تاریخ تجمعات سراسری بعدی معلمان: روزهای ۳۰ بهمن و ۳ اسفند

روزهای تعیین شده برای مرحله دوم اعتراضات معلمان تغییر کرد.شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان برای روزهای ۳۰ ام بهمن و ۳ اسفند معلمان را به برگزاری تجمعات بزرگ خود در سطح سراسری فراخوانده است. بنا بر فراخوان قبلی مرحله دوم اعتراضات گسترده معلمان قرار بود در روزهای  ۲۳ تا ۲۷ بهمن انجام بگیرد. اما شورای هماهنگی بنا بر پیشنهاد معلمان از شهرهای مختلف و تاکید آنها بر ادامه اعتراضات، فراخوان قبلی را لغو کرد و دو روز ۳۰ بهمن و ۳ اسفند به عنوان روزهای تجمعات بزرگ و سراسری معلمان جایگرین روزهای اعلام شده قبلی گردید.

پوستر اطلاع رسانی این فراخوان عکس هایی از معلمان زندانی است و بر خواست آزادی زندانیان دربند تاکید شده است. در بخشی از این فراخوان چنین آمده است: ” همانگونه که می‌دانید هیچ‌یک از مطالبات ما تاکنون محقق نشده‌است و ما بر پای عهد خود با فرهنگیان ایستاده‌ایم. وعده‌های پوشالی در عزم و اراده ما خللی ایجاد نخواهد کرد و تا مطالبات بازنشستگان و شاغلان محقق نگردد، ضمن توجه به سایر اشکال پیگیری مطالبات، ما به اعتراضات خود ادامه می‌دهیم”. بدین ترتیب معلمان بر ادامه روند تجمعات در اسفند ماه و سال آینده به شیوه های جدی تر و گوناگون  و برای پیگیری خواستهای خود تاکید میکنند.

رئوس خواستهای برشمرده معلمان در قطعنامه های اعتراضی قبلی شان از جمله عبارتند از: اجرای قانون‌ همسان‌سازی بازنشستگان مطابق قانون خدمات کشور در سال ۱۴۰۰، تصویب اجرای کامل رتبه‌بندی و اختصاص بودجه لازم برای آن در سال آینده بر اساس حداقل هشتاد درصد حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه،  توسعه مدارس استاندارد  و  آموزش رایگان و با کیفیت، رسیدگی به حقوق نیروهای خدماتی مدارس، پایان دادن به غارت صندوق ذخیره فرهنگیان، امنیت شغلی نیروهای خرید خدماتی و قراردادی، و همچنین آزادی همه معلمان در بند. هم اکنون این معلمان در زندانند: اسماعیل عبدی، هاشم خواستار، محمد حسین سپهری، زینب همرنگ ، معصومه عسکری، عالیه اقدام دوست ، محمد ارکیان ، حسین رمضان پور ، محمد رضا رمضان زاده ، یعقوب یزدانی، محمدتقی فلاحی ، شعبان محمدی، و مریم کبیری. برای جعفر ابراهیمی نیز ۴ سال و ۶ ماه حکم زندان صادر شده است.

اعتراضات معلمان تا همینجان با حمایت های وسیعی از بخش های مختلف جامعه روبرو شده و توجه کل جامعه  را به خود جلب کرده و انعکاسی جهانی داشته است. از جمله تشکلهای مختلف کارگری و بازنشستگان حمایت خود را از فراخوان ها اعتراضی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان اعلام کرده اند. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، صدای مستقل کارگران فولاد اهواز و کارگران نیشکر هفت تپه طی پیامهایی همبستگی خود را با مبارزات و خواستهای معلمان اعلام کرده و بر آزادی فوری معلمان زندانی تاکید نموده  اند. این حمایت ها را باید گسترش داد.

همچنین اعتراضات گسترده معلمان در سطح بین المللی بازتاب وسیعی داشته است. از جمله  شبکه سراسری نمایندگان محل کار در انگلیس، شورای اتحادیه های کارگری در ونکوور، اتحادیه کارگران خدمات عمومی و دولتی در بریتیش کلمبیای کانادا، شبکه اتحادیه های کارگری بین المللی همبستگی و مبارزه، فدراسیون معلمان مدارس متوسطه‌ی انتاریو (کانادا)  و اتحادیه بین المللی معلمان از اعتراضات معلمان پشتیبانی کرده و ضمن محکوم کردن دستگیری و بازداشت معلمان معترض بر آزادی فوری آنها و همه زندانیان سیاسی تاکید کرده بودند.

حزب کمونیست کارگری حمایت قاطع خود را از مبارزات معلمان اعلام داشته و  تلاش میکند صدای اعتراض آنان در سطح جهان باشد. معلمان زندانی و تمامی زندانیان سیاسی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند و تمامی پرونده های تشکیل شده برای آنها و برای همه فعالین سیاسی باید مختومه اعلام گردد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۰ بهمن ۱۴۰۰، ۹ فوریه ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

اعلام یک هفته کارزار علیه اعدامها در ایران از ١١تا ١٨مه ٢٠٢٤

https://twitter.com/ICAE14/status/1787792259678667159/photo/1