بودجه دانشگاه فرهنگیان یک سوم پولی است که خاوری از کشور برد

ایلنا،حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان گفته است: بودجه دانشگاه فرهنگیان یک سوم پولی است که خاوری از کشور برد/ نمی‌توان با این پول‌ها، معلم فاخر تربیت کرد/ باید از برج‌ها کم و خرج‌ هزینه‌های ضروری کرد.

وی با انتقاد از وضعیت بودجه‌ای این دانشگاه گفت: همه امکانات را به دانشگاه‌هایی از جمله صنعت شریف می‌دهند که تعداد قابل ملاحظه‌ای از دانشجویانشان به آن طرف آب مهاجرت می‌کنند، در حالی که ما معلمی را برای خدمت در داخل کشور به مدت ۳۵ سال و برای ۸ دولت تربیت می‌کنیم.

۲۹ هزار دانشجو در ۹۸ پردیس کشور داشتیم که ۴۱ هزار نفر دیگر هم جذب کردیم که در مجموع ۷۰ هزار دانشجو شدند، ضمن اینکه کل بودجه ما یک هزار و ۲۱۹ میلیارد است، یعنی یک سوم اختلاس خاوری و پولی که از کشور برده است.

بودجه دانشگاه فرهنگیان اصلا مناسب تربیت معلم فاخر نیست و بسیار حداقلی دیده شده است. من بعد از آمدنم به این دانشگاه ۴۱ هزار دانشجوی جدید را جذب کردم، آن هم نه از سر سیری بلکه به خاطر نیاز ملی. در حال حاضر ۱۲۳ هزار معلم کم داریم و من توانستم ۴۱ هزار نفر را تضمین کنم. علاوه بر این بنا داریم، برای سال آینده ۳۰ هزار نفر دیگر را جذب کنیم، اما کسی نمی‌داند که آیا پولی برای این ظرفیت‌ها پیش‌بینی شده است یا نه؟

ما بدهکار هستیم و حق‌التدریس و حق مصاحبه‌های سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ را هنوز نداده‌ایم،  پول‌هایی که ما می‌گیریم فقط برای پر کردن چاله چوله‌های این سال‌هاست.من تلاش می‌کنم تا ۱۰۷ میلیارد تومان را برای جبران کمبود‌های این سه سال بگیرم، تازه همین مقدار پول هم با منت به من می‌دهند که البته هنوز هم تخصیص داده نشده و این پول را از آموزش و پرورش طلب داریم. من باید این ۱۰۷ میلیارد تومان را بگیرم و به استادان حق‌التدریس پرداخت کنم.

۲۵۰۰ استاد مدعو و ۸۰۰ هیئت علمی در سراسر استان‌ها داریم که تمام حق‌التدریس اینها عقب افتاده است. بعد انتظار دارند تا مهر معلم تحویل‌شان بدهیم، این معلم‌ها باید تربیت شده باشند یا نه؟ باید برای آنها هزینه شده باشد یا نه؟

بودجه سال ۹۸ برای جذب معلم در سال آینده، ما را با تردید روبرو کرده است. در حال حاضر دنبال ردیف هستیم و مقدمات ۳۰ هزار ردیف را چیده‌ایم، اما وقتی من در جذب ۴۱ هزار نفر مانده‌ام چگونه می‌توانم ۳۰ هزار دانشجوی دیگر بگیرم؟ در صورتی که این نیاز مملکت است. اگر ما در چهار، پنج سال آینده پشت سر هم سی هزار نفر معلم جذب کنیم، تازه به کف این نیاز می‌رسیم و می‌توانیم بگوییم که نیاز آموزش و پرورش تا حدی رفع شده است.

 

اینرا هم بخوانید

گلایه های فرشاد مومنی اقتصادد دان حکومتی:” تا کار به فاجعه نکشیده رویه‌ها را تغییر دهید”!

فرشاد مومنی، اقتصاددان حکومتی گفته است:” تا کار به فاجعه نکشیده رویه‌ها را تغییر دهید. …