بیست و پنجمین روز اعتصاب نفت و هفتاد و دومین روز اعتصاب نیشکر هفت تپه و اعتصاب کارگران ذوب آهن اردبیل

اعتصابات : شماره ٢٥:


توطئه گریها علیه اعتصاب کارگران هفت تپه:
روز سه‌شنبه ۴ شهریور شماری از کارگران نیشکر هفت تپه در هفتاد و دومین روز اعتصاب خود برای پیگیری خواستهایشان مقابل ساختمان فرمانداری تجمع کردند. در جریان این تجمع نیروهای امنیتی و انتظامی با حضور در محل سعی در متفرق کردن کارگران اعتصابی کرده و مانع از برگزاری تجمع شدند. در این روز یکی از کارگران بازداشت شد. اما جرات نکردند نگهش دارند و از همان محل درب کلانتری آزادش کردند.

طی دو روز اخیر جنب و جوش و تقلاهای زیادی برای ایجاد تردید و بهم ریختن صفوف کارگران از جانب حکومت و کارفرمایان به کار گرفته شده است. حکومت و عواملش در محل سعی میکنند کارگران را متزلزل کنند و در رسانه هایشان تبلیغات و فضا سازی زیادی علیه اعتصابیون به کار گرفته اند. عده ای تحت عنوان نمایندگان “دیوان محاسبات مجلس” به شوش رفته اند و همچنان در آنجا مستقر هستند و کارشان ربطی به محاسبات ندارد بلکه دارند از پایین توطئه میکنند و نیروهای خود را برای شکستن اعتصاب کارگران به خط میکنند. در مقابل کارگران نیز میکوشند با تاکید بر خواست های فوری خود صف اعتراضشان را متحد نگاه دارند و جدالی سخت در جریان است. کارگران نیشکر هفت تپه برای فردا نیز به تجمع مقابل فرمانداری فراخوان داده اند. اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه ادامه دارد.

اعتصاب نفت:
روز ٤ شهریور اعتصاب سراسری کارگران صنایع نفت و پتروشیمی و نیروگاه های برق وارد بیست و پنجمین روز خود شد. این اعتصابات ٥٥ مرکز تولید نفت و گاز و پتروشیمی در ١٢ استان را در بر میگیرد. در مقابل این اعتصاب قدرتمند سراسری پیمانکاران همچنان در تقلا برای تفرقه افکنی در میان کارگران هستند. در برخی جاها پیمانکاران در یک منطقه با هم هماهنگی به عمل می آورند که با استفاده از نیروی کارگر ساده به جای متخصص و غیره اعتصاب را تضعیف کنند، در مناطقی با وعده و وعید توخالی تلاش میکنند کارگران را به سر کار بازگردانند. برخی هم تهدید میکنند. اما با وجود همه اینها کار در بسیاری از مراکز نفت و پتروشیمی و صنایع وابسته به آنها همچنان تعطیل است. برخی از پیمانکاران نیز عملا با عقب نشینی هایی پیشنهاد افزایش دستمزد میدهند و حتی در جاهایی مبلغی به مزد کارگران افزوده و در اول هفته حقوق کارگران را بصورت نقد به کارت آنان واریز کرده اند. اما این تلاشها و عقب نشینی ها تاثیری در تضعیف اعتصاب نداشته است. کارگران اعتصابی اعلام کرده اند که این اندک افزایش نمیتواند جواب هزینه های سنگین زندگی آنها را بدهد و بر روی خواستهای اعلام شده خود و در راس آنها لغو قراردادهای موقت کاری تاکید میکنند. کارگران نفت خواهان افزایش حقوقها به رقم ١٢ میلیون شده اند.

اعتصاب کارگران ذوب آهن اردبیل
صبح امروز سه شنبه ۴ شهریور کارگران ذوب آهن اردبیل در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدها، سطح نازل حقوقها، مشکلات بیمه و در خواست بازنشستگی در موعد مقرر دست به اعتصاب زده و مقابل استانداری اردبیل تجمع کردند

پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
٤ شهریور ۱۳۹۹، ٢٥ اوت ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …