به دنبال حمایت آمریکا، نتانیاهو از ادامه یافتن حملات اسرائیل در سوریه خبر داد

Radio France

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه یازدهم فوریه، اعلام کرد که نیروی هوایی ارتش این کشور “ضربه محکمی” به ایران و نیروهای رژیم سوریه وارد کرده است. این اظهارات نتانیاهو یک روز پس از انجام یک سری حمله ارتش اسرائیل علیه مواضع ایرانی و سوری در سوریه بیان می‌شود.

بر اساس بیانیه‌ای که از سوی دفتر نخست وزیری اسرائیل منتشر شده، نتانیاهو در جلسه هفتگی کابینه اسرائیل گفته است: “ما روز شنبه یک ضربه محکم به نیروهای ایرانی و سوری وارد کردیم. ما به حملات علیه همه کسانی که سعی دارند به ما حمله کنند، ادامه می‌دهیم.” نخست وزیر اسرائیل تأکید کرده که “این سیاست ماست و سیاست ما باقی خواهد ماند.”

علاوه بر نتانیاهو، Yoav Galant رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش اسرائیل و عضو کابینه امنیتی این کشور گفته است: “ما فقط حرف نمی‌زنیم، بلکه عمل می‌کنیم.” وی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: “من فکر می‌کنم که سوری‌ها اکنون فهمیده‌اند که پذیرش ایرانی‌ها روی خاک کشورشان به ضررشان است.”

همچنین دیده‌بان حقوق بشر سوری روز یکشنبه اعلام کرد که در حملات هوایی روز شنبه اسرائیل، شش سرباز سوری یا نیروی های متحد بشار اسد کشته شدند.

اسرائیل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل نیز گفته که “آنها و ما می‌دانیم که چه چیزهایی مورد حمله قرار گرفته و باید زمان بگذرد تا این موضوع برای آنها هضم شود، بفهمند و از خود بپرسند که چگونه اسرائیل این مراکز را شناسایی کرده است.” وی گفت که مراکزی که از سوی اسرائیل مورد حمله قرار گرفته بود، مراکز مخفی بوده و اسرائیل با توان اطلاعاتی خود بر آنچه که در سوریه می‌گذرد اشراف دارد و اسرائیل این موضوع را “دیروز ثابت کرد.”

پس از حملات اسرائیل در سوریه، روسیه نسبت به هرگونه ایجاد خطر جانی برای نیروهای خود در سوریه هشدار داد، اما نتانیاهو که به تازگی به مسکو سفر کرده، روز شنبه بار دیگر با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تلفنی گفت‌وگو کرد.

در حالی که روسیه از این حملات ابراز نگرانی کرده، اما آمریکا شدیدا حمایت خود را از اسرائیل اعلام کرده است. هدر ناورت، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا، گفت که این کشور به جلوگیری از “فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران در منطقه، تا پایان یافتن این سیاست ایران که صلح را تهدید می کند”، ادامه خواهد داد.

بر اساس اعلام ارتش اسرائیل، یک هواپیمای بدون سرنشین ایرانی که روز شنبه وارد حریم هوایی اسرائیل شده بود، از سوی ارتش این کشور منهدم شد. در واکنش به این اقدام، نیروی هوایی ارتش اسرائیل در عملیاتی، یک سری حمله علیه مواضع ایرانی و سوری انجام داد.

در این عملیات، یکی از هواپیماهای جنگنده F-16 اسرائیل از سوی رژیم سوریه سرنگون شد. خلبان‌های این هواپیما، یکی شدیدا و دیگری به صورت سطحی، زخمی شدند. اسرائیل تأیید نکرده که این هواپیما توسط موشک‌های دشمن خود ساقط شده است. با این حال این اولین حادثه از نوع برای ارتش اسرائیل از 1982 تاکنون، یعنی زمان جنگ با لبنان است.

اسرائیل که در همسایگی سوریه قرار دارد، از آغاز جنگ داخلی چندجانبه سوریه در سال 2011، سعی در درگیر نشدن در این جنگ داشته، اما هرازگاهی برای مقابله با “انتقال سلاح” برای حزب‌الله لبنان در سوریه، مواضعی را در این کشور بمباران کرده است.

اخیرا نیز که به نظر می‌رسد جنگ با داعش در سوریه به پایان رسیده است، اسرائیل بارها نسبت به حضور ایران در سوریه ابراز نگرانی کرده است. اسرائیل بیم آن دارد که ایران با ایجاد یک گذرگاهی در عراق و سوریه، زمینه انتقال زمینی سلاح از ایران به لبنان را فراهم کند.

اینرا هم بخوانید

اتحادیۀ اروپا: پرداخت یک میلیارد یورو به رژیم لبنان برای جلوگیری از مهاجرت به اروپا

کمیسیون اروپا اعلام کرد که برای حمایت از ثبات اجتماعی و اقتصادی لبنان، یک میلیارد …