به کمک زلزله زدگان خوی بشتابیم!

در اثر زلزله اى با قدرت ۵ و ۹ دهم ريشتر در شب شنبه ٨ بهمن ماه در شهرستان خوى در آذربايجانغربى، بیش از ١٣٠٠ نفر مصدوم شده و ۳ نفر جانشان را از دست دادند. بیش از ۳۰۰۰ واحد مسکونی در شهرستان خوی و روستاهای آن ۲۰ تا ۸۰ درصد آسیب دیده است. رسانه های حکومتی گفته اند که این زلزله۲۶۱ هزار و ۳۸۷ نفر، شامل ۷۷ هزار و ۹۲۰ خانواده را تحث تاثیر قرار داده است. اگر حتی همین آمار درست باشد نشان میدهد که فاجعه بزرگی اتفاق افتاده است و جمعیت زیادی از مردم با مصیبت بزرگی آنهم در هوای سرد این منطقه مواجه شده اند. فاجعه ای که تماما و مستقیما به حکومت مربوط میشود.

اولین اقدام حکومت گسیل اوباش سرکوب سپاه و بسیج به منطقه زلزله زده و امنیتی کردن منطقه بود تا از کمک رسانی مردمی به مناطق زلزله زده جلوگیری کند. توجیه حکومت «تامین امنیت مردم» است اما همه میدانند که موثرترین و سریع ترین کمک به آسیب دیدگان و نجات مردم از زیر آوار همین کمک های مستقیم مردمی است. در مقابل این رفتار ضد انسانی، زلزله زدگان بلافاصله دست به اعتراض زدند و در مقابل هلال احمر و فرمانداری تجمع کردند و خواهان تامین فوری چادر و امکانات گرمایشی و سایر نیازهای خود شدند. جنایتکاران حاکم به جای رسیدگی به معضلات مردم سرکوبگران خود را با ماشین آب پاش به جان مردم انداختند. اما تجمعات اعتراضی زلزله زدگان دیروز و امروز نیز ادامه یافته است. دو روز پس از وقوع زلزله وزارت کشور اعلام کرد عملیات آواربرداری تمام شده است اما ظرف ۲۴ ساعت بعد از آن ٢٠٠ مجروح دیگر به تعداد مصدومان اضافه شده است. این مصدومان اکثرا مردم روستاها هستند که طبق گفته هایشان تا به امروز خبری از امداد رسانیحکومت در این روستاها نبوده است.

هزاران نفر از زلزله زدگان همچنان از ساده ترین امکانات زیستی مانند چادر و فرش و تخت و وسایل گرمایشی و غذا و درمان محروم هستند. کمک های حکومتی ناچیز و شرم آور حکومت نیز به شیوه ای تحقیرآمیز در میان تعداد کمی از مردم توزیع شده است. روز ۹ بهمن حکومت اعلام کرد که

اجازه ورود کمک های مردمی به زلزله زدگان را نخواهد داد وهمه کمک ها باید به مکانها و مراجع تعیین شده توسط حکومت تحویل داده شود. مردم اعتمادی به حکومت ندارند و حکومت عملا نه خود کمک موثری به زلزله زدگان کرده است و نه به مردم اجازه کمک رسانی داده است. هلال احمر حکومت نیز اعلام کرد که به شرطی به آسیب دیدگان چادر می دهد که به ٢١ مکان تعیین شده برای اسکان اضطراری بروند. اما با مخالفت مردم که خواهان برپایی چادر در اطراف محل خانه های تخریب شده خودهستند مجبور به عقب نشینی شدند.

زلزله خوی یکبار دیگر ماهیت ضد انسانی و جنایتکارانه حکومت را عیان کرد. تنها دلیل تخریب خانه ها در مقابل زلزله ۵ و ۹ دهم ریشتر فقر مردم و ناتوانی آنها از داشتن یک مسکن با حداقل استانداردها است. فقر و محرومیتی که ناشی از نظام چپاول اسلامی است. جلوگیری از کمک رسانی مستقیم مردم منطقه به زلزله زدگان، عدم تامین نیازهای فوری زلزله زدگان، سرکوب مردم معترض و رفتار تحقیرآمیز حکومت در کمک رسانی شرم آور آن و عدم پرداخت غرامت لازم برای بازسازی زندگی مردم گوشه دیگری از ماهیت حکومتی است که تماما از مردم بیگانه است و کل امکانات جامعه را صرف بقای خود و علیه مردم میکند.

تجربه زلزله بم، ورزقان و سر پل ذهاب نیز نشان داد که حکومت با زبان خوش حاضر به تامین زندگی زلزله زدگان و جبران خسارات آنها نیست. اگر حکومت از هر نظر عامل بحرانی است که نصیب زلزله زدگان شده است ما نیز باید زلزله را به بحرانی دیگر برای حکومت تبدیل کنیم. در دل انقلابی که همچنان جریان دارد میتوانیم و باید در سراسر کشور با صدای بلند اعلام کنیم که در کنار مردم خوی ایستاده ایم و از آنها حمایت میکنیم. باید اعلام کنیم که حکومت عامل مستقیم فاجعه ای است که به سر مردم خوی آمده است. اعلام کنیم که اوباش سرکوبگر حکومت باید فورا از منطقه خارج شوند، حکومت باید نیازهای فوری زلزله زدگان را تامین کنند، آنها را در ساختمان های مناسب اسکان دهد، بهترین امکانات درمانی را به معالجه مصدومین اختصاص بدهد و رسما و علنا اعلام کند که مسئولیت بازسازی خانه های کلیه زلزله زدگان را بعهده خواهد گرفت.

مردم خوی را فرامیخوانیم که برای مقابله با این وضعیت توزیع کمک ها را خود سازمان بدهند، اطلاع رسانی کنند، همبستگی خود را تقویت کنند، خواست های خود را با صدای بلند اعلام کنند و مردم آذربایجان و سراسر کشور را به کمک فرابخوانند. حزب کمونیست کارگری مردم سراسر کشور را به اعلام همبستگی و رساندن کمک به صدها هزار مردم مصیبت دیده خوی فرامیخواند.

کمیته آذربایجان حزب کمونیست کارگری ایران

۱۱ بهمن ۱۴۰۱، ۳۱ ژانویه ۲۰۲۳

اینرا هم بخوانید

ادعای دولت رئیسی: تاکنون ۲.۵ میلیون “فرصت شغلی” ایجاد کرده ایم!

*محمد چکشیان، معاون وزیر کار رژیم اخیرا درباره افزایش آمار اشتغال در کشور مدعی شده …