بلینکن،فرصت برای احیای برجام رو به اتمام است

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه هشتم مهر بار دیگر هشدار داد که فرصت برای احیای توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام رو به اتمام است.

آنتونی بلینکن در شهر پیتسبورگ در ایالت پنسیلوانیا و در حاشیه مذاکرات تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا، با اشاره به برگزاری شش دور مذاکرات احیای برجام در وین٬ پایتخت اتریش گفت، آنها (ایرانی‌ها) حدود سه ماه از مذاکرات دور بوده‌اند. آنها یک انتخابات داشتند و یک دولت جدیدی تشکیل شد، اما هنوز به مذاکرات بازنگشته‌اند.

وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد: «توپ در زمین ایران است اما نه برای مدت طولانی.»

آنتونی بلینکن بار دیگر تاکید کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، مایل است واشینگتن به به برجام بازگردد، اما منوط به این‌که تهران نیز «به صورت کامل» آن را اجرا کند.

آنتونی بلینکن در ادامه اظهارات خود گفت، مشکلی که اکنون ما با آن مواجه هستیم یا در آینده با آن روبه رو می‌شویم، این است که ایران با نقض برجام در حال به کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته‌‌تری است و دخایر اورانیوم غنی‌شده ۲۰ یا حتی ۶۰ درصدی را افزایش داده است.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد که با توجه به پیشرفتی که ایران (در برنامه هسته‌ای) کرده است بازگشت صرف به مفاد و چارچوب‌های تعیین شده در برجام دیگر مزایای در نظر گرفته شده در آن توافق را نخواهد داشت.

آنتونی بلینکن در ادامه هشدار داده است، یک فرصت محدود وجود دارد و این فرصت دارد کوتاه و کوتاه‌تر می‌شود.

او در ادامه گفته است، ما با تمامی دیگر کشورهای حاضر در این توافق از جمله چین، در این خصوص گفت‌وگو کرده‌ایم. به نظرم فهم مشترکی در بین (سه کشور) اروپایی‌، روسیه و چین وجود دارد که امکان و شرایط بازگشت به برجام طبق مفاد آن، نامحدود نیست.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

۳۶ زن زندانی خواهان برگزاری علنی دادگاه نرگس محمدی شدند

سی و شش نفر از زنان زندانی سیاسی- عقیدتی زندان اوین در خواست کرده اند …