بیانیه اوجلان و بن بست ناسیونالیسم کرد

“به گزارش رویترز، وکلای اوجالان روز پنجشنبه ۱۷ مرداد با انتشار بیانیه ای اعلام کردند که اوجلان گفته است می تواند ظرف یک هفته به درگیری ها میان حکومت ترکیه و نیروهای مسلح پ ک ک پایان دهد و برای رسیدن به یک راه‌ حل اعلام آمادگی کرده است. طبق بیانیه منتشر شده، اوجالان گفته است، : “که دولت ترکیه باید کارهای لازم را برای رسیدن به راه حل انجام دهد و همچنین کردها به کشوری جداگانه نیاز ندارند.”

این اولین باری نیست که اوجلان چنین بیانیه یا درخواستی را خطاب به مقامات دولت ترکیه  مطرح میکند. اوجلان بارها با نوشتن بیانیه و اعلامیه،  از بر زمین گذاشتن اسلحه توسط نیروهای پ ک ک گرفته تا سر حد عقیم نمودن “حزب کارگران کردستان ترکیه” پیش رفته است. اوجلان دو ماه قبل نیز از زندانیان طرفدارار پ ک ک که در زندان دست به اعتصاب غذا زده بودند تقاضا کرده بود به اعتصاب غذایشان پایان دهند.

مواضع و اظهارات اوجلان در رابطه با پایان دادن به مناقشه و جنگ میان پ ک ک و دولت ترکیه اساسا از آنجا ناشی میشود که یکم اوجلان بعنوان رهبر بلامنازع پ ک ک نظرات و دیدگاههای خود را در کتابی تئوریزه کرده و معتقد است که چیزی به اسم دولت معنی ندارد و “کردها” خواهان دولت مستقل، خودمختار و غیره نیستند و دوم اینکه اوضاع و تحولات سیاسی، نظامی در منطقه به گونه ای دارد رقم می خورد که هیچ آینده ای برای ادامه حضور پ ک ک در ارتفاعات قندیل بر بستر بن بستی که از سوی دول منطقه و ایفای نقش آمریکا به پ ک ک تحمیل شده است قابل تصور نیست.

تا جایی که به تزهای اوجالان برمیگردد او با و بدون روند تحولات سیاسی نظامی در منطقه، معتقد است که “کردها” طرفدار کنفدرالیزم هستند و بر این اساس اوجلان چیزی به اسم دولت – ملت را قبول ندارد. او در کتاب گذار از مدرنیته کاپیتالیستی و کنفدرالیزم دمکراتیک می گوید: “قصد دارد از مرحله دولت – ملت که آن را مدرنیته کاپیتالیستی می داند ، گذار نماید و بعد از آن به مرحله دمکراسی وارد می شود”. اوجلان معتقد است که کردها مانند قوم بنی اسراییل هستند چرا که قوم بنی اسرائیل  هیچگاه حکومتی نداشتند از این رو اوجالان با دولت مخالفت می کند. جریانی بنام کودار که کپی برداری شده مدل ایرانی پ ک ک است نیز بر این مبنا سرهم بندی شده و دیکته شده پ ک ک و اعتقادات اوجلان است و به هیچ وجه خواهان داشتن دولت نیست. به تبع این نظریات  مسایل اقتصادی هم در دیدگاه اوجلان هیچ جایگاهی ندارد.

صدور بیانیه پشت بیانیه از زندان امرالی برای بقول او ترک مخاصمه با دولت ترکیه بر اساس این تزها با سیر تحولات سیاسی در منطقه و با مرحله بن بست پ ک ک کاملا منطبق است.

پیام اوجلان در این بیانیه بنوعی در چهارچوب تسلیم در مقابل شرایطی است که این جریان ناسیونالیست کرد را در آن گرفتار کرده است. اما تمام داستان به اینجا ختم نخواد شد. دولت ترکیه و دولتهای منطقه که پ ک  ک و دیگر احزاب و جریانات ناسیونالیست کرد را به بازی گرفته اند، در مقابل این زانو زدنها از سوی پ ک ک در مقابل دولت ترکیه  به راحتی عبور نخواهند کرد. تا جاییکه به دولت ترکیه برمیگردد این سیاست دولت ترکیه و شرکایش تا عقیم کردن کامل پ ک ک پیش خواهد رفت. دولتهای منطقه نیز از جمهوری اسلامی گرفته تا سوریه و بارزانی، هر یک به فراخور منافع خود تلاش می کنند تا جاییکه می توانند پیامهای مکرر اوجلان و پ ک ک را برای تبدیل کردن این جریان به نیرویی تو سری خور تبدیل کنند. انتهای داستان چندین ساله پ ک ک و ناسیونالیسم کرد چیزی جز این نیست و نخواهد بود.

احزاب و نیروهای ناسیونالیست قومی “اپوزیسیون” کرد حکومت اسلامی مدتهاست که برای برون رفت از بن بست و بحرانی که تاریخا در آن گرفتار شده اند ناچار شده اند بر بستر تحولات سیاسی منطقه خود را به دولتی مرتجع و سرکوبگر آویزان کنند بلکه حداقل در روزهای پایانی بسر رسیدن این تاریخ شانس خود را برای دست یابی به منفعتی حقیرانه به آزمایش بگذارند.

تحولات سیاسی در ترکیه بشدت در حال دگرگونی است. خواست و توقعات مردم متناسب با روند شرایط امروز قابل توضیح و پاسخگویی است. ناسیونالیسم کرد بعد از تجربه حکومت دست ساز در اقلیم کردستان عراق و تکرار این سناریو بشدت با موانع جدی روبرو است. ناسیونالیسم کرد نه تنها در هر چهار بخش کردستان هیچ پاسخ و راه حلی برای مردم تشنه رفاه، آزادی و برابری ندارد. بلکه مانعی در مقابل دستیابی مردم کردستان برای رسیدن به این خواست ها و بسیاری مطالبات انسانی دیگر است. عبدل گلپریان

 ۲۲ مرداد  ۹۸

۱۳  اوت  ۲۰۱۹

ایسکرا ۱۰۰۱

اینرا هم بخوانید

راه حل سقز علیه تهاجم شیمیایی- عبدل گلپریان

روز یکشنبه ۲۰ فروردین دست‌کم شش مدرسه دخترانه در شهر سقز به‌طور هم‌زمان هدف حملات …