برنامه عملیات نظامی اتحادیه اروپا برای حفاظت از کشتیرانی در دریای سرخ. تاکید حوثی ها به ادامه حملات

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از راه‌اندازی برنامه عملیات نظامی علیه حوثی‌ها تا ۱۷ فوریه خبر داد. در این برنامه هفت کشور اروپایی با در اختیار قرار دادن هواپیماها و کشتی‌های جنگی خود شرکت می‌کنند. 

بلژیک تعهد داده است که ناوچه جنگی بفرستد و احتمال داده می‌شود که آلمان نیز همین اقدام را انجام دهد. حملات به کشتی‌های تجاری با شروع جنگ اسرائیل و حماس در اکتبر گذشته آغاز شد و رو به شدت گذاشت.

جوزپ بورل در ماه اکتبر گفته بود که اتحادیه اروپا در هیچ اقدام نظامی شرکت نخواهد کرد. او قبل از نشست وزرای دفاع کشورهای اتحادیه اروپا در بروکسل نیز تاکید کرد که هدف برنامه نظامی اتحادیه اروپا نه شرکت در اقدامات نظامی علیه حوثی‌ها که حفاظت از کشتی‌ها و رهگیری حملات است.  

قرار است وزیران دفاع اتحادیه اروپا در پایان نشست خود در روز چهارشنبه تصمیم بگیرند که کدام کشور چه نقشی در این برنامه نظامی ایفا می‌کند و کدام کشور رهبری نیروی دریایی را برعهده خواهد گرفت. فرانسه، یونان و ایتالیا برای این نقش اعلام آمادگی کرده‌اند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به افزایش قیمت‌ها، طولانی شدن مسیر کشتی‌ها و مشکلاتی که حوثی‌ها برای تجارت جهانی ایجاد کرده‌اند، گفت: «شرکت‌های اروپایی خواستار اقدام اتحادیه برای حفاظت از کسب و کار خود شده‌اند و بنابراین، طبیعی است که ما برای آن تلاش کنیم.» 

*دولت آلمان اعلام کرده که قصد دارد در برنامه نظامی اتحادیه اروپا برای حفاظت از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ شرکت کند.به گزارش رسانه‌های ‌آلمان وزارت دفاع این کشور در حال آماده شدن برای مشارکت فوری در عملیات نظامی برنامه‌ریزی شده اتحادیه اروپا علیه حوثی‌ها به منظور ایمن سازی تردد کشتی‌های تجاری در دریای سرخ است.به گفته یک مقام وزارت دفاع آلمان حداکثر تا ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن) در مورد این ماموریت تصمیم‌گیری می‌شود. سیمتیه مولر در حاشیه نشست غیررسمی وزرای دفاع اتحادیه اروپا در بروکسل گفت که احتمال می‌دهد بلافاصله پس از این نشست شرکت آلمان در عملیات نظامی علیه حوثی‌ها در پارلمان این کشور به بحث گذاشته شود.عملیات نظامی اتحادیه اروپا شامل استقرار کشتی‌های جنگی و سیستم‌های هشدار سریع هوابرد برای حفاظت از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ است.دویچه وله

*حمل و نقل تجاری در دریای سرخ ۳۰ درصد کاهش یافته است

جهاد آزور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول روز چهارشنبه اعلام کرد که حمل و نقل تجاری از طریق دریای سرخ با ادامه حملات شورشیان حوثی در سال جاری تقریباً ۳۰ درصد کاهش یافته است.

پلتفرم PortWatch صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که حجم کل ترانزیت و نه تنها کشتی‌های باری، از طریق کانال سوئز که دریای سرخ را به دریای مدیترانه متصل می‌کند، از ابتدای سال جاری تا ۱۶ ژانویه، ۳۷ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است.

به گفته اتاق کشتیرانی بین‌المللی، حملات حوثی‌ها باعث شده است که برخی از شرکت‌های کشتیرانی برای اجتناب از مسیر دریای سرخ که حدود ۱۲ درصد تجارت جهانی از آنجا عبور می‌کند، جنوب آفریقا را دور بزنند.

آزور در یک نشست مجازی به خبرنگاران گفت: «سطح عدم اطمینان بسیار بالا است و این تحولات میزان تغییرات در الگوهای تجارت را هم از نظر حجم و هم از نظر پایداری تعیین خواهد کرد».

آمریکا رهبری ائتلافی برای حفاظت از کشتیرانی در دریای سرخ را بر عهده دارد. اما این مسیر ویژه برای تجارت اروپا حیاتی است. هفته گذشته کمیسر تجارت اتحادیه اروپا گفت که ترافیک دریایی از مسیر دریای سرخ به دلیل حملات شورشیان ظرف یک ماه ۲۲ درصد کاهش یافته است.

اتحادیه اروپا برای کمک به حفاظت از کشتیرانی بین‌المللی در حال تلاش برای راه اندازی یک ماموریت دریایی در دریای سرخ است و قصد دارد در نشست وزرای خارجه خود در ۱۹ فوریه آن را نهایی کند. دویچه وله

***************

*حوثی‌ها روز چهارشنبه، ۱۱ بهمن، اعلام کردند که به حملات خود به ناوهای جنگی آمریکا و بریتانیا در دریای سرخ ادامه خواهند داد.به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی نظامی این گروه با انتشار بیانیه‌ای، این تصمیم حوثی‌ها را «دفاع از خود» نامید و گفت تمامی کشتی‌های جنگی آمریکایی و انگلیسی که در «تجاوز» به کشورش شرکت می‌کنند، هدف حمله خواهند بود.حملات پهپادی و موشکی حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ در ماه‌های اخیر به تجارت جهانی ضربه زده و، به نوشته رویترز، این بیانیه جدید حوثی‌ها به نگرانی‌ها از اختلالات طولانی‌مدت در اقتصاد جهانی دامن می‌زند.

اینرا هم بخوانید

قطعنامه پایانی تجمع کشوری فرهنگیان ١٣اردیبهشت ١٤٠٣

درود بر مردم شریف ایران مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی حق تشکیل تجمعات آزاد، بدون …