بیش از ۸۰۰ زندانی خواستار عزل رئیس زندان ارومیه به دلیل افزایش «آزار و اذیت‌ها»

بیش از ۸۰۰ زندانی در زندان مرکزی ارومیه در نامه ای سرگشاده با اشاره به افزایش آمار خودکشی زندانیان به دلیل آنچه «آزار و اذیت‌ها» در این مرکز توصیف کردند، خوااستار عزل پیمان خان‌زاده، رئیس زندان مرکزی این شهر، شدند.

در ابتدای نامه که توسط شبکه حقوق بشر کردستان منتشر شده، آمده است: «ما زندانیان محبوس در زندان مرکزی ارومیه که هر کدام به اتهام‌های مختلف به احکام حبس محکوم شده‌ایم و دوران محکومیت خود را در این زندان سپری می‌کنیم، به دلیل مشکلات خود و خانواده‌های‌مان در شرایط سختی قرار داریم و تحمل حبس برای ما طاقت‌فرسا شده است. مشکل اصلی جایی است که خود شخص رئیس زندان، پیمان خان‌زاده نه تنها برای زندانیان مشکلاتی پیش می‌آورد بلکه در برخی موارد نیز خانواده را درگیر مشکلات کرده است.»

زندانیان در ادامه با اشاره به خودکشی یک زندانی محکوم به قطع عضو به نام امیر شهبازی، شدت فشارهای رئیس و مسئولان زندان را تا حدی می‌دانند که خود زندانی تصمیم به خودکشی می‌گیرد: «امیر شهبازی چند هفته پیش در حالی که رضایت همه شاکی‌های خود را گرفته و چیزی به آزادی‌اش نمانده بود با خودکشی به زندگی خود پایان داد. او قبل از خودکشی طی نامه‌ای به خانواده خود شخص رئیس زندان آقای پیمان خانزاده و مسئول خوابگاه یک و دو، آقای اکبر ماهری را دلیل خودکشی خود اعلام کرده بود.»

گفته میشود که طی هفته‌های اخیر به دلیل محدودیت‌ها و اذیت و آزار رئیس زندان موارد خودکشی به صورت نگران‌کننده‌ای افزایش پیدا کرده و تا کنون مسئولین اداره کل سازمان زندان‌های استان آذربایجان غربی به درخواست زندانیان در خصوص این وضعیت توجهی نشان نداده‌اند.

زندانیان در نامه خود وضعیت بندهای مختلف این زندان از جمله «سوئیت‌های انفرادی» و «بند پاک» را اسفناک توصیف کرده و می‌گویند: «زندان مرکزی ارومیه دارای ۶ سوئيت انفرادی به صورت تک‌ نفره است، اما در برخی مواقع آمار هر اتاق به بالای ۶ زندانی می‌رسد. یعنی به عبارتی امکان خوابیدن و حتی نفس کشیدن هم با دشواری همراه است. زندانیانی که به دلیل مختلف از جمله اعتصاب غذا و به صورت تنبیهی به سوئیت زندان منتقل شده‌اند به دلیل شرایط سخت این بند، نداشتن حمام و هواخوری و ضرب و شتم زندانیان به دستور رئیس زندان در شرایط وحشتناکی به سر می‌برند و کسی صدای آنها را نمی‌شنود.»

«یک بند دیگر در زندان وجود دارد به نام بند پاک که در واقع برای نگهداری زندانیانی که به صورت طولانی در سوئيت نگهداری شده و تن به خواسته‌های رئیس زندان نداده‌اند، برای ادامه تنبیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. تعدادی از این افراد در چند ماه گذشته به دلیل این فشار و شرایط سخت نگهداری در بند سوئیت و پاک دست به خودکشی زده‌اند و هر چند ماه یک بار جسد یک زندانی به خانواده‌ای گریان تحویل داده می‌شود. هر بار هم به دلیل فشارها هیچ خبری در مورد این خودکشی به بیرون از زندان درز نمی‌کند. هم‌اکنون بیش از ۱۰ زندانی که در زندان مرکزی ارومیه اقدام به خودکشی کرده‌اند در مراکز درمانی خارج از زندان به سر می‌برند.»

بیش از ۸۰۰ زندانی محبوس در زندان مرکزی ارومیه در پایان نامه خود، وضعیت وخیم زندانیان در زندان و خانواده‌های‌شان در خارج از زندان را ناشی از تخلفات مدیریت این زندان دانسته و و خواهان عزل او از این مقام شده‌اند: «پیمان خانزاده پس از انتصاب به عنوان رئیس جدید زندان مرکزی ارومیه در مواردی به اذیت و آزار و فشار بر زنان خانواده‌های زندانیان پرداخته و با وجود اطلاع مسئولین اداره کل از این اقدامات وی تا کنون هیچ واکنشی از سوی آنها شاهد نبوده‌ایم.

تمامی این مسایل در مدت اخیر بارها طی نامه‌هایی از سوی زندانیان به آقای فتحی، مدیر کل زندان‌های استان آذربایجان‌ غربی اطلاع داده شده اما وی تاکنون هیچ پاسخی به این نامه‌ها نداده است و در این مدت تنها دو بار برای بازدید از ساخت‌ و سازها از زندان مرکزی ارومیه بازدید کرده و به مشکلات زندانیان توجهی نداشته است. از این رو ما جمعی از زندانیان زندان مرکزی ارومیه با توجه به شرایط سخت تحمیلی بر زندانیان از سوی عزل پیمان خانزاده، رئیس وقت زندان مرکزی ارومیه خواستار عزل وی هستیم.»

اینرا هم بخوانید

گزارشگران بدون مرز: ایران، اسرائیل، عربستان و سوریه، بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران

گزارشگران بدون مرز در تازه‌ترین گزارش خود از شاخص سالانه آزادی مطبوعات در جهان اعلام …