماعی استان خوزستان واقع در اهواز تجمع کردند. همسان سازی حقوقها و افزایش سطح آن به بالای خط فقر ۱۲ میلیونی و درمان رایگان دو خواست مهم بازنشستگان است.

ادامه اعتراضات کارگران فصلی در نیشکر هفت تپه

 تجمعات اعتراضی کارگران فصلی نیشکر هفت تپه برای روشن شدن وضعیت قراردادهایشان ادامه دارد. دائمی شدن قراردادهای کارگران فصلی مطالبه همه کارگران نیشکر هفت تپه است و در تجمعات اعتراضی خود بارها بر آن تاکید کرده اند.

تجمعات اعتراضی کارگران فولاد اهواز

– روز یکشنبه ۷ آذرماه جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد اهواز برای پیگیری مطالباتشان مقابل ساختمان این صندوق تجمع کردند. کارگران فولاد برای روز ۲۱ آذر ماه به تجمع سراسری در تمام شهر  فراخوان داده اند. بازنشستگان فولاد  خواستار اجرای همسان سازی حقوقها و پایان دادن به اختلاسها و دزدی ها و درمان رایگان هستند.

 کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری، واحد خوزستان

۱۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۰ دسامبر ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

نامه فعالان کارگری به اتحادیه‌ها در جهان: خواستار آزادی کارگران زندانی درایران شوید

گروهی از فعالان کارگری خارج از ایران در نامه سرگشاده ای به اتحادیه ها و …