بیش از صد چهره فرهنگی و هنری جهان خواستار آزادی فوری توماج صالحی شدند

یش از صد چهره فرهنگی، مدنی و هنری بین‌المللی در نامه‌ای خواستار آزادی بیدرنگ توماج صالحی، خواننده معترض و رپر ایرانی، شدند.

یکی از وکلای پرونده توماج صالحی ۵ اردیبهشت خبر داد که این خواننده معترض بابت پرونده اتهامی سال ۱۴۰۱ توسط دادگاه انقلاب اصفهان به اعدام محکوم شده است.انتشار خبر صدور حکم اعدام برای توماج صالحی توسط دادگاه انقلاب، موج گسترده جهانی از اعتراض به این رأی را در پی داشته که همچنان ادامه دارد.

در همین زمینه، یک نهاد بریتانیایی مدافع آزادی بیان به نام «شاخص سانسور» از تدوین‌کنندگان این نامه درباره توماج صالحی است که شماری از چهره‌های فرهنگی از جمله استینگ، خواننده بریتانیایی، جید آملیا ثیروال، خواننده، مارگرت اتوود، نویسنده کانادایی، و گروه راک بریتانیایی کُلدپلی از آن حمایت کرده‌اند.در این نامه آمده است: «به عنوان هنرمند، موسیقیدان، نویسنده و چهره فرهنگی با توماج صالحی اعلام همبستگی می‌کنیم.»

امضاکنندگان این نامه خواهان «لغو فوری و بدون قید و شرط حکم اعدام توماج صالحی و رد تمامی اتهامات علیه او» شده‌اند. آنها همچنین بر لزوم آزادی بدون تاخیر این خواننده معترض ایرانی تاکید کرده‌اند.این چهره‌های هنری و فرهنگی گفته‌اند: «هنر باید اجازه داشته باشد که انتقاد کند، تحریک کند، قدرت را به چالش بکشد. این هم حق و هم وظیفه ما هنرمندان است.»آنها تاکید کرده‌اند: «هیچ هنرمندی نباید به دلیل استفاده از حق آزادی بیان خود مورد آزار و اذیت قضایی قرار گیرد، چه رسد به اینکه به اعدام محکوم شود.» برگرفته از رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

سالن مجمع عمومی سازمان ملل در مراسم یادبود رئیسی خالی ماند

مراسم یادبود ابراهیم رئیسی روز پنج‌شنبه ۱۰ خرداد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار …