بیست و چهارمین روز اعتصاب قدرتمند کارگران نیشکر هفت تپه, نشست مسئولین حکومتی و اعلام وعده ها و تهدیدات در مورد کارگران

هفت تپه: شماره ٢٩

روز چهارشنبه ١٨ تیر شهر شوش بار دیگر به صحنه اعتراض و راهپیمایی کارگران نیشکر هفت تپه تبدیل شد. یک اتفاق مهم در این اعتصاب ٢٤ روزه، وارد شدن خانواده ها است. خانواده ها که فشار معیشتی مستقیما بر دوششان است همواره همراه کارگران نیشکر هفت تپه بوده اند و نقش مهمی در مبارزات چند ساله اخیر در نیشکر هفت تپه و ابعاد اجتماعی آن داشته اند. در روز گذشته تعدادی از خانواده ها در مقابل فرمانداری درجمع کارگران حاضر شدند و این میتواند مقدمه ورود خانواده ها به این اعتراضات باشد.

در این روز کارگران مثل روزهای گذشته بعد از برپایی تجمعی در مقابل فرمانداری و سخنرانی در مورد خواستها و ادامه اعتراضشان با کف زدن و فریاد رزمنده “هفت تپه، هفت تپه” به طرف بازار شوش راهپیمایی کرده و مردم را به همراهی و حمایت بیشتر فراخواندند. شمار قابل توجهی از مردم نیز در مسیر راه با کارگران اعتصابی همراهی کرده و با دست تکان دادن برای آنان پشتیبانی خود را ابراز میکردند. در این روز کارگران با شعارهایی چون “استاندار رشوه ای نیمخوایم، نمیخوایم”، “کارگر هفت تپه ایم، گرسنه ایم، گرسنه”، ” یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه”، “ننگ ما، ننگ ما، صدا و سیمای ما”، “، “مرگ بر روحانی”، همچون روزهای دیگر اعتراض خود را به فقر، گرانی، بی تامینی و بساط اختلاس و چپاول باند مافیایی مدیریت هفت تپه که کار و معیشت آنها را به خطر انداخته ابراز میکردند.

ادامه این اعتراضات حکومتیان را به وحشت انداخته است و جلسات و نشست و وعده دادنها و تهدیداتشان شروع شده است. از جمله بنا بر خبرها روز سه شنبه 17 تیر، نشستی با حضور مقامات مختلف حکومتی و کارفرما و شورای اسلامی جهت بررسی “مشکلات کارگران نیشکر هفت تپه” در محل وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برگزار شد. در این جلسه از معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان خوزستان، استاندار خوزستان، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دبیر ستاد رفع موانع تولید، مدیران استانی، نمایندگان وزارت کشور، نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، نماینده سازمان خصوصی سازی، سازمان تامین اجتماعی شرکت داشتند. نتیجه این نشست یک سری وعدها به کارگران و یک سری تهدیدات است. از جمله وعده های داده شده به کارگران نیشکر هفت تپه از این قرار است: حداکثر تا روز هفدهم تیرماه باقی مانده حقوق فروردین‌ماه کارگران پرداخت میشود. کارفرما متعهد شده است که حقوق و مزایای اردیبهشت و خرداد ٩٩ کارگران را بلافاصله پس از رفع مسدودی حساب شرکت و حداکثر تا دهم مرداد پرداخت کند. بعلاوه اینکه تا پایان آبان نسبت به پرداخت به موقع حقوق و مزایای کارگران اقدام شود. کارفرما همچنین متعهد شده است که حق بیمه کارگران را از ابتدای تیر ماه پرداخت کند و بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی را بصورت اقساط تسویه نماید. سازمان تأمین اجتماعی نیز با دریافت 10 درصد از حق بیمه سهم کارفرما و کارگران تا پایان خرداد موافقت کرده است تا دفترچه های بیمه کارگران تا پایان مرداد ماه تمدید گردد. این وعده ها گرچه عمدتا وعده هایی نسیه هستند و هنوز چیزی نصیب کارگران نشده است، اما تا همینجا بیانگر وحشت عمیق کل حکومتیان و مسئولین شرکت از اعتراضات کارگران است. کارگران اما وعده نسیه نمیخواهند. باید تمام خواستهایشان از جمله بازگشت به کار همکاران اخراجی شان عملی شود.

در این جلسه علاوه بر وعده ها یک سری تهدیدات را نیز اعلام کرده اند. حاتم شاکرمی معاون وزیر کار جمهوری اسلامی با اشاره به تعهدات کارفرما مبنی بر پرداخت حقوق و مزایای فروردین ماه گفت: “کارگران باید به کار خود بازگشته و ضمن انجام فعالیت‌های مربوطه از هر گونه تجمع، اعتصاب و ترک کار خودداری کنند. شورای اسلامی کار نیز باید همکاری‌های لازم را با مدیریت این مجموعه برای ادامه فعالیت و حضور کارگران در واحد را داشته باشد.”. بعد هم دستگاههای تخصصی استان که همان نیروهای سرکوبگر حکومت هستند را به ورود تخصصی به مسایل شرکت و جلوگیری از تحصن و تجمع کارگران در داخل و یا خارج از فضای شرکت و سطح شرکت موظف میکند. همچنین محمدباقر الفت معاون اجتماعی قوه قضاییه با گفتن اینکه کارفرما باید بر روی تعهدات خود پابند باشد، ادامه اعتصاب در هفت تپه را بحران سازی خوانده و خطاب به کارگران میگوید:” کارگران باید هر گونه اعتراض و درخواست‌های خود را صرفا از طریق مجاری قانونی پیگیری کنند تا زمینه ایجاد هر گونه سوءاستفاده و بحران‌سازی از فضای موجود از سوی دشمنان نظام ایجاد نشود.”. او همچنین مسئولین استانی را به آرام سازی محیط کار فرا میخواند. بعلاوه بنا بر سندی بر ملاء شده اعضای شورای اسلامی هفت تپه جلیل احمدی، مهدی شلاگه و بنی سعد در این جلسه شرکت داشتند و جلیل احمدی با امضای برگه ای به جلوگیری از ادامه اعتصاب و تجمع کارگران این مجتمع تعهد داده است. در برابر این همصدایی حکومتیان برای تعرض به اعتصاب برحق کارگران نیشکر هفت تپه، کارگران محکم ایستاده و بر خواستهایشان پای می فشارند.

زیر فشار اعتصاب قدرتمند کارگران است که مقامات حکومتی از در وعده و وعید وارد شده اند. اما علیرغم همه دسیسته ها و توطئه گری های آنان، امروز هیجدهم تیرماه کارگران نیشکر هفت تپه در بیست و چهارمین روز اعتراضشان بار دیگر مقابل فرمانداری تجمع کردند و خیابان مرکزی شهر شوش را به صحنه اعتراض و راهپیمایی خود تبدیل کردند.

کارگران نیشکر هفت تپه به اینکه سه ماه است مزدی نگرفته اند و کوچکترین قدمی درجهت پرداخت طلبهایشان برداشته نشده اعتراض دارند. کارگران میگویند چرا باید تا مرداد و پایان آن صبر کنند که سه ماه طلب مزدی شان پرداخت شود و با وجود موج دوم بیماری مرگبار کرونا همچنان با معضل تمدید دفترچه های بیمه شان روبرو باشند. بعلاوه اینکه مساله کارگران فقط دستمزد نیست. بازگشت به کار اسماعیل بخشی و دیگر همکاران اخراجی، مساله بقای فعالیت شرکت هفت تپه و شغل و معیشتشان نیز بخش مهمی از خواستهای آنهاست. کارگران نیشکر هفت تپه خواستار متوقف شدن فروش زمین های هفت تپه، کوتاه شدن دست بخش خصوصی چپاولگر و بازگرداندن پولهای به سرقت رفته به این کارخانه هستند. کارگران با برملا شدن دوباره همدستی شوراهای اسلامی با باند مافیایی هفت تپه و تعهدشان برای خاتمه دادن به اعتراض در هفت تپه، بر کوتاه شدن دست این ابزار سرکوب حکومتی در کارخانه تاکید دارند.
حزب کمونیست کارگری ضمن اعلام حمایت از مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه همچنان بر اتکای مبارزات این کارگران بر مجمع عمومی و شورایی تصمیم گرفتن، شرکت گسترده تر خانواده های کارگران در اعتراضات و حمایت وسیعتر مردمی از این اعتراضات تاکید دارد.
پیش بسوی اعتصابات سراسری
حزب کمونیست کارگری ایران
١٨ تیر۱۳۹۹، ٨ ژوئیه ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

۱ مه ۲۰۲۴؛ اطلاعیه شماره ۲: در اراک جمعیت بزرگی از بازنشستگان تامین اجتماعی اول مه را گرامی داشتند

بنا به گزارشهای دریافتی جمعیت بزرگی از بازنشستگان تامین اجتماعی در مقابل ساختمان تامین تجمعکرده …