بی اخلاقی سیاسی: آمدنیوز یا سلطنت طلبان؟ 

این روزها یک نامه با امضای ٢٥ زندانی سیاسی شناخته شده در تایید روز کوروش و پاسارگاد در سایت “آمد نیوز” منتشر شد و خیلی ها را شوکه کرد. تصویری که داده میشد این بود که گویا همه زندانیان سیاسی شناخته شده سلطنت طلب و ناسیونالیست و طرفدار کوروش هستند. نامهایی چون نام آتنا دائمی، اسماعیل عبدی، محمود بهشتی، محمد حبیبی، سهیل عربی، روح الله مردانی، گلرخ ایرائی و نام شماری دیگر از زندانیان پای این نامه بود.

اما فقط چند ساعت کافی بود تا زندانیان سیاسی یکی یکی امضای این بیانیه کذایی را تکذیب کنند. خانواده آتنا دائمی از قول او نوشتند که “گذاشتن اسم یک زندانی سیاسی بدون اطلاع او بی اخلاقی سیاسی است و انتظار میرود که آمد نیوز آنرا تکذیب کند”. چند ساعت بعد حسین تاج وکیل محمد حبیبی و اسماعیل عبدی و محمود بهشتی نیز امضای این زندانیان را تکذیب کرد و خطاب به آمد نیوز نوشت “انتساب بعضی اخبار به فعالان مدنی و سیاسی با هدف بازخورد بیشتر خبر، یک اقدام غیر حرفه ای است. انتساب امضا ذیل بیانیه منتشره در آمد نیوز به موکلینم را تکذیب میکنم. افراد دیگر که در لیست هستند را نمیدانم “


مسئولین آمد نیوز بعد از تکذیبیه زندانی سیاسی آتنا دائمی طی یک یک اطلاعیه خبری کوتاه نوشتند که امضای آتنا دائمی را حذف میکنند و اینطور نوشتند “بیانیه‌ ۲۵ زندانی سیاسی از درون زندان اوین برای «آمدنیوز‌» ارسال شده است. طبعا «آمدنیوز» نمی‌تواند امضاء زندانیان را برای یک بیانیه اخذ کند و اساسا این بیانیه نیز توسط «آمدنیوز» تهیه و تنظیم نشده است. در این مواقع رسانه مجبور است بر اساس «اعتماد به زندانیان» یا «خانواده‌ها» حرکت کند و چون امکان تأیید تک تک امضاها به دلیل در دسترس نبودن زندانی میسر نیست، رسانه مجبور است به «سورس خبری درون زندان» اعتماد کند. ضمن پوزش از خانواده خانم دائمی، نام «آتنا دائمی» در اصلاحیه حذف شد.”


تا آنجا که من اطلاع دارم آمد نیوز بعد از تکذیبیه اسماعیل عبدی و محمد حبیبی و محمود بهشتی هنوز اعلام نکرده است که اسامی آنها را هم حذف میکند.
اما سوال اساسی اینست که این نوع تبلیغات جعلی از کجا سرچشمه میگیرد و چه تاثیری از نظر سیاسی دارد؟ آیا آمد نیوز این بیانیه سلطنت طلبانه را برای تبلیغ روز کوروش جعل کرده است؟ آیا تعدادی سلطنت طلب دیگر آنرا بنام زندانیان سیاسی جعل کرده اند؟ و آیا فکر میکرده اند که زندانیان سیاسی از این ماجرا با اطلاع نمیشوند؟ یا به شیوه فاشیستها فکر میکنند ضد تبلیغ هم خود نوعی تبلیغ است؟


هرچه باشد این یک اقدام بسیار نازل و مسموم است و فقط از جریانات بی مایه و بی پرنسیپ و توطئه گر بر می آید که چند صباحی با جعلیات فضا سازی میکنند و بعد سراغ یک نوع جعل دیگر و فضا سازی نوع دیگری میروند. این نوع تبلیغات از نوع تبلیغات تیپیک فاشیستها در کشورهای مختلف است که با شایعه سازی و فضا سازی و مسموم کردن جو سیاسی جامعه، مردم را گیج میکنند و از این طریق نهایتا اهداف ارتجاعی خودرا به پیش میبرند. اما در دوره کنونی خوشبختانه مدیای اجتماعی و سرعت ارتباطات و آگاهی مردم اجازه بهره برداری از چنین توطئه گریهایی را نمیدهد و جعل خبر و بی اخلاقی سیاسی فورا برملا میشود و بازنده این جو و این فضا فقط همانها هستند که خالق آن بوده اند.
بهتر است جریانات سلطت طلب از این تجربه درس بگیرند و دست از این نوع تبلیغات و جو سازیها بردارند.
کاظم نیکخواه – ٢١ اکتبر ٢٠١٨

اینرا هم بخوانید

زندان و شلاق برای نوجوان کولبر- کاظم نیکخواه

حکومت اسلامی را همه مردم به عنوان حکومت رکورددار جنایت، شکنجه، اعدام، تجاوز و ترور …