برنامه اتمی ایران؛ اتحادیه اروپا: تحولات جدید دستیابی به راه دیپلماتیک را دشوار کرده

هیات نمایندگی اتحادیه اروپا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به گزارش جدید مدیرکل این نهاد درباره وضعیت کنونی برنامه اتمی ایران و نحوه همکاری این کشور با بازرسان آژانس از وضعیت جاری ابراز نگرانی کرده است.بیانیه نمایندگی اتحادیه اروپا گفته است که تحولات جدید در پرونده اتمی جمهوری اسلامی ایران «دستیابی به راه دیپلماتیک را به طور فزاینده‌ای دشوار کرده است».

یانیه می‌گوید «ایران به شدت از تعهدات خود در برجام خارج شده است، به ویژه در رابطه با گسترش ظرفیت غنی‌سازی هسته‌ای و تولید اورانیوم با غنای بالا» و گفته «اقدامات ایران، هیچ توجیه غیرنظامی معتبری در برنامه هسته‌ای اعلام شده این کشور ندارد».

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌الملی انرژی اتمی از دیروز در مقر آژانس در وین آغاز شده و موضوع فعالیت هسته‌ای ایرانی در دستور کار آن قرار دارد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، دیروز در سخنرانی در شورای حکام گفت کار با ایران پیشرفت‌هایی داشته اما همچنان از میزان مورد انتظار وی کمتر است.

آقای گروسی گفته بود که مسائل مربوط به پیدا شدن اورانیوم در سه مرکز از پیش اعلام نشده ایران به آژانس همچنان حل و فصل نشده و خواستار تسریع در همکاری ایران با بارزسان آژانس شد.

او در جریان کنفرانس خبری خود اعلام کرد که ایران درباره آثار غنی سازی حدودا ۸۳ درصدی و مسائل مربوط به یکی از مراکز اعلام نشده خود در آباده استان فارس به سئوالات آژانس پاسخ داده که می تواند صحیح باشد اما آژانس در حال ارزیابی و راستی آزمایی آنهاست.آقای گروسی گزارش رسانه‌های دولتی ایران مبنی بر بسته شدن موضوع یا پایان یافتن سئوالات بازرسان درباره مرکز آباده را رد کرده است.

مدیرکل آژانس همچنین نصب دوربین نظارتی در تاسیسات غنی سازی نظنز و فردو را تایید کرد اما گفت آژانس با میزان فعلی نظارت بر برنامه اتمی ایران، قادر به ارزیابی دقیق ابعاد آن نیست.مدیرکل آژانس در جدیدترین گزارش خود گفته «ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در سه ماه گذشته بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته است».

نشست شورای حکام تا روز جمعه هفته جاری ادامه دارد. قدرت‌های جهانی هنوز درباره واکنش احتمالی خود به گزارش جدید مدیرکل درباره وضعیت برنامه اتمی ایران، تصمیمی اعلام نکرده‌اند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

وفا احمدپور و دانیال مقدم، دو خواننده رپ، بازداشت شدند

وفا احمدپور و دانیال مقدم، دو خواننده رپ، بازداشت شدند.بر اساس گزارش‌های دریافت شده از …