بلینکن: آمریکا برای دیدار با ایران امتیاز نمی‌دهد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲۰ اسفندماه گفته است، ایالات متحده برای بازگشت ایران به میز مذاکره در خصوص توافق هسته‌ای موسوم به برجام به این کشور امتیازی نمی‌دهد.

آنتونی بلینکن با حضور درکمیته امور خارجی مجلس نمایندگان به پرسش‌های نمایندگان در خصوص سیاست خارجی ایالات متحده پاسخ داد.

وزیر امور خارجه آمریکا در این نشست تصریح کرد که دولت بایدن قبل از لغو تحریم‌های ایران با متحدان و شرکای خود در خاورمیانه و همچنین اعضای کنگره مشورت خواهد کرد.

آنتونی بلینکن با اشاره به این که دولت بایدن مصمم است در تمام مراحل پرونده هسته‌ای ایران مشورت كند، گفت، تاکنون هیچ تحرکی روی نداده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش برد شرمن، عضو دموکرات این کمیته در خصوص امتیازدهی به تهران برای ملاقات با طرف ایرانی گفت اطمینان می‌دهد که آمریکا امتیازی برای دستیابی به یک دیدار با ایرانی‌ها نخواهد داد.

مقام‌های دولت جو بایدن از زمان روی کار آمدن این دولت در تقریبا ۵۰ روز گذشته ضمن ابراز تمایل آمریکا برای بازگشت به برجام، بارها گفته‌اند که ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام بازگردد تا تحریم‌های این کشور علیه تهران لغو شود، ولی جمهوری اسلامی می‌گوید که ابتدا آمریکا باید تحریم‌ها را لغو کند تا ایران تعهداتش را اجرا کند.

دولت جو بایدن پیش از این به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای حضور در نشستی با نمایندگان ایران اعلام آمادگی کرده بود. اما ایران رسما اعلام کرد که در این اجلاس شرکت نمی‌کند، مگر این‌که ابتدا آمریکا تضمین دهد که بعد از اجلاس، بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را لغو می‌کند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه گفت که ایران «هم برای (اقدامات) کلی در برابر (اقدامات) کلی آماده است؛ هم برای تعهد در برابر تعهد، و هم برای بخشی از تعهد در برابر بخشی از تعهد، و این آمریکا است که می‌تواند مسیر درست را انتخاب کند».

اهمیت برجام

در ادامه این نشست آنتونی بلینکن در پاسخ به این پرسش ایلهان عمر که وقتی آمریکا در توافق نیست چطور از ایران توقع دارد که به تعهداتش پایبند باشد؟، گفت، راه دیپلماسی باز است . نمی‌توانید همین‌طوری برگردید. ایرانی‌ها در این مدت از تعهداتشان فاصله گرفته‌اند.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه تصریح کرد، موضوعات چالش برانگیزی وجود دارد که باید درباره آن حرف زد. برای همین هم وقتی اروپایی‌ها گفتن صحبت کنیم ما از آن استقبال کردیم ولی ایران قبول نکرده و حال توپ در زمین آنها است.

آنتونی بلینکن همچنین تاکید کرد، ما علاقه مندیم ایران را به داخل جعبه (محدودیت‌های) هسته‌ای بازگردانیم.

او اضافه کرد، به موضوع این‌گونه فکر کنید، ما با یک رشته گسترده از اقدامات ایران مساله اساسی داریم که شامل حمایت از تروریسم، برنامه موشک بالستیک که به طور فزاینده‌ای خطرناک است ، اقدامات بی‌ثبات کننده در سراسر منطقه می‌شوند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت، یک ایران با سلاح اتمی یا با ظرفیت در آستانه گریز (هسته‌ای)، در این موارد که گفتم با مصونیتی که برای خود قائل خواهد بود، خارج از کنترل‌تر دست به اقدام خواهد زد.

آنتونی بلینکن در ادامه بار دیگر گفت، توافق هسته‌ای موسوم به برجام تا پیش از خروج آمریکا از این توافق اهداف خود را محقق کرده بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا با خروج از برجام در اردیبهشت ۹۷ ٬ در چارچوب راهبرد «فشار حداکثری»، تحریم‌های گسترده و شدیدی علیه ایران وضع کرد.

ایران نیز در واکنش به این اقدام آمریکا عدول از تعهدات هسته‌ای خود را از سال ۱۳۹۸ آغاز کرد و در ماه‌های اخیر عدول از تعهدات خود در چارچوب توافق برجام را تشدید کرده است.

آزادی پول‌های ایران

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت که گزارش‌ها درباره آزادسازی پول‌های ایران در کشورهای مختلف «صحیح نیست.»

آنتونی بلینکن تاکید کرد، تا زمانی‌ که ایران به اجرای تعهدات خود در برجام بازنگردد، هیچ یک از تحریم‌های علیه این کشور کاهش نخواهد یافت.

پیش از این اعلام شده بود که پس از اعلام موافقت اصولی دولت آمریکا، از مجموع هفت میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در کره‌ جنوبی، عملیات اجرایی آزادسازی یک میلیارد دلار آن شروع شده و قرار است این پول در قالب واردات دارو و غذا از طریق کانال مالی سوئيس، به ایران پرداخت شود.

یک روز بعد اما سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت هنوز اقدام عملی از سوی دولت کره‌ جنوبی مشاهده نشده است.

حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، نیز که از آزادسازی دو میلیارد دلار منابع ارزی ایران در عراق و عمان خبر داده بود، به روزنامه همشهری موضوع «پیچیده» شده است.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

اسرائیل دستور تخلیه «حدود ۱۰۰ هزار» فلسطینی از شرق رفح را داد. حمله به رفح قریب‌ الوقوع است

*خبرگزاری‌ها می‌نویسند که این تصمیم نشان می‌دهد که «تهاجم زمینی اسرائیل به رفح قریب‌الوقوع است.» …