بیانیه حزب کمونیست کارگری چپ عراق:انقلاب عراق از جریان صدر با سربلندی عبور کرد و فراتر رفت.

طی سه روز گذشته پس از فراخوان مقتدا صدر و گروههای اسلامی برای تظاهرات ضد آمریکایی در بغداد تحت شعار نه به آمریکا؛ اوضاع بسیار ملتهب بود و تقابل و درگیری هایی بوجود آمد. جمعه گذشته اوضاع در خیابانهای بغداد و دیگر شهرهای عراق، بین تظاهرکنندگان جریان صدر و یارانشان از یک سو و تظاهرکنندگان میدان التحریر و دیگر میادین از سوی دیگر، بشدت متنشنج شد. علاوه بر این درگیری های مرگباری در خیابان (محمد القاسم) و بسیاری از شهرهای مرکزی و جنوبی بین معترضین و نیروهای سرکوبگر بوقوع پیوست. در میدان الحبوبی و شهر ناصریه نیروهای شبه نظامی با گلوله های جنگی دست به کشتار مردم زدند. با این وجود تظاهرات به اصطلاح “میلیونی” صدر بدون هیچگونه تاثیر منفی بر روند سیاسی انقلابی انجام شد و یکبار دیگر خیزش انقلابی قدرت خود را به نمایش گذاشت.

هدف صدر و گروههای اسلامی از به راه انداختن این تظاهرات به شکست کشاندن انقلاب بود. اما تظاهر کنندگان با آگاهی از این توطئه هوشیاری خود را نشان دادند. تظاهرات حامیان صدر با هجوم نیروهای دولتی به چادرهای تحصن کنندگان در بصره و آتش زدن آنها همراه شد. بعد از خروج گروه مقتدا صدر از “التحریر” نیروهای ضد شورش دربزرگراه (محمدالقاسم)، میدان الخلانی، میدان پرواز و میدان التحریر به انقلابیون حمله کرده و چادرهای آنان را به آتش کشیدند. در ناصریه نیروهای شبه نظامی چهار نفر از معترضان را به قتل رسانده ودهها نفر را مجروح ساختند. در بغداد دهها نفر دیگر را با استناد به ماده چهار قانون مبارزه با تروریسم بازداشت نمودند. صدر و یارانش قصد ختم انقلاب مردمی را داشتند اما با واکنش و پاسخ مردم مفتضحانه شکست خوردند. احزاب اسلامی و شبه نظامیان سرکوبگر نه تنها نتوانستند انقلاب را وادار به عقب نشینی کنند، بلکه برعکس این اقدام آنها موجب بالا گرفتن روحیه خشم و قدرت انقلابی مردم شد به شکلی که کنترل همه میادین با قدرت بیشتری از گذشته در دست مردم قرار گرفت و تحصن کنندگان چادرهای خود را بازگرداندند.

اکنون جوانان انقلابی با برپایی یک کمپین با شعارهایی نظیر “این توده متعفن و هر که با اوست را از ریشه میکنیم” و “ای مقتدای آشغال تو رهبر دزدها هستی” در پی بی آبروکردن و رسوا ساختن او هستند. به این ترتیب انقلاب حساب خود را از یکی از با نفوذ ترین نیروهای پوپولیست اسلامی که اکثر آنها ماهیتی عوامفریبانه و فریبکارانه دارند جدا ساخت. امروز انقلاب در میدان التحریر از عوارض و فشار و نفوذ این نیروها خود را خلاص کرده است. این انقلاب امروز با جهت های رادیکال تر و پایه ای تری در حال تعمیق است و روشن ساخته که شخصیتهای ارتجاعی اسلامی که بدنبال انحراف اهداف آن هستند فقط و فقط دشمنان این انقلاب قدرتمند هستند. حوادث روز شنبه و یکشنبه نشان میدهد که انقلاب نه تنها از نفوذ نیروهای ارتجاعی نجات یافته بلکه همزمان همه نقشه های جمهوری اسلامی ونیروهای وابسته به آن در عراق را نقش بر آب کرده است. این یک پیشروی به سوی جامعه مدرن و مدنی و پیشروی به سمت سکولاریسم است که هر روز در شعار ها و پلاکاردها به روشنی ابراز میشود. توده های انقلابی تا جارو کردن کامل همه نیروهای اسلامی و قومی، و سرنگونی همه ستونهای نظام حاکم در منطقه سبز و نفی کامل سیستم دزدسالار و فاسد ؛ به مبارزه ادامه خواهند داد.

مردم انقلابی! زنان و مردان جوان!   

انقلاب ما انقلاب جوانان برای رسیدن به مدنیت ، فرهنگ و انسانیت است. انقلابی توسط زنان و مردان جوان کشور تحت هیچ شرایطی در برابر هیچ نیروی اسلامگرا و سیستم ارتجاعی سر خم نکرده و تسلیم نمیشود. این انقلاب زنان را به جایگاه واقعی خود در جامعه بازگردانده و ارزشهای مدرن و انسانی خود را به نیروهای مرتجع و بیگانه تحمیل خواهد کرد. آن چه که در پیش روی انقلاب قرار دارد حل مسئله قدرت به نفع توده های میلیونی جامعه است. مهم ترین هدف ما به قدرت رسیدن مردم است.

به پیش برای به زیر کشیدن حاکمیت منطقه سبز و استقرار نیروی نشات گرفته از قلب انقلاب! پیروزی از آن توده های انقلابی است. دست در دست هم به سوی یک دولت سکولار!  نه به دولت مذهبی و قومی!

زنده باد سوسیالیسم!

حزب کمونیست کارگری چپ عراق

26 ژانویه 2020

(ترجمه از متن عربی توسط پیمان شجیراتی)

اینرا هم بخوانید

فراخوان معلمان به تجمع در ۱۳ اردیبهشت در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه در شهرستانها مقابل مقابل اداره آموزش و پرورش

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای روز پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت به تجمع در …